Monday, Mar 8, 2021

صفحه نخست » هشدار وزیر کشور درباره نافرمانی مدنی

Vkeshvar_030721.jpgایران اینترنشنال - عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست ایران اینترنشنال رسیده خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از مدیریت کرونا انتقاد کرده و درباره عواقب امنیتی آن هشدار داده است. رحمانی فضلی در این نامه به صراحت خواسته است در اعمال محدودیت‌های کرونایی «تدبیر شود» چرا که به گفته او، نافرمانی مدنی در جامعه در حال افزایش است. در این نامه که ۱۵ بهمن ماه نوشته شده، از افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها خبر داده شده؛ خبری که با اخبار رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تعداد مبتلایان و جان‌باختگان روزانه کرونا تناقض دارد.

در حالی که بسیاری از کشورها واکسیناسیون را با سرعت پیگیری می‌کنند، این فرایند در ایران به دلیل سخنان رهبر جمهوری اسلامی به تاخیر افتاد. او میانه دی‌ماه ورود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرد، دو کشوری که مطمئن‌ترین و محبوب‌ترین واکسن‌های کرونا را می‌سازند. حکم علی خامنه‌ای منجر به وارد کردن تعداد بسیار محدودی واکسن‌ روسی و چینی شده، واکسن‌هایی که هنوز سازمان جهانی بهداشت، تاییدشان نکرده.

این در حالی است که موج‌های جدید شیوع کرونا در بخش‌های مختلف ایران آغاز شده، برخلاف بسیاری از کشورها که با قرنطینه سخت و برنامه واکسیناسیون منظم، به مقابله با کرونا رفته‌اند، مقام‌های ایرانی همچنان از مدیریت خودشان در کرونا تعریف می‌کنند.

وزیر بهداشت می‌گوید جهان از کنترل کرونا در ایران حیرت کرده، همان‌طور که روحانی تابستان گذشته مدعی شده بود سه تن از رهبران جهان به او گفته اند می‌خواهند از ایران الگو بگیرند

اما این روزها وضعیت کرونا در بسیاری از شهرهای خوزستان قرمز شده است. یکشنبه بالاخره پس از تاکید بسیاری از مسوولان، استاندار خوزستان دستور داد این استان نسبت به خارج از استان قرنطینه شود. اما در خود شهرها همچنان عادی است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

نامه وزیر کشور از نگرانی حاکمیت جمهوری اسلامی از نافرمانی مدنی حکایت دارد. آخرین بار در آبان ۹۸، اعتراض مردم به گرانی قیمت بنزین که با بوق زدن در خیابان آغاز شده بود، با سرکوب شدید حکومت مواجه شد، سرکوب خونباری با حدود ۱۵۰۰ نفر کشته.

با قطع اینترنت، ارتباط ایران با جهان قطع شد و معترضان در خیابان به گلوله بسته شدند.

هشدار وزیر کشور تاییدی است بر سخنان حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی در فروردین سال ۹۹. براساس سندی که به دست ایران اینترنشنال رسیده بود، روحانی گفته بود اگر مشاغل و اصناف را تعطیل کنیم، چند وقت دیگر با اعتراضات خیابانی ۳۰ میلیون گرسنه روبه‌رو خواهیم شد.

روحانی همچنین تاکید کرده بود حتی اگر دو میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند،‌ به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توان کشور را تعطیل کرد.

حالا وزیر کشور در نامه خود خواستار برخورد امنیتی و قضایی با کسانی شده که در فضای مجازی و رسانه‌ها از مدیریت کرونا انتقاد می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy