Tuesday, Feb 9, 2021

صفحه نخست » خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران

media.jpg۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - احضار، محکوم کردن به زندان و بازداشت روزنامه‌نگاران ادامه دارد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت و محکوم به زندان کردن نظامند روزنامه‌نگاران را محکوم می کند.

به تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، پلیس فتا استان مازنداران خبر داد که دست‌کم شش تن از « ادمین کانال‌های معاند در تلگرام» بازداشت شده‌اند. از آن میان یک روزنامه‌نگار. بنا بر اطلاعالت گردآوری شده از سوی RSF محمد صفر لفوتی روزنامه‌نگار شناخته شده مازندانی یکی از بازداشت شدگان است. « معاند» اتهامی است که جمهوری اسلامی ایران برای روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل بکار می‌گیرد.

در ۱۹ بهمن روزنامه‌نگار مستقل فریبرز کلانتری برای انتشار مطالبی در باره فساد مهدی جهانگیری برادر معاون رییس جمهور اسحاق جهانگیری در کانال تلگرامی خود با شکایت این فرد به سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. مهدی جهانگیری خود به تاریخ ۲۶ ژانویه برای « قاچاق ارز ۶۰۷ ۱۰۰ یورو و ۱۰۸۰۰۰ دلار به دوسال زندان محکوم شده بود.

در آخر شماری از فعالان رسانه‌ای در هفته‌های اخیر به پلیس فتا یا دادسرای انقلاب احضار شده‌اند از این میان حسین رزاقی که به تاریخ ۱۲ بهمن احضار خود را برای ۱۸ بهمن در صفحه توییتر خود منتشر کرد. « در دادگاه انقلاب تهران متهم شده‌ام به تبلیغ علیه نظام! » وی افزوده است « البته مثل احضارهای قبلی که عناوین مشابه داشت، اینبار هم به دادگاه نمیروم. اگر قرار به محاکمه‌ای باشد مسئولین کشتار مردم کف خیابان و جنایت در آسمان و اعدام بی‌گناهان در اولویت هستند که برای تبلیغ علیه نظامشان سنگ تمام گذاشتند! »

----------

۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - بازداشت دوروزنامه‌نگار در تهران و کردستان

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) باززداشت محمود محمودی سردبیر ئاگرین روژ را محکوم می کند. این روپزنامه‌نگار به تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ در شهر سنندج بازداشت شد. مامو.ران امنیتی وی را برای اعتراض به بازداشت‌های گسترده فعالان مدنی در کردستان بازداشت کردند. از آغاز سال میلادی ۲۰۲۱ دست‌کم هشتاد فعال مدنی در شهرهای مختلف کردستان بازداشت شده‌اند. محمود محمودی در تاریخ ۱۴ بهمن با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومان به شکل موقت آزاد شد.

شهاب نظری به تاریخ ۹ بهمن برای سپری کردن محکومیت یک سال زندان روانه زندان شد. این فعال مدنی در صفحه توییتر خود نوشت : «پس از دوسال و نیم زندگی زیرسایه زندان بالاخره ابلاغیه اجرای حکم را فرستادند. (....) جرم من تبلیغ علیه نظام است و شاکی اطلاعات سپاه خوزستان. (....) مصادیق تبلیغ علیه نظام هم به قول خودشان ، از انتقاد از عملکرد نهادها و افراد در خوزستان گرفته تا تهران ، "حمایت از دراویش" تا "انتشار تصاویر فمنیستی" ، "حمایت از دختران خیابان انقلاب" ، درخواست رفع حصر سران فتنه و... متنوع است.

سران فتنه عبارتی است که رژیم ایران برای میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی بکار می‌گیرد. مهدی کروبی مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، میر حسین موسوی مدیر مسئول روزنامه توقیف شده کلمه سبز و همسرش، نویسنده زهرا رهنمورد از تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در بازداشت خودسرانه و خانگی بسر می‌برند.

---------

۸ بهمن ۱۳۹۹ - بازداشت و روانه زندان کرد روزنانمه‌نگار برای دفاع از مدافعان حقو بشر

گزارش‌گران بدون مرز(RSF ) بازداشت و روانه زندان کردن رضا طالشیان جلودارزاده را به تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ محکوم می‌کند. سردبیر سابق صبح‌امروز را دادگاه انقلاب تهران به تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ به سه سال زندان، ۴۰ میلیون جریمه نقدی و دو سال ممنوعیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی و مطبوعاتی محکوم کرد این حکم از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تایید شد. این روزنامه‌نگار با اتهام‌های چون « تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» و « فعالیت تبلیغی علیه رژیم» برای انتشار عکسی از سپیده قلیان کنشگرزندانی مدافع حقوق کارگران به هنگام خوردن بسکویت و تخم مرغ در اینستاگرام و با نوشته‌ای « این است غذای یک زندانی در جمهوری اسلامی» و دفاع از مسیح علی‌نژاد کنشگر و روزنامه‌نگار مدافع حقوق زنان و انتقاداتی به امام جمعه تهران در کانال تلگرامی آوانگار محکوم شده است. این روزنامه‌نگار که از مجروحان جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق است و از بیماری جدی رنج می‌برد، پیش از این نیز در تاریخ ١٥ بهمن ١٣٩٠ بازداشت شده بود و تا در تاریخ ٢٩ فروردین ۱۳۹۱ را در زندان بسر برده بود. هفته نامه صبح آزادی ‌در تاریخ ٢٧ مهرماه ١٣٩٠ به دلیل انتشار تصویری از رئیس جمهور اسبق ایران اکبر هاشمی رفسنجانی توقیف شده بود.

----------

۲۹ دی ۱۳۹۹ - آزادی موقت یک روزنامه‌نگار زن و عفو دو تن دیگر

گزارش‌گران بدون مرز از آزادی سه روپزنامه‌نگار زن در ایران مطلع شده است. مستندساز عکاس خبرنگار نگار مسعودی به تاریخ ۲۰ دی ۱۳۰۹۹ با سپردن وثیقه ای سنگین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شکل موقت تا برگزاری دادگاه آزاد شد. وی به تاریخ ۸ آبان بازداشت و تنها جرم او عکاسی از قربانیان اسید پاشی است. در مهر ماه ۱۳۹۳ ، دست کم هفت زن در اصفهان قربانی اسید پاشی بر زنان به گفته مسئولان جمهوری اسلامی « بد حجاب» بودند.

RSF همچنین از آزادی ندا صبوری و رقیه نفری به تاریخ ۲۰ آابان و ۱۴ آذر مطلع شده است. وی برای شرکت و پوشش خبری گردهم‌آیی خانواده زندانیان در اعتراض به حمله به زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ در اردیبهشت ۱۳۹۳ بازداشت و با سپردن وثیقه آزاد شدند. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در فروردین سال بعد او و همسرش را به سه سال و شش ماه زندان محکوم و این حکم را شعبه۳۶ دادگاه تجدید نظر در همان سال تایید شد. رقیه(اشرف) نفری به تاریخ ۱۷ مهر ماه برای سپری کردن سه ماه زندان خود روانه زندان شد. پلیس امنیت شهریار وی را به تاریخ ۷ اردیبهشت امسال در پی انتشار چند توییت در انتقاد به مدیریت بحران همه‌گیری کووید-۱۹ بازداشت کرد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران وی را به چهار ماه زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال کاهش یافت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy