Monday, Mar 8, 2021

صفحه نخست » قصد عربستان برای «اقدامات بازدارنده» با هدف حفاظت از تأسیسات نفتی خود

sa_031021.jpgرادیو فردا - به دنبال حملات مداوم شورشیان حوثی همسو با ایران به زیرساخت‌های انرژی عربستان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند، گفت که کشورش برای جلوگیری از حمله به تأسیسات نفتی خود «اقدامات بازدارنده» در پیش خواهد گرفت. به نوشته خبرگزاری رویترز، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود این مطلب را در یک نشست خبری عنوان کرد، اما توضیح بیشتری در مورد «اقدام بازدارنده» مورد نظر عربستان نداد. نیروهای حوثی شامگاه یک‌شنبه با پهپادها و موشک‌های خود، تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی در منطقه «رأس تنوره» و همچنین پایگاه‌های نظامی عربستان در شهرهای دمام، عسیر و جیزان را هدف قرار دادند، اما به گفته مقام‌های سعودی این حملات تلفات یا خساراتی نداشته است.

با وجود این، بهای نفت خام به‌دنبال این حمله به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ژانویه ۲۰۲۰ است. شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود که روز چهارشنبه در یک نشست خبری با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در ریاض سخن می‌گفت همچنین افزود که پادشاهی سعودی به همکاری خود با روسیه در چارچوب «اوپک پلاس» ادامه خواهد داد.

اوپک پلاس گروهی است که به قصد همراهی تولیدکنندگانی مثل روسیه، مکزیک، جمهوری آذربایجان، بحرین، سودان، سودان جنوبی، مالزی و عمان با سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تنظیم بازار شکل گرفته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز روز چهارشنبه در این نشست خبری گفت تولیدکنندگان نفت گروه اوپک پلاس خواهند کوشید تا از نوسان شدید قیمت نفت جلوگیری کرده و تعادل بازار حفظ شود.

آقای لاوروف در ادامه گفت که حمله اخیر به تأسیسات نفتی عربستان غیرقابل قبول است و افزود: «قطعاً همه طرف‌های درگیر در یمن، مانند هر درگیری دیگر، باید از قوانین بین‌المللی بشردوستانه که حملات را تعریف می‌کند پیروی کند.»

او تأکید کرد که بنابر این قوانین «حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی که ممکن است منجر به تلفات افراد غیرنظامی شود مطلقا غیرقابل قبول است.»

درپی حمله تازه موشکی و پهپادی حوثی‌ها به عربستان سعودی، وزارت دفاع عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفت و جمهوری اسلامی را متهم کرد که برای شورشیان حوثی یمن، قاچاقی موشک و پهپاد می‌فرستد.

شورای وزیران عربستان نیز روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند در نشست خود به ریاست ملک سلمان، پادشاه این کشور، حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها را محکوم و تاکید کرده است که اقدامات ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

ایالات متحده هم روز دوشنبه به حمله حوثی‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که متعهد است از هم‌پیمان خود، عربستان سعودی، در برابر چنین حملاتی دفاع کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy