Saturday, Feb 27, 2021

صفحه نخست » بایدن: ایران مراقب باشد، مصونیتی در کار نیست

pendent26.jpgایندیپندنت فارسی - جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، شامگاه جمعه به وقت محلی به ایران هشدار داد که «مراقب باشد.» او که برای بررسی خرابی‌های توفان زمستانی به تگزاس سفر کرده بود، این گفته را در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره پیام حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع گروه‌های هوادار ایران در سوریه ابراز داشت. آقای بایدن خطاب به ایران گفت: «نمی‌توانید با مصونیت عمل کنید. مراقب باشید.»

پنتاگون روز پنجشنبه از حمله هوایی به زیرساخت‌های متعلق به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در شرق سوریه خبر داد. اقدامی که پاسخی به حمله‌های راکتی اخیر به منافع آمریکا در عراق است.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم، جمعه شب گفت که حمله آمریکا «پیامی برای ایران بود که اقداماتش علیه شهروندان ما، متحدان ما و منافع ما، مصون از پیامد نخواهد بود، و به نظرم پیام ما به‌ خوبی دریافت شد.» لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درباره این حمله‌ها پیشتر گفته بود: «در مورد کسانی که مورد حمله قرار دادیم اطمینان داریم. همان‌هایی را هدف گرفتیم که به منافع ما در عراق حمله کردند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

آقای بلینکن جمعه شب گفت: «در ده روز گذشته حملاتی علیه افراد ما، مواضع ما و منافع ما انجام شد، که جان برخی را گرفت و برخی دیگر را زخمی کرد. ما باید هم به این حمله‌ها پاسخ می‌دادیم و هم به تهدیدی ادامه‌دار.»

او افزود: «اقدام ما هدفمند و متناسب بود و مقداری از توانایی‌های این گروه شبه‌نظامی را کاهش داد.»

از سویی، خبرگزاری العربیه به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: «بایدن اوباما نیست و ایران باز هم مورد حمله قرار خواهد گرفت.»

این منطقه ماه گذشته نیز هدف حمله هوایی گسترده قرار گرفت. حمله‌ای که به اسرائیل نسبت داده شد.

همچنین تصمیم به حمله در سوریه به جای عراق به دولت بغداد امکان می‌دهد که تحقیقات بیشتری را درباره حمله ۱۵ فوریه در اربیل که به مجروح شدن سربازان آمریکایی منجر شد، انجام دهد.

این حمله‌های راکتی علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل و فرودگاه اربیل انجام شد. یک پیمانکار غیرآمریکایی کشته شد و چند سرباز آمریکایی مجروح شدند. حمله دیگری نیز در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا انجام شد که به آسیب دیدن یک پیمانکار منجر شد. این حمله‌ها به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران نسبت داده شد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «رئیس‌جمهور جو بایدن دستور حمله هوایی به زیرساخت‌های متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در شرق سوریه را صادر کرد.»

و افزود: «بایدن برای حمایت از آمریکا و نیروهای ائتلاف اقدام می‌کند. از سوی دیگر ما به گونه‌ای عمل کردیم که سطح کلی خشونت‌ها در شرق سوریه و عراق را کاهش دهیم.»

به گفته کربی، این حمله‌ها تاسیسات متعددی را در منطقه کنترل مرزی منهدم کرده است. گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی شامل کتائب حزب‌الله از این تأسیسات استفاده می‌کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy