Monday, Mar 8, 2021

صفحه نخست » حمله لفظی علیه محسن رضایی پس از اظهاراتش درباره مداخله «بدون فایده» ایران در عراق و سوریه

rezai_030621.jpgرادیو بین المللی فرانسه - برخی از مقام‌های دولتی و وزارت امورخارجه ایران از اظهارات اخیر محسن رضایی درباره برجام و مداخله ایران در عراق و سوریه انتقاد کرده‌اند و این اظهارات را با انگیزه‌های انتخاباتی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران دانستند. محسن رضائی، که پیشتر فرماندهی کل سپاه پاسداران را برعهده داشت، تاکنون چندین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران شده است. روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اظهارات اخیر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره «کمک‌های ایران به مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق» دیدگاه شخصی او بوده است. در این اطلاعیه آمده است: «ایران با درک خطر تروریسم برای منطقه و بنا به درخواست دولت‌های عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور یافت.»

وزارت امور خارجه ایران نوشت: «آنچه گفته شده است دیدگاه شخصی مصاحبه شونده بوده و با نگاه جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد و ایران در همه موارد و مقاطع بر اساس اصل برادری به کمک دولت‌های عراق و سوریه شتافت که جلوه بارز آن را در مبارزه با داعش می‌توان دید.» پیشتر محسن رضایی در گفت و گویی با فایننشال تایمز گفته بود: «ما از ملتهای منطقه که با تجاوز روبرو هستند، دفاع خواهیم کرد به شرطی که از ما بخواهند به آنها کمک کنیم. ما برقراری صلح و امنیت در منطقه را از وظایف خود می دانیم. هرچه منطقه ناامن باشد، خسارات وارده به تجارت ما نیز بیشتر خواهد بود. این کمک ها در چارچوب منافع ملی ایران خواهد بود.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او ادامه داد: «از این به بعد، هر یک ریال که به هرکسی بدهیم، یک ریال را ادعا خواهیم کرد، زیرا اقتصاد برای ما بسیار مهم است. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما به امنیت عراق و سوریه کمک کنیم و سپس ببینیم که سایر کشورها از مزایای اقتصادی بهره‌مند می‌شوند.»

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در حساب توئیتر خود در واکنش به بخش دیگری از اظهارات اخیر محسن رضائی دبیر مجمع مصلحت نظام نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود.»

رضایی در گفت‌وگو با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز گفته بود ایران زمانی حاضر به مذاکره با آمریکا و قدرت‌های جهانی است که علامت روشنی دریافت کند. محسن رضایی دراین مصاحبه گفت: «آنها باید به ما اطمینان خاطر دهند که همه تحریم های اعمال شده پس از برجام در عرض یک سال لغو می شود و به ما بگویند برای این روند مذاکره کنید.»

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات گفت: «کلیه امور مرتبط به سیاست خارجی از طریق وزارت امور خارجه و از مجاری خود منتقل می‌شود.»

اسحاق جهانگیری معاون حسن روحانی نیز گفت: «وزیر خارجه تنها شخصی است که از طرف نظام در مقابل طرف خارجی صحبت می‌کند. اعتبار مواضع وزیر خارجه را نباید مخدوش کرد. موضع وزیر امور خارجه موضع جمهوری اسلامی است. هر کسی هوس می‌کند جمله ای می گوید، هیچ مسئولیتی هم در این زمینه ندارد، ممکن است دلیل آن فکر کردن به انتخابات باشد.»

همچنین مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس، اظهارات محسن رضایی را «بدون مبنا و ضابطه» دانست و او را به مناظره دعوت کرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس دهم نیز در گفت‌وگو با ایرنا در مورد اظهارات رضایی گفت: «مخالفان دولت و اصولگرایان به هیچ وجه نمی‌خواهند این دولت و مجموعه مسوولان فعلی هیچ کار مثبتی برای مردم انجام دهند. تصور مخالفان این گونه است که یک اصولگرا پیروز خواهد شد. در این صورت با آمریکا همین افراد به توافق می‌رسند. حالا اسم آن را برجام نمی‌گذارند یک چیز دیگر می‌گذارند ولی همین برجام است و کار خود را پیش می‌برند. در واقع این افراد به دنبال مصادره توافق با آمریکا به نفع خود هستند. کاش به جای پیروزی در انتخابات به فکر زندگی مردم بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy