Monday, Apr 12, 2021

صفحه نخست » خامنه‌ای، حسن خمینی را از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری منع کرد

khom_040921.jpgرادیو فردا - یاسر خمینی، نوه روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی می‌گوید که برادرش حسن خمینی، قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را داشت اما با مخالفت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از این تصمیم عقب‌نشینی کرده است.

یاسر خمینی روز دوشنبه ۲۳ فروردین به پایگاه خبری «جماران» گفت که حسن خمینی «با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا این‌که امروز مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند».

او افزود که آیت‌الله علی خامنه‌ای از نوه روح‌الله خمینی خواسته است که «در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکند».

در روزهای اخیر برخی گروه‌ها از جمله مجمع ایثارگران با حسن خمینی دیدار کرده و از او خواسته بودند تا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

با این حال، یاسر خمینی گفت که پس از اظهار نظر علی خامنه‌ای «طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقیناً تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

حسن خمینی پیش از این نیز از حضور در انتخابات بازمانده بود. او در آذر سال ۱۳۹۴ برای عضویت در مجلس خبرگان نام‌نویسی کرد اما صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شد.

شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت او را «عدم حضور وی در امتحان اجتهاد» ذکر کرد و حسن خمینی با اشاره به این موضوع گفت که رد «صلاحیت علمی» او از سوی شورای نگهبان، او و بسیاری دیگر را متعجب کرده است.

در آن زمان، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از رد صلاحیت نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی‌ در انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد و خطاب به اعضای شورای نگهبان سؤال کرد که «آن‌ها صلاحیت خود را از کجا آورده‌اند و چه کسی به آن‌ها اجازه داده است که قضاوت کنند؟»

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران قرار است ۲۸ خرداد امسال همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شود.

گروه‌های اصلاح‌طلب که خود را آماده کرده‌اند در این انتخابات شرکت کنند هنوز نتوانسته‌اند نامزدی معرفی کنند و این در حالی است که طیف‌های اصولگرا نامزدهای متعددی بویژه از میان نظامیان معرفی کرده‌اند.

از سوی دیگر افراد مستقلی چون علی مطهری، نماینده سابق مجلس، نیز وارد صحنه انتخابات شده‌اند.

پیش از این، حسین دهقان، وزیر دفاع سابق و مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی و مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری به طور رسمی برای شرکت در این دوره از انتخابات، اعلام نامزدی کرده‌اند.

از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز به عنوان دیگر نامزدهای احتمالی یاد می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy