Sunday, Feb 14, 2021

صفحه نخست » واکنش‌های مردم به عذرخواهی مجری تلویزیون به خاطر کلمه رقص

95D9941C-1EBF-4F3F-BA54-A609161B052B.pngرویداد ۲۴

ماجرای عذرخواهی رزیتا قبادی مجری شبکه دو صدا و سیما به خاطر سخنان مهمان برنامه شب یلدا بسیار برای افکار عمومی اهمیت پیدا کرد. ماجرا از این قرار بود که دکتر میهمان برنامه از مردم و بینندگان برنامه خواست در شب یلدا رقصیدن را در برنامه شب‌نشینی‌شان بگذارند تا در زمانه کرونا گرفتار افسردگی نشوند.

همان زمان مجری برنامه تلاش کرد به نوعی جلوی حرف‌های مهمان را بگیرد، اما دیگر دیر شده بود و روز بعد ناچار شد به خاطر پیشنهاد رقص آقای دکتر از واژه «رقص» و دعوت کردن از مردم برای رقصیدن عذرخواهی کند.

همان زمان حجت‌الاسلام زائری در توییتی به عذرخواهی به خاطر استفاده از کلمه رقص واکنش نشان داد و نوشت: «اگر صدا و سیما با خبر دروغ اعتماد عمومی را تخریب کند، عذرخواهی نمی‌خواهد! با تبلیغات گسترده موسسات اعتباری یا پروژه پدیده شاندیز سرمایه مردم به باد رود عذرخواهی لازم نیست! اگر با آگهی حلزون پوست مردم نابود شود عذرخواهی ندارد! فقط اگر کلمه «رقص» از آنتن پخش شود، عذرخواهی می‌خواهد.»

روز گذشته رزیتا قبادی متن دیگری از ماجرای عذرخواهی‌اش به اشتراک گذاشت و گفت: «در اولین برنامه پس از آن برنامه جنجالی در اتاق گریم کاغذی به من دادند و گفتند باید این را بخوانی؛ طبق نوشته‌های آن کاغذ باید حتما سه بار به خاطر برنامه شب قبل روی آنتن زنده از مردم عذرخواهی می‌کردم. من هم مجبور به این کار شدم و سه باز عذرخواهی کردم، اما باز هم مرا ممنوع الکار کردند. از وقتی عادل فردوسی پور و برنامه پرمخاطب نود کنار گذاشته شدند متوجه شدم تلویزیون برای مخاطبانش ارزش چندانی قایل نیست.»

او توضیح داده هزینه زیادی کرده بود تا برای برنامه شب یلدا تا با پوششی مناسب داشته باشد و مقنعه‌اش را با مانتو ست کرده، اما چند دقیقه قبل از آغاز برنامه به او گفتند مقنعه‌ات را عوض کن که قبادی ناچار می‌شود مقنعه صدابردار را سرش کند که به گفته او نه مناسب اجرا بود و نه اندازه مناسبی داشت.

رزیتا قبادی می‌گوید: «از وقتی عادل فردوسی پور و برنامه پرمخاطب نود کنار گذاشته شدند متوجه شدم تلویزیون برای مخاطبانش ارزش چندانی قایل نیست.»

این مجری سابق تلویزیون گفته «به خاطر آن که آن شب به خاطر کلمه رقص از شما معذرت خواهی کردم از شما معذرت خواهی می‌کنم من بابت آن معذرت خواهی شرمنده هستم. الانم بابت آن عذرخواهی اجباری از شما معذرت خواهی می‌کنم.»

این نخستین بار نیست که یک مجری صداوسیما به خاطر اظهارنظر مهمان یا اظهار نظر شخصی‌ خودش ممنوع التصویر می‌شود. پیش از این محمدرضا حیاتی پس از نزدیک به ۴۰ سال فعالیت در بخش خبر صداوسیما به خاطر گفتن این جمله که آهنگ‌های «ابی» را گوش می‌کند، از صداوسیما اخراج شد. حیاتی روز گذشته در گلایه‌ای به مدیران صداوسیما گفته بود «من توقع نداشتم وقتی بازنشسته شدم با من به طرز ویژه ای برخورد شود اما طبعا کسی که علاقه‌مند به رسانه است اگر زمانی هم قرار است کنار رود باید مقداری محترمانه تر برود.»

پیش از حیاتی چهره‌هایی مثل فرزاد حسنی، محمود شهریاری، حسین پاکدل، جواد یحیوی، ژیلا صادقی و عادل فردوسی پور اخراج یا ممنوع التصویر شده بودند.

نکته عجیب درباره اخراج برخی از این مجریان این بوده که در چند مورد مثل ماجرای رزیتا غفاری، دلیل اخراج نه اظهارات آنها که سخنان مهمان برنامه بوده است. عجیب‌تر آنکه ادامه کار مجری کاملا به این بستگی دارد که آیا آن سخن مهمان به مذاق مدیران صداوسیما خوش می‌آید یا خیر. مثلا در ماجرای برنامه زاویه، مهمان برنامه مستقیما رییس جمهور ایران را «منقلی» خواند اما مدیران صداوسیما در بیانیه‌ای که منتشر کردند، توضیح دادند که این اتفاق در برنامه زنده بوده و نمی‌شده جلوی حرف مجری را گرفت و مسئولیت سخنان بر عهده گوینده است، نه سازمان صداوسیما: «مسئولیت اظهار نظر مهمانان و کارشناسان برنامه زنده بر عهده خود آنهاست همان چیزی که مجری برنامه به درستی و صراحتاً در پایان برنامه بر آن تاکید کرد و مدیران و برنامه سازان پیش از برنامه همواره کارشناسان را به اتقان در سخنان، رعایت انصاف، اخلاق، نقد سازنده و دلسوزانه توصیه کرده و می‌کنند.»

سیاست یک بام و دو هوای سازمان صداوسیما در همین اتفاقات مشخص می‌شود؛ چطور است که در ماجرای برنامه زاویه که رییس جمهور منتخب «منقلی» معرفی می‌شود، مسئولیت برعهده گوینده است و چندین روز طول می‌کشد تا یک عذرخواهی معمولی از شخص دوم مملکت به خاطر یک توهین شود و حتی جلوی پخش عذرخواهی رییس صداوسیما گرفته می‌شود اما به خاطر کلمه معمولی «رقص» تمام ارکان صداوسیما به تکاپو افتاده‌اند تا عذرخواهی انجام شود و مجری ممنوع التصویر اخراج شود! آسیب به صداوسیما آنجا بیشتر می‌شود که مشخص شده عذرخواهی مجری صداوسیما با چه شرایط اجباری انجام شده است.

واکنش‌ها به عذرخواهی رزیتا قبادی مجری صدا و سیما

یک دسته از کاربران از رزیتا عفاری حمایت کردند. به گزارش رویداد۲۴ محمد صدرالساداتی در اینستاگرام خود نوشت: «خانم بهترین انتخاب را داشت؛ وقتی در مقابل حرف زور مدیرش افشاگری کرد؛ مدیری که به احدی پاسخگو نیست جز بالاسری‌هایی بدسلیقه و خودخواهی که ما نمی‎شناسیم و هیچ موقع هم این موجودات را نخواهیم شناخت.»

صدرالساداتی نوشت: «اعتراض مدنی در مقابل زورگویی عده‌ای که هرگز به مردم پاسخ نمی‌دهند، هرگز خود به خود اصلاح نمی‌شوند، هرگز شفافیت را برنمی‌تابند و هرگز برای تصمیماتشان توضیح نمی‌دهند، بهترین انتخاب بود.»

صدرالساداتی همچنین طعنه‌ای به مدیران صداوسیما زد و گفت: «سال‌های سال در صداوسیما قمار می‌کردند و حرام اندر حرام می‌خوردند و پس نمی‌دادند. کسی اخراج شد؟»

دسته‌ای دیگر رفتار مجری صداوسیما را زیر سوال برده بودند و او را به «نان به نرخ روز خوری» متهم کرده و این پرسش را مطرح کردند که اگر صداوسیما بد است چرا زودتر از آن خارج نشده بود؟ یکی از کاربران نوشت: «صدا و سیما خوب بود تا وقتی که اخراجت نکرده بود؟ این طرز برخورد و کنار گذاشتن‌ها در خانه تک تکتان را میزند. منتظر باشید. تغییر کنید قبل اینکه مجبور به تغییرتان کنند.»

محمدرضا نوروزی هم مشابه همین سوال را مطرح کرد و نوشت: «به هیچ شکل نمی‌توانم صداقت خانم رزیتا قبادی را قبول کنم. اگر پس از این دوره انتظار، تلویزیون او را از ممنوع الکار بودن به در می‌آورد، مشکلشان حل بود؟ یا چون انتظار کشیده و پاسخ درخوری نگرفتند حالا طلبکارانه از مردم عذر خواهی می‌کنند؟ چیزی شبیه به رفتار برخی اپوزیسیون‌های امروزی نیست؟»

برخی کاربران از قبادی حمایت کردند و نوشتند: «همین که آنقدر شجاعت داشته که می‌گوید از شما متنفر شدم و نمی‌خواهم ببینمتان نکته مثبتی است. یکی مثل فردوسی‌پور با آن همه طرفدار شجاعت گفتنش را نداشت.»

کاربران دیگری آزادی بیان در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کردند. یکی از کاربران توییتر نوشت: «درحالی که رزیتا قبادی مجری ایرانی به خاطر استفاده مهمان برنامه از کلمه «رقص» عذرخواهی می‌کند و همچنان ممنوع الکار می‌شود، رییس کمیته المپیک در ژاپن بخاطر اظهارات ضد زن، استعفا می‌دهد.»

در این میان برخی انتقادهای به رفتارهای مدیریتی در ایران کرده‌اند. از جمله وحید هروآبادی روحانی فعال در توییتر که نوشت: «در همین دو روز رزیتا قبادی و محمدرضا حیاتی از صداوسیما گله‌گذاری کردند، طبیعی‌ست البته، سیستمی که نشود به آن گفت بالای چشمت ابروست، هرکار بخواهد در مواجهه با ۸۰ میلیون نفر می‌کند، چرا باید مراعات دو مجری خودش را بکند؟ یک دلیل بیاورید فقط.»

اخراج مجری صداوسیما به خاطر استفاده مهمان از کلمه رقص از عجایبی بود که در ایران اتفاق می‌افتاد. مجری برنامه را به خاطر سخنان یک مهمان اخراج کردن برگ آخر تحجری بود که این روزها می‌توان شاهد آن بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy