Tuesday, Mar 16, 2021

صفحه نخست » فرانسه از مشکلات تاکتیکی در رایزنی‌های اتمی با ایران خبر داد

france_031521.jpgبی بی سی - وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که تلاش قدرت‌های اروپایی برای احیای مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران به دلیل 'مشکلات تاکتیکی ' و وضعیت داخلی در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن متوقف مانده است.

ژان ایو لودریان روز سه شنبه (۱۶ مارس) در مجلس سنای فرانسه افزود احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مقدمه‌ای برای مذاکره بر سر یک توافق با دامنه وسیع تر خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه گفت: "بازگشت به برجام فقط نقطه آغاز است."

او افزود:‌ "ما این پیام‌ها را برای ایرانی‌ها می فرستیم که بازگشت (به توافق هسته ای) می تواند مقدمه‌ای برای بحث گسترده تری فراتر از برجام درباره بی‌ثبات سازی منطقه‌ای و توانایی موشکی ایران باشد. "

ژان ایو لودریان درباره مشکلات تاکتیکی که آن را از عوامل ناکامی رایزنی‌های اخیر برای شرکت ایران و آمریکا در گفتگوهای غیررسمی درباره برجام دانست جزییاتی ارایه نکرد.

مقامات ارشد ایران حضور در چنین گفتگویی با آمریکا را رد کرده اند. آنها همچنین بازگشت ایران به توافق هسته‌ای را به لغو تحریم‌های آمریکا که دونالد ترامپ آن را اعمال کرد، مشروط دانسته اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه (۱۵ مارس) گفت که آمریکا باید به سرعت برای احیای برجام اقدام کند در غیر این صورت، با رسیدن دوران انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تحول خاصی تا اواخر سال آینده رخ نخواهد داد.

آقای ظریف در اندیشکده "مرکز سیاست‌گذاری اروپایی" در بروکسل گفت: "محدودیت زمانی هم وجود دارد چون وقتی ما وارد دوره انتخابات شویم دولت در حال تحویل دادن قدرت است و نمی‌تواند هیچ کار مهمی انجام دهد و بعد باید تقریبا شش ماه صبر کنیم."

وزیر امور خارجه ایران همچنین به شدت از تصمیم بریتانیا بر گسترش زرادخانه هسته‌ای این کشور انتقاد کرد. او روز سه شنبه در توییتی خطاب به بوریس جانسون اظهارات اخیر نخست وزیر بریتانیا که درباره احتمال دستیابی ایران به ظرفیت ساخت بمب هسته‌ای ابراز نگرانی کرده بود را «ریاکارانه» خواند و گفت ایران برخلاف بریتانیا و متحدانش تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی را وحشیانه می داند و خواهان ریشه کن شدن آنهاست.

این اظهارات در حالی مطرح شد که محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، اخیرا هشدار داده بود که ایران در پی سلاح هسته‌ای نیست اما "اگر جمهوری اسلامی ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست بلکه تقصیر آن‌هایی است که ایران را هل داده اند، گرچه در شرایط عادی جمهوری اسلامی ایران چنین نیت و برنامه‌ای ندارد".

از طرف دیگر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی، وزارت امور خارجه ایران، از اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد که گفته بود میزان غنی‌سازی اورانیوم، ایران را به توانایی ساخت سلاح اتمی نزدیک کرده و آژانس به همین دلیل به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر است.

سعید خطیب زاده در واکنش گفت: "مدیرکل باید در چارچوب فنی اظهارنظر و بی‌طرفی خود را حفظ کند".

رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه ژاپنی نیکی غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را "فوق العاده حساس" خوانده و گفته بود پس از این مرحله غنی‌سازی برای ساخت سلاح آسان‌تر می‌شود: "اگر می‌خواهید از عدم انحراف به سمت مقاصد نظامی به اطمینان قابل قبولی برسید، واضح است که به بازرسی بسیار قوی نیاز دارید".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy