Friday, Feb 26, 2021

صفحه نخست » تشکیل ائتلاف چهارجانبه اسرائیل، عربستان، بحرین و امارات

isr_022521.jpgرادیو فردا - یک رسانه اسرائیلیِ نزدیک به دولت بنیامین نتانیاهو از مذاکرات این کشور با عربستان، بحرین و امارات متحده برای تشکیل یک ائتلاف نظامی چهارجانبه علیه ایران خبر داد. شبکه تلویزیونی آی ۲۴ شامگاه پنج‌شنبه، هفتم اسفند، در گزارش «اختصاصی» با استناد به منابعی در کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس خبر داد که مذاکرات اسرائیل با سران ریاض، منامه و ابوظبی در راستای برپایی ائتلاف چهارجانبه در برابر ایران، از چند ماه پیش آغاز شده و هم اکنون نیز در جریان است. دولت اسرائیل رسما این گزارش را تایید یا رد نکرده است.

اما ساعاتی پیش از انتشار این گزارش، دفتر نخست وزیری اسرائیل و پادشاهی بحرین تایید کردند که حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، ولیعهد بحرین، در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، در مورد «خطرات ناشی از ایران» و همکاری‌های منطقه‌ای و دو جانبه، رایزنی کرده‌اند؛ از زمان برقراری مناسبات رسمی دو کشور، این دومین گفت‌وگوی تلفنی رسمی آن‌ دو بود. این مکالمه در آستانه سفر قریب‌الوقوع بنیامین نتانیاهو به منامه و ابوظبی انجام شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گزارش آی ۲۴، در پی گام‌های اخیر ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود، که اسرائیل آن را «افزایش تهدیدات ناشی از ایران» می‌خواند مذاکرات میان اسرائیل با امیرنشین‌ها در راستای تشکیل ائتلاف نظامی چهارجانبه شتاب گرفته است.

بنیامین نتانیاهو هفتم اسفند در مصاحبه با شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفت که او «تنها به خود» در رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران اعتماد می‌کند.

آقای نتانیاهو این سخن را در پاسخ به این پرسش بیان کرد که آیا اسرائیل می‌تواند به دولت جو بایدن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تکیه کند؟

گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، روز ششم اسفند در بیانیه‌ای گفته بود که اقدامات اخیر ایران در توقف اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، از «توسعه مخفی» این برنامه نشان دارد و «نباید بی‌پاسخ بماند».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو در «نشست راهبردی» که دولت او این هفته برای تعیین موضع در برابر احتمال بازگشت دولت جو بایدن به برجام برگزار کرد، اصرار داشت که اسرائیل نباید از تقابل آشکار با دولت آمریکا در ارتباط با ایران باکی داشته باشد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سیاست بنیامین نتانیاهو در برابر دولت جو بایدن، تقویت دیدگاه اسرائیل علیه ایران از طریق هر چه بیشتر یکپارچه کردن مواضع با کشورهای خلیج فارس است.

شبکه آی ۲۴ نوشته است که یکی دیگر از اهداف مهم ائتلاف نظامی چهارجانبه اسرائیل- عربستان- امارات- بحرین، مقابله با نفوذ ایران در سوریه، لبنان و عراق است.

دولت‌های ریاض، ابوظبی و منامه گزارش شبکه آی ۲۴ را رد نکرده‌اند. هر سه دولت عربی در یک دوره طولانی چند ساله بر «تهدیدات هسته‌ای و منطقه‌ای ایران» تاکید دارند و از سیاست‌های تهران، پیاپی ابراز نگرانی می‌کنند.

سران بحرین و امارات بعد از آغاز به کار دولت جو بایدن نیز گفتند که آمریکا پیش از هر گونه تغییر موضع در ارتباط با ایران، باید با آنها مشورت کند.

در همین زمینه نائف فلاح مبارک، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در روزهای گذشته در سفری به ریاض گفت: «در هر گونه مذاکره که به امنیت و ثبات منطقه مربوط باشد، باید کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مشارکت داده شوند... و ایران باید به بی‌ثبات کردن امنیت و اخلال در صلح منطقه پایان دهد.»

امارات و بحرین در ماه‌های گذشته در چارچوب کوشش دولت پیشین آمریکا با امضای «پیمان‌های ابراهیم» با اسرائیل روابط کامل سیاسی برقرار کردند.

رسانه‌های اسرائیل و منابع متعدد غربی تاکید کرده بودند که در کنار منافع سرشار برای اسرائیل از طیف گسترده‌ای از همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، فناوری و گردشگری، تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی و نظامی در برابر ایران، برای اسرائیل و نیز در نگاه حاکمان امیرنشین‌ها، بیشترین اهمیت را دارد.

جمهوری اسلامی ایران توافق‌ عادی‌سازی روابط امارات، بحرین و سایر کشورهای عرب و اسلامی با اسرائیل را «خیانت» نامیده و به‌ویژه به همسایگان جنوبی خود نسبت به عواقب بازشدن پای اسرائیل در منطقه هشدار داده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گفته‌اند وقوع هر اتفاق در منطقه خلیج فارس علیه امنیت ملی ایران را «از چشم امارات» دیده و با باز شدن پای اسرائیل در این منطقه «به شکل دیگری» برخورد خواهند کرد.

شبکه آی ۲۴ در حالی از عربستان به عنوان یکی از کشورهای طرف مذاکره اسرائیل برای تشکیل ائتلاف یادشده علیه ایران خبر داده که اسرائیل و عربستان وجود تماس‌ در سطح مقامات ارشد خود را هرگز تایید نکرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy