Friday, Mar 26, 2021

صفحه نخست » غافلگیری بغداد از رزمایش خیابانی شبه‌نظامیان نقابدار با آر.پی.جی و تیربار

robollah.jpgگروه شبه نظامی نقابدار موسوم به «ربع الله» (ربع در لهجه عراقی به معنی جماعت یا دوستان) روز پنج شنبه، در خیابان‌های بغداد اقدام به قدرت نمایی با خودروهای حامل سلاح کرد؛ گروهی که گفته می‌شود بخشی از شبه نظامیان «کتائب حزب الله» طرفدار ایران است.

***

رژه شبه‌نظامیان «ربع‌الله» مورد حمایت جمهوری اسلامی در بغداد با آر.پی.جی و تیربار!

کیهان لندن - آنها که اغلب صورتشان را با چفیه و نقاب پوشانده بودند کلاشنیکف و آر. پی‌. چی به دست داشته و در کاروان تویوتاهایی که تیربارهای نیمه‌سنگین حمل می‌کردند در شهر به قدرتنمایی پرداختند. آنها برای ساعت‌ها خیابان‌ها را بستند و ترافیک ایجاد کردند. روی نقاب و سربند بعضی از شبه‌نظامیان عبارت «ربع‌الله» نوشته بود.

مقتدا صدر رهبر جریان «صدر» در انتقاد به رژه شبه‌نظامیان در توییتی نوشت «گروه‌هایی که دست به مانور زده‌اند اگر به نیروی‌های مجاهد بسیج مردمی وابسته‌اند، لازم است حشدالشعبی آنان را بازخواست کند و اگر هم به آنها مربوط و منتسب نیست، پس بایستی از آن اعلام برائت کند.»

ساعتی پس از انتشار این توییت ستاد اطلاع‌رسانی حشدالشعبی در اطلاعیه‌ای منکر دخالت در رژه شبه‌نظامیان شد و اعلام کرد «تمامی اقدامات این گروه با دستور فرمانده کل نیروهای مسلح و هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک عراق است.» حشدالشعبی ادعا کرد «تمام تحرکات نیروهای تحت امرش با مشخصات رسمی و شناخته شده انجام می‌گردد.»

رژه نیروهای شبه‌نظامی در عراق هرچند به درگیری منجر نشد اما مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اقدام گروه «ربع ‌الله» را تحریک‌آمیز خواند و هدف از آن را «برهم زدن امنیت» دانست و گفت: «کسانی هستند که معتقدند باید با سلاح حکومت را تهدید کنند.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

الکاظمی افزود که کشورش از کسی هراسی ندارد اما جنگ و درگیری بس است و «ما نمی‌خواهیم تجربه دوره صدام حسین را تکرار کنیم.»

دو ماه پیش از این، گروه «سرایا السلام» شاخه نظامی جریان «صدر» در بعضی شهرهای عراق از جمله بغداد و کربلا و نجف رژه مسلحانه رفت. این گروه شیعه در سرکوب اعتراضات مردم عراق دخالت دارد.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» با اشاره به اینکه این «رزمایش منتسب به گروه‌های مقاومت» است نوشت «آنچه مسلم است مادامی که نظامیان آمریکایی در عراق حضور داشته باشند نمی‌توان انتظار آرامش در این کشور داشت همچنانکه طی ماه‌های اخیر گروه‌های نوظهور ضد اشغالگری به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل توجهی در این کشور داشته‌اند.»

گروه نوظهور «ربع‌الله» شاخه‌ای از «کتائب حزب‌الله» است. آنها در بیانیه‌ای اعلام کردند «از هر کسی که علیه آمریکا و وابستگانشان سلاح در دست گیرد» استقبال می‌کند.

آنها در این بیانیه‌ نسبت به «کاهش ارزش پول عراق در برابر دلار» هشدار داده و گفتند «ما دستان اعضای شریف پارلمان عراق را که خواستار کاهش قیمت دلار آمریکا در مقابل دینار عراق هستند، می‌فشاریم.» در این بیانیه همچنین نسبت به اختصاص سهم بودجه اقلیم کردستان از بودجه مالی عراق هشدار داده شده است.

پایگاه خبری «میدل ایست» به نقل از منابع امنیتی عراق می‌نویسد این اقدام گروه «ربع‌الله» حرکتی سیاسی علیه ابو رغیف مسئول تحقیقات در خصوص عملیات قتل، آدم‌ربایی و بمباران منطقه الخضراء بوده است.

پس از برگزاری این رژه اعلام شد آمریکا دو وبسایت عراقی وابسته به «کتائب حزب‌الله» عراق را که در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد مسدود کرده است.

ابوعلی العسکری مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله گفته «جابجایی نیروهای الحشد‌الشعبی امری روتین است و نیاز به هماهنگی ندارد!»

رژه مسلحانه نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت رژیم ایران در عراق پیامی به آمریکا و دولت بایدن نیز به شمار می‌رود. در هفته‌های اخیر حملات راکتی گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی علیه منافع آمریکا در عراق به شدت افزایش پیدا کرده است. ناظران می‌گویند این تحرکات به منظور فشار بر کاخ سفید برای تسریع روند مذاکره با جمهوری اسلامی و معامله برای کاهش تحریم‌ها صورت می‌گیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy