Friday, Feb 26, 2021

صفحه نخست » تهدید ایران به لغو توافق با آژانس

bbc26.jpgبی بی سی فارسی - بنابه گزارش ها آمریکا قصد دارد از اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد ایران را به خاطر تشدید فعالیت های هسته ای ملامت کنند. در مقابل رویترز گزارش کرده ایران اقدام آمریکا را غیرسازنده می‌داند و تهدید کرده که توافق موقت با آژانس را لغو کند. شورای حکام آژانس در وین قرار است هفته آینده درباره گزارش های مربوط به افزایش تولید سوخت هسته ای توسط ایران و کاستن از همکاری های این کشور با آژانس تشکیل جلسه دهد.

خبرگزاری‌ها گفته‌اند دیپلمات های آمریکایی روز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را تشریح می کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند. بلومبرگ می نویسد که این سند سه صفحه ای "به شدت از یافته های آژانس بین المللی انرژی اتمی" و کاهش همکاری ایران با آژانس ابراز نگرانی می کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار نظر نکرده است، اما دو مقام اروپایی به بلومبرگ گفتند که این سند را دریافت کرده و درحال مطالعه آن هستند.

این سند تاکید می کند که "رئیس جمهور بایدن روشن کرده است که اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش در برجام (توافق هسته ای ایران و قدرت ها) برگردد، آمریکا هم چنین خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ در این پیش نویس همچنین آمده است: "جهان مدت هاست می داند که ایران در گذشته به دنبال دستیابی به سلاح های هسته ای بوده است. همچنین می دانیم که ایران حجم انبوهی از رکوردهای مربوط به برنامه سابق سلاح های هسته ای خود را حفظ کرده. ایران اکنون باید به طور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند تا اطمینان یابیم که میراث فعالیت های سابق ایران در زمینه سلاح اتمی، شامل مواد هسته ای اعلام نشده در ایران امروز نمی شود."

به گزارش خبرنگار رویترز این سند نسبت به اقدام تازه ایران در متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی می کند.

ایران روز پنجم اسفند - ۲۳ فوریه - اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، به دلیل لغو نشدن تحریم های آمریکا علیه ایران و اجرا نشدن مفاد برجام، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دیگر اجازه نظارت های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

در واکنش فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه ای مشترک از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن بیشتر نظارت آژانس بر فعالیت های ایران به شدت ابراز تاسف کردند و درباره "ماهیت خطرناک" این تصمیم هشدار دادند.

وزرای خارجه سه کشور اروپایی امضاکننده برجام گفتند اقدام ایران که بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی از ۲۳ فوریه - ۵ اسفند - آغاز شد، "دسترسی های آژانس به تاسیسات و اطلاعات پادمانی را به شدت محدود می کند."

آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در گزارش تازه خود درباره فعالیت های هسته ای ایران گفت که از ابتدای ژانویه، ایران ۱۷/۶ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده؛ سطحی که مغایر تعهدات ایران در برجام است.

در این گزارش همچنین گفته شده که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده با درصد پایین به حدود ۳ هزار کیلوگرم رسیده که حدود ۱۴ برابر حد مجاز بر اساس در برجام است.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بعد از اعلام قصد ایران برای کاهش همکاری با آژانس ابراز علاقه کرد به این کشور سفر کند. بعد از دیدار او و مقام های ایرانی در تهران اعلام شد که دو طرف به تفاهمی موقت و سه ماهه به عنوان راه حلی برای ادامه تلاش های دیپلماتیک رسیده اند.

آقای گروسی پنجشنبه به بی‌بی‌سی گفت که توافق موقت این آژانس با ایران، "فرصت گرانبهایی" به دیپلماسی برای حفظ برجام داده است و تاکید کرد هفته‌های آتی، حیاتی خواهند بود.

او تعلیق پروتکل الحاقی را ضایعه‌ای مهم برای جامعه جهانی توصیف کرده است.

آقای گروسی پیشتر به شبکه خبری "ان اچ کی" ژاپن گفت که اگر ایران و دیگر کشورها از جمله آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق دست نیابند، جامعه جهانی با وضعیت کاملا جدیدی در مورد پیشرفت هسته ای ایران روبه رو می‌شود.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy