Tuesday, Mar 30, 2021

صفحه نخست » گفتگوهای ماکرون، مرکل و پوتین: توافق‌هایی سطحی در مورد ایران و واکسن کرونا

Macron.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه همراه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در بارۀ مسائل مهم روز تبادل نظر کردند. چنان که در اعلامیه‌های رسمی کاخ الیزه و کاخ کرملین آمده، سه کشور برای هماهنگ کردن تلاش‌هایشان در جهت حفظ برجام به توافق رسیده‌اند. اما به نظر نمی‌رسد که این توافق‌ها چندان جنبۀ عملی و تعهدآوری داشته باشد. در مورد واکسن کرونا نیز سه رهبر به سخنان کلی اکتفا کردند.

سه‌شنبه ۳۰ مارس/۱۰ فروردین، رهبران فرانسه، آلمان و روسیه طی یک کنفرانس ویدئویی، امکان همکاری سه کشور را برای تولید واکسن کرونا بررسی کردند.

در اعلامیۀ کاخ الیزه آمده است که این همکاری به نظر آژانس داروی اروپا در مورد واکسن روسی اسپوتنیک بستگی دارد. روسها تلاش می‌کنند که واکسن خود را به تأیید اتحادیۀ اروپا برسانند اما هنوز موفق نشده‌اند. این در حالی است که برخی متخصصان اروپایی معتقدند که واکسن اسپوتنیک از کارآیی بالایی برخوردار است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

کاخ کرملین نیز به نوبۀ خود اعلام کرده که امکان تحویل واکسن اسپوتنیک در گفتگوها مطرح شده است. البته منظور واکسنی است که در کشورهای اتحادیۀ اروپا تولید شود. قبلاً مقامات آلمانی احتمال تولید واکسن اسپوتنیک را در کشور آلمان مطرح کرده بودند.

طی گفتگوی ویدئویی، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون در مورد وضعیت آلکسئی ناوالنی، مخالف روس، با پوتین صحبت کرده و لزوم رعایت حق و حقوق وی را تذکر داده‌اند. در پاسخ، ولادیمیر پوتین "توضیحاتی در مورد شرایط عینی" این پرونده ارائه کرده است.

همچنین رهبران آلمان و فرانسه از پوتین خواسته‌اند که در جهت تثبیت آتش‌بس در اوکراین اقدام کند.

در مورد لیبی، آلمان و فرانسه از روسیه خواستند که هم‌گام با آنها از روند انتقال قدرت حمایت کند. و بالاخره در مورد ایران، سه رهبر قرار گذاشتند که تلاش‌هایشان را در جهت برقراری گفتگو با تهران هماهنگ کنند تا ایران هرچه زودتر به تعهدات اتمی خود باز گردد.

خبرهای رسمی که از این گفتگوی سه‌جانبه منتشر شده، حاکی از جلسه‌ای تشریفاتی و بدون اهمیت سیاسی است. معلوم نیست که به غیر از مطالب منتشرشده، سه رهبر سخنان جدی‌تری با یکدیگر داشته‌اند یا خیر.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy