Friday, Mar 5, 2021

صفحه نخست » گفتگوی فایننشال تایمز با محسن رضایی + واکنش ظریف و احمد زیدآبادی

rezaiZarif_030521.jpgانتخاب - محسن رضایی در گفتگویی با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اظهار داشته است که ایران اماده‌ی از سر گرفتن مذاکرات بر سر برجام با آمریکا و سایر قدرت‌های اروپای است. محسن رضایی گفته است: آن‌ها می‌توانند اعلام کنند و به ما اطمینان دهند که تمام تحریم‌های اعمال شده پس از برجام در عرض کمتر از یک سال لغو می‌شود و به بگویند بروید و پروسه این اتفاق را مذاکره کننید. وی در بخش دیگری افزود: هر ماه در طول مذاکرات، باید برخی تحریم‌های که ضروری است لغو شوند. مثلا تحریم علیه مبادلات مالی و محدودییت‌هایی که بر بانک‌های اروپایی اعمال شده باید در ماه اول برداشته شود. صادرات نفت نیز در بین اولویت‌های نخست ما است. رضایی که فایننشال تایمز از او به عنوان کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری یاد کرده در ادامه تصریح کرده است که دیگر اقدامات امریکا مثل کمک به رفع مسدودی پول‌های ایران به عنوان مشوقی برای آغاز مذاکرات، مثل دادن یک «آب نبات» می‌ماند.

او همچنین این موضوع را رد کرد که اصولگرایان می‌خواهند مذاکرات با آمریکا را به تعویق بیاندازند. محسن رضایی در حالی اظهارات فوق را به زبان آورده است که جایگاهی در سیاست خارجی کشور ندارد. مضاف بر اینکه سیگنال‌های او برخلاف سیاست‌های اعلامی کشور مبنی بر لغو یکباره‌ی تمام تحریم‌ها است.

توییت ظریف به دنبال مصاحبه محسن رضایی درباره برجام: با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته نشود

رادیو فردا - وزیر خارجه ایران گفت که سخنان دیگر شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای و برجام ارتباطی با دولت ندارد و او به زودی طرح خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک ارائه می‌کند.

محمد جواد ظریف روز جمعه ۱۵ اسفند بدون اشاره به نام کسی در توییتر نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود.»

ساعاتی قبل از آن محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز گفته بود اگر غرب «سیگنال‌های روشنی» بفرستد و برای نمونه اعلام کند که تحریم‌های آمریکا ظرف یک سال برچیده خواهد شد، ایران آماده بازگشت به مذاکرات است.

این مصاحبه واکنش بلافاصله سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، را درپی داشت که تاکید کرد سخنان آقای رضایی نظرات شخصی او بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

محسن رضایی اما ساعاتی بعد بدون اشاره به مصاحبه خود با روزنامه فایننشال تایمز موضعی متفاوت اتخاذ کرد و گفت که هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌شود.

آقای رضایی در توییتر نوشت: «آمریکا و اروپا باید تحریم‌ها را بردارند و خسارات ناشی از تحریم را جبران کنند. با امریکا هم مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.»

با این حال توییت محمدجواد ظریف یک وجه دیگر هم داشت، این که او خبر داد ایران قصد دارد طرحی را از طریق کانال‌های دیپلماتیک در رابطه با برجام ارائه کند.

وی نوشت: «من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.»

اظهارات آقای ظریف درباره «طرح اقدام سازنده» در حالی است که وی بارها اعلام کرده «برجام قابل مذاکره نیست» اما از سوی دیگر، آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند باید بر سر برجام دوباره مذاکره شود.

در این میان خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که احتمالا مذاکرات اعضای برجام با حضور نماینده آمریکا تا عید نوروز آغاز شود.

همچنین آمریکا به همراه آلمان، بریتانیا و فرانسه طرح تصویب قطعنامه توبیخی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف کردند که با استقبال وزارت خارجه ایران مواجه شد.

***

کدام پویایی؟ احمد زیدآبادی

محمد جواد ظریف ظاهراً در واکنش به اظهارنظر محسن رضایی در توییتر نوشته است: "عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود."


راستش من که هر چه در عرصۀ سیاست رسمی ایران دقت می‌کنم، نشانی از پویایی نمی‌‍بینم! اما اختلاف‌نظر تا دل‌تان بخواهد فراوان! اختلاف‌نظر را مترادف پویایی شمردن شاید برای فرار از رویارویی با مسئله به کار آید اما در هیچ قاموسی پیدا نمی‌شود!


گذشته از این، آقای ظریف طوری بر "نظرات رسمی دولت" تأکید کرده است که هر که نداند گمان می‌کند فصل‌الخطاب سیاست در ایران همین نظرات رسمی است! گویی ما نمی‌دانیم که اغلب نهادهای حاکم بر کشور برای این نظرات رسمی، تره هم خرد نمی‌کنند!

***

آشنا: آقا محسن عزیز! همان یک عملیات فریب قدیمی کافی‌است / لازم نیست دشمن را بیش از این فریب دهید

حسام الدین آشنا از اظهارات محسن رضایی در حوزه برجام و سیاست خارجی انتقاد کرد.

مشاور رئیس جمهوری در توییتر نوشت: آقا محسن عزیز! همان یک عملیات فریب قدیمی کافی‌است. لازم نیست دشمن را بیش از این فریب دهید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز تصریح کرد که ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که سیگنال روشنی دریافت کند.

وی در این مصاحبه گفته است: آنها باید به ما اطمینان خاطر دهند که همه تحریم های اعمال شده پس از برجام [توافق هسته ای 2015] در عرض یک سال لغو می شود و به ما می گویند برای این روند مذاکره کنید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy