Tuesday, Mar 23, 2021

صفحه نخست » در نقد گفت‌وگوی کیهان لندن با رضا پهلوی، نقطه

Reza_Pahlavi_3.jpgسایت نقطه ـ مصاحبه‌ای از سوی گزارشگر کیهان لندن با شاهزاده رضا پهلوی انجام شده است. وقتی می‌گوییم، نمی‌توان دید و فهمید که از کجا، و چرا اینقدر ضربه به این صفوف و قامت‌های مبارزه‌ در خارج از کشور می‌خورد، بی‌دلیل نیست. این هم شاهدی از این دست که توسط گزارشگر این مصاحبه، روز دوم فرودین‌ماه ۱۴۰۰، عیدی‌مان شد. سماجت مکدر گزارشگر عیان است و پرسش‌های تکراری، با همان دست و دسته، همچون دهه‌های گذشته هاون‌کوبی و به هوا افشان می‌شنوند:

در حیرت فرو می‌مانیم از پرسش‌های این گزارشگر، که گویی بیشتر دنبال تهیه یک «ماجرای تاریخی» است تا اینکه مطلبی را در همسویی و هم‌آوایی با این روزهای مهم در مبارزات مردم ایران با رژیم اهریمنی حاکم بر کشور، گرد آورد.

وقتی می‌گوییم، نمی‌توان دید و فهمید که از کجا، و چرا اینقدر ضربه به این صفوف و قامت‌های مبارزه‌ در خارج از کشور می‌خورد، بی‌دلیل نیست. این هم شاهدی از این دست که توسط گزارشگر این مصاحبه، روز دوم فرودین‌ماه ۱۴۰۰، عیدی‌مان شد. پرسش‌های تکراری، با همان دست و دسته، همچون دهه‌های گذشته هاون‌کوبی و به هوا افشان می‌شنوند:

. شما پدربزرگ‌ات می‌توانی بشوی، یا نمی‌خواهی بشوی؟
. شما اگر مردم بگویند «شاه ما شو»، شاه‌شان می‌شوی؟
. شما بالاخره چه چیزی را به چه چیزی ترجیح می‌دهی؟ جمهوری را به پادشاهی یا بر عکس؟
. شما کار دیگری که نداری، پس بگو فردا که رفراندومی بشود، رای اولی‌ات چیست؟
. شما بگو بلاخره کدام کشورها جمهوری خوب و کدام کشورها پادشاهی خوب هستند؟
. شما بگو برایت چقدر مهم و مطلوب است که در آینده‌ی ایران نقش سمبلیک و نمادین داشته باشی؟

«ما که نمی‌فهمیم»، اما آنهاییکه سردبیر رسانه‌ها هستند بی‌زحمت نگاهی به این گزارش و این پرسش‌ها بیاندازند. «ما که بلد نیستیم»، اما اهل رسانه و خواص دنیای رسانه‌ای، یکی دو دقیقه عینک‌شان را عوض کنند و ببینند که؛ این‌ست روند و سیاق یک گزارش حرفه‌ای برای بیرون کشیدن «زوایای پنهان» در پس مسائل و تصمیم‌های سیاسی، و آشکار ساختن افق تماشایی‌تر و جدیدی به مخاطبان؟

شک، تردید، یاس، و هر چه بگویید، از نیت و اجرای این گزارش سرایت می‌کند، اما ذره‌ای روشنایی برای فردای سیاسی رضا پهلوی و طرفداران او در پس و پیش این پرسش‌ها دیده نمی‌‌شود. مگر رضا پهلوی به زبان غیر فارسی حرف زده و یا اینکه اشعار را بجای کلام صریح بکار برده است. پس هدف از ارسال این گزارشگر برای انجام این مصاحبه، چه بوده است؟ باز هم «مچ‌گیری» از رضا پهلوی و به نفع اپوزیسیون برونمرز؟!

این همه پرسش حرفه‌ای و به‌روز می‌توان از شاهزاده نمود! در ازا، از کسیکه می‌تواند در مبارزه با جمهوری اسلامی، مهره‌ای پر توان باشد، فقط، و فقط، می‌خواهیم در یک کالبد بماند؛ «شاه می‌خواهی بشوی یا اولین رییس جمهور پس از براندازی رژیم باشی؟» گویی مسیر مبارزات و توانایی‌های رضا پهلوی، تنها، و تنها، موکول به این مقوله است و از او هیچ انتظار و برداشت دیگری نداریم.

ناگفته نماند، که پاسخ‌های رضا پهلوی همچنان در راستای تایید سخنان سال‌های گذشته و بویژه مصداقی تاویلی بر فایل صوتی معروفی است که این اواخر انتشار یافته است. او بسیار با دقت و با نکته‌سنجی، به شیطنت‌های پرسش‌ها آرامش می‌بخشد و تفهیم می‌کند که هر آنچه کرده‌ام، در راستای تقویت و فربه‌کردن مبارزه علیه جمهوری اسلامی ایران است که باید هدف اصلی همه‌ی ما باشد و بدان دست‌یابی به اتحاد مقدور نمی‌گردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy