Monday, Mar 15, 2021

صفحه نخست » سرنوشت گردشگر فرانسوی در ایران به سرنوشت اسدالله اسدی گره خورده است

moon2_031421.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

به گفتۀ ناظران سرنوشت گردشگر فرانسوی زندانی در ایران، "بنژمن بیرئیر"، و فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی، احتمالاً به سرنوشت اسدالله اسدی، مأمور اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، گره خورده که به جرم طرحریزی عملیات انفجار تروریستی در حومۀ پاریس توسط دادگاه بلژیک به بیست سال زندان محکوم شده است.

سعید دهقان، وکیل ایرانی، امروز دوشنبه پانزدهم مارس در صفحۀ توئیتر خود تأئید کرد که یک گردشگر فرانسوی به نام "بنژمن بیرئیر" که از ماه مه سال گذشته در ایران دستگیر شده امروز رسماً از سوی دادگاه انقلاب ایران به جاسوسی و تبلیغ علیه نظام اسلامی این کشور متهم شد.

به گفتۀ سعید دهقان دادگاه انقلاب اتهامات خود را به عکسبرداری گردشگر فرانسوی از مناطق ممنوعه و همچنین اظهار نظر وی در توئیتر دربارۀ حجاب اجباری در ایران مستند کرده است. "بنژمن بیرئیر" در صفحۀ توئیتر خود پرسیده بود : "چطور است که حجاب اسلامی در جمهوری اسلامی اجباری است اما در دیگر کشورهای مسلمان اختیاری؟"

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در اواخر فوریه گذشته سعید دهقان اتهامات ایراد شده علیه گردشگر فرانسوی را متناقض و دروغ خوانده بود. "بنژمن بیرئیر" سی و پنج سال دارد و به گفتۀ جراید فرانسوی در یک منطقۀ صحرائی در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان دستگیر و نخست به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. وزارت امور خارجۀ فرانسه با تأئید دستگیری "بنژمن بیرئیر" توسط مقامات تهران گفته است که شهروند فرانسوی از حفاظت کنسولی برخوردار است.

بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام دستگیری گردشگران خارجی از جمله ایرانیان دو تابعیتی در جمهوری اسلامی ایران از نو افزایش یافت. فریبا عادلخواه پژوهشگر ایران-فرانسوی از جمله همین دستگیر شدگان است که از سوی دادگاه انقلاب تهران به جاسوسی و تبانی برای اقدام علیه جمهوری اسلامی متهم شده و اکنون با پابند الکترونیکی در حصر خانگی به سر می‌برد. در جریان ماه‌های گذشته حکومت ایران شماری از این زندانیان، به ویژه پژوهشگران را با زندانیان خود در خارج مبادله کرد.

به گفتۀ ناظران سرنوشت "بنژمن بیرئیر" و خانم عادلخواه احتمالاً به سرنوشت اسدالله اسدی، مأمور اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، گره خورده که به جرم طرحریزی عملیات انفجار تروریستی در حومۀ پاریس توسط دادگاه بلژیک به بیست سال زندان محکوم شده است. در هشتم مارس گذشته دادگستری بلژیک اعلام کرد که اسدالله اسدی خواستار تجدیدنظر در حکم خود شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy