Wednesday, Mar 10, 2021

صفحه نخست » نکات جدیدی درباره توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

atomic_031121.jpgدویچه وله - توافق بین رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی محرمانه اعلام شده بود. اکنون ایران در واکنش به درز مضمون این توافق، برخی از نکات این توافق را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.

پیش از توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران در روز پنجم اسفند، رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مذاکره با مسئولان آن کشور راهی تهران شده بود. محصول این سفر، توافقی سه‌ماهه بود که مضمون آن پیش از آن منتشر نشده بود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مضمون این توافق را محرمانه اعلام کرده بود. همین موضوع به گمانه‌زنی‌هایی در داخل ایران دامن زده بود. اکنون کاظم غریب‌آبادی، سفیر دائمی جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، بخش‌هایی از این توافق را رسانه‌ای کرده است.

سفیر دائمی جمهوری اسلامی در وین تلویحا رافائل گروسی را متهم به بازتاب برخی از نکات این توافق محرمانه کرده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران "ایرنا" در این باره به نقل از غریب آبادی چنین نوشته است: «اینکه مدیرکل آژانس بعد از برگشت، چه گفت مهم نیست، مهم این است بدانیم که هیچ اقدامی برخلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته است.»

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

اشاره غریب‌آبادی به اولتیماتوم مجلس شورای اسلامی بوده است. مجلس شورای اسلامی تا روز پنجم اسفند به کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای فرصت داده بود، با لغو تحریم‌ها به تعهدات برجامی خود عمل کنند. مجلس تهدید کرده بود که در صورت عدم اجرای این خواست، ایران از اجرای پروتکل الحاقی خودداری می‌ورزد.

غریب‌آبادی درباره توافق چه گفت؟

سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین و نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که در دیدار رافائل گروسی با علی‌اکبر صالحی یک ضمیمه فنی "یک و نیم صفحه‌ای" امضا شده است.

بر اساس این "تفاهم‌نامه" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امکان نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای برخوردار خواهد بود. او گفته است: «در بند دوم این تفاهم آمده است، آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی‌آزمایی و نظارت خود برای مدت تا سه ماه طبق فهرست فنی پیوست این تفاهم ادامه خواهد داد.»

به سخن دیگر، آژانس می‌تواند به بازرسی‌های سرزده و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای برای مدت سه ماه ادامه دهد.

افزون بر آن، غریب‌آبادی گفته است: «دوربین‌های نصب شده در راستای فعالیت پادمانی در تاسیسات اظهار شده نیز در محل خود حفظ شده و به کار خود ادامه می‌دهند.»

اشاره غریب‌آبادی به دوربین‌های نصب شده در هشت تاسیسات یا ساختمان بوده و قرار است که این دوربین‌ها در بازه زمانی سه ماهه مورد توافق به کار خود ادامه دهند.

غریب‌آبادی نام این تاسیسات و ساختمان‌ها را اعلام کرده و گفته است که "محرمانه" است. او تنها به گفتن این موضوع بسنده کرده که دوربین‌های نصب شده در این تاسیسات و ساختمان‌ها «در راستای فعالیت پادمانی» بوده است.

از سوی دیگر گفته شده است که ایران داده‌های مربوط به همه فعالیت‌های هسته‌ای خود همچون کیک‌زرد و آب سنگین را ضبط خواهد کرد و در صورت تصمیم ایران به اجرای تعهدات برجامی خود، این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار خواهد داد.

غریب‌‌آبادی تهدید کرده است که هرگاه تحریم‌های ایران در این بازه زمانی سه‌ماهه لغو نشوند، ایران داده‌های ذخیره شده درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را پاک خواهد کرد.

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نماینده دائمی جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین گفته است که تعیین این بازه زمانی سه‌ماهه ربطی به "مباحث داخلی" ندارد.

باید یادآور شد که تعیین این بازه سه‌ماهه به این گمان دامن زده بود که ایران با نظر داشتن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چنین تصمیمی گرفته است.

غریب‌آبادی همچنین در واکنش به انتقاد برخی که بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران را «به منزله نقض قانون مجلس» تلقی کرده بودند، گفته است که بازرسی سرزده و بازرسی ویژه از بازرسی‌های منظور شده در تعهدات پادمانی ایران بوده و ربطی به توقف پروتکل الحاقی ندارد.

رافائل گروسی و بازگشت به توافق هسته‌ای

از سوی دیگر، سایت شفقنا روز ۲۱ اسفند (۱۱ مارس) اقدام به انتشار بخش‌هایی از مصاحبه رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سرویس اسپانیایی یورونیوز کرده است.

گروسی در این مصاحبه تاکید کرده است که به علت فعالیت‌های هسته‌ای که ایران از زمان توافق سال ۲۰۱۵ به این سو انجام داده، امکان بازگشت به آن توافق وجود ندارد.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که طی سال‌های گذشته ایران در عرصه غنی‌سازی اورانیوم گام‌هایی را برداشته که امکان بازگشت به توافق پنج‌به‌اضافه‌یک با ایران را منتفی می‌کند.

او از لزوم دست‌یابی به یک توافق جدید با ایران گفته است. او همچنین در مورد فروش یا خروج بخشی از این اورانیوم غنی‌سازی شده از سوی ایران ابراز نگرانی کرده است.

گروسی تجهیز ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای را شکست بزرگی خوانده که می‌تواند باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه پرتنش خاورمیانه گردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy