Wednesday, Feb 17, 2021

صفحه نخست » کاخ سفید: در دیپلماسی بایدن، ارتباط با بن سلمان دیگر جایی ندارد

biden_021721.jpgدویچه وله - سیاست خاورمیانه‌ای جو بایدن و از جمله مناسبات آمریکا با عربستان حکایت از تغییری جدی نسبت به دولت دونالد ترامپ دارد. به باور دولت جدید آمریکا، طرف صحبت این کشور در عربستان سعودی، ملک سلمان است و نه ولیعهد آن کشور.

این موضوع که دولت جدید آمریکا چه سیاستی در قبال عربستان سعودی دنبال می‌کند را می‌توان از سخنان جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید متوجه شد.

سخنگوی کاخ سفید گفته است که آمریکا خواستار تجدید نظر در مناسبات خود با عربستان سعودی است و بر آن است تا این مناسبات را از نو تعریف کند.

ساکی همچنین افزود که دولت آمریکا مناسبات دیپلماتیک خود را در عربستان از طریق گفت‌وگو با ملک سلمان، پادشاه این کشور دنبال خواهد کرد. به این ترتیب، جایگاه محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان در محاسبات سیاسی آمریکا در قبال آن کشور تنزل می‌یابد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

فاصله گرفتن از سیاست دولت ترامپ

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود که در روزسه‌شنبه ۱۶ فوریه برگزار شده بود از تغییر رویکرد آمریکا نسبت به مناسبات این کشور با عربستان سعودی خبر داده است.

سیاست دولت بایدن در چند عرصه مهم تفاوت‌های جدی با سیاست دونالد ترامپ و همچنین داماد او، جرد کوشنر دارد.

جرد کوشنر، مشاور امور خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ برای پیشبرد سیاست‌های آن کشور در تماس مستمر با محمدبن سلمان، ولیعهد با نفوذ عربستان سعودی بود.

جن ساکی درباره سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود گفت: «ما از همان ابتدا شفاف و روشن اعلام کردیم که خواستار تنظیم مجدد مناسبات آمریکا با عربستان سعودی هستیم.»

ساکی همچنین اعلام کرد که جو بایدن در نخستین تماس تلفنی خود با کشورهای منطقه بر آن است به‌زودی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کند.

باید یادآور شد که حیثیت محمدبن سلمان در آمریکا در سایه پرونده قتل جمال خاشقجی، خبرنگار واشنگتن پست، آسیب دیده است. گفته می‌شود که نیروهای امنیتی که در ماجرای قتل خاشقجی نقش داشته‌اند، در ارتباط نزدیک با محمدبن سلمان بوده‌اند.

افزون بر آن دولت بایدن از رهبران عربستان سعودی درخواست کرده است به موازین حقوق بشر احترام نهاده و اقدام به آزادی زندانیان سیاسی و از جمله کنشگران حقوق زنان بنمایند.

جن ساکی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پرسیده بودند آیا بایدن با ولیعهد عربستان نیز گفت‌وگو خواهد کرد، گفته است که بایدن از سیاست گفت‌وگو در سطوح سیاسی مشابه پیروی می‌کند و همتای سیاسی رئیس جمهوری آمریکا در عربستان، پادشاه این کشور، ملک سلمان است.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال گفت که هنوز زمان تماس و گفت‌وگوی بایدن با ملک سلمان تعیین نشده است. ساکی از سوی دیگر افزود که آمریکا به‌رغم اختلافات و نگرانی‌های خود همچنان به نیازهای عربستان در عرصه دفاع از خود توجه دارد.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به انتقادهایی که متوجه دولت بایدن درباره عدم تماس با نتانیاهو شده است گفت: «اسرائیل البته که یک متحد ماست. اسرائیل کشوری است که آمریکا با آن مناسبات امنیتی راهبردی مهمی دارد.» او از تماس‌های بین دولت‌های دو کشور سخن گفت و تاکید کرد که تماس‌ها در بالاترین سطح خود نیز به‌زودی برقرار خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy