Tuesday, Mar 23, 2021

صفحه نخست » مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: توافق هسته‌ای قدیم با ایران مرده است

grossi.jpg العربیه - مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۲۲ مارس ۲۰۲۱ با بیان این‌که توافق هسته‌ای قدیم با ایران مرده است، تاکید کرد که تنها راه پیشرفت امضای توافق جدیدی در این زمینه است.

در حالی که تلاش‌ها از جمله از سوی کشورهای اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران ادامه دارد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که نقض‌های مکرر تعهدات هسته‌ای از سوی تهران بازگشت به توافق هسته‌ای سابق را ناممکن ساخته است.

روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» از رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقل کرد که گفته به باور او توافق قدیم هسته‌ای با ایران مرده است و تنها راه پیشرفت در رسیدن به توافق جدیدی در این زمینه است.

مدیرکل آژانس تاکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «کاربرد مساله بازرسی‌ تاسیسات هسته‌ای به عنوان اهرم فشاری از سوی ایران را نمی‌پذیرد».

گروسی همچنین تاکید کرد که مقامات ایرانی از درصدهای مورد قبول غنی‌سازی اورانیوم تخطی کرده‌ و فراتر رفته‌اند.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

در جزئیات این گزارش رافائل گروسی در گفتگو با روزنامه اسپانیایی توضیح داد که می‌توان گفت که تهران دست‌کمی از مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای را تولید کرده است. او در عین حال اما گفت که ایران همچنان به مواد بیشتری برای ساخت بمب هسته‌ای نیاز دارد.

گروسی برای دومین بار طی اندک ماه‌‌های گذشته گفت که از این پس راه بازگشت سریعی به توافق هسته‌ای وجود ندارد. او در اشاره به «نقض‌های گسترده تعهدات هسته‌ای ایران» گفت «بسیاری از امور و تحولات اخیرا به طور غیرعلنی رخ داده است».

او گفت که ایران به غنی‌سازی اورانیوم با درصدهای بسیار بالاتر از میزان مورد قبول، دست یافته است.

مدیرکل آژانس گفت که به باور او توافق هسته‌ای قدیم با ایران مرده است و تنها راه پیشرفت امضای توافق جدیدی در این زمینه است، چرا که تهران درجه خلوص اورانیوم غنی‌شده را به ٪۲۰ رسانده و از دستگاههای سانتریفیوژ پیشرفته نوع IR-4 استفاده کرده و ذخایر اورانیوم غنی‌شده‌ در این کشور را به ۱۳ برابر میزان مورد توافق افزایش داده است.

افزود بر آن مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس اختیار برداشتن تحریم‌های اعمال شده بر تهران را ندارد.

شایان ذکر است که بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی سرویس‌های اطلاعاتی غربی، تهران تجهیزات و منابع اصلی برنامه هسته‌ای خود را که می‌تواند برای تولید سلاح هسته‌ای به کار گیرد، از دید بازرسان سازمان ملل مخفی کرده است.

به گزارش روزنامه «دیلی‌ تلگراف» بریتانیا، یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی گفته «ایران تلاش دارد ابعاد واقعی برنامه هسته‌ای خود را از دنیای خارج پنهان کند و این خود گواه آن است که تهران قصد ندارد به تعهدات بین‌المللی خود تحت شرایط برجام عمل کند».

طبق این گزارش، تجهیزات مخفی شده، وسایل پمپاژ، قطعات یدکی سانتریفیوژ و ماشین‌آلات مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم و ساخت سلاح هسته‌ای را شامل می‌شود.

علاوه بر این، مقامات ایران اقدام به ذخیره‌سازی مخفیانه موادی مانند فیبر کربن در سایتهای خود کرده که می‌تواند در تولید سانتریفیوژهای پیشرفته مورد استفاده قرار گیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy