Tuesday, Apr 13, 2021

صفحه نخست » احتمال وقوع جنگ بین ایران و اسرائیل، تا چه حد می تواند جدی باشد؟

isr_041321.jpg رادیو اسرائیل - آقای منشه امیر که از هنگام به روی کار آمدن دولت پرزیدنت بایدن گفته بود که بیم دارد ایران و اسرائیل در مسیر جنگ گام نهاده و هر روز به آن نزدیک تر می شوند، در یک گفتگوی تلویزیونی که شب گذشته (دوشنبه) از لوس آنجلس پخش شد گفت که در مرحله کنونی هر دو کشور می کوشند گفتار و کردار آنها در حد پایین و در ابعادی باشد که آتش جنگ را شعله ور نکند.

آقای امیر گفت که اظهارات مقامات ایران و اسرائیل نشان می دهد که سیاستمداران و نظامیان دو کشور در گفتارهای خود احتیاط می کنند و همچنین در عملیات تعرضی علیه یکدیگر، ابعاد پایینی را در پیش میگیرند که آسیب جانی و زیان مالی گسترده ای به دنبال نداشته باشد.

او گفت: درست است که ظریف و دیگران، در دو روز گذشته اسرائیل را به انتقام جویی تهدید کرده اند، ولی این واقعیت که چنین سخنانی از جانب فرماندهان سپاه و یا دیگر نیروهای مسلح شنیده نشده، بسیار هدفمند بوده و نشان از احتیاط آنان دارد.

رهبران اسرائیل بارها گفته اند که اگر جامعه بین المللی نتواند از ادامه برنامه های هسته ای رژیم ایران جلوگیری کند و حکومت به آستانه ساخت بمب هسته ای برسد، اسرائیل چاره ای نخواهد داشت جز آن که به طور مستقل به اقدام بپردازد.

آقای منشه امیر در مورد مفهوم این تهدید توضیح داد که اسرائیل بیشترین تلاش خود را می کند که از جنگ بپرهیزد و این هشدار به شرایطی مربوط می شود که دیگر هیچ چاره ای جز حمله نظامی، برای جلوگیری از ساخت بمب هسته ای توسط ایران، باقی نمانده باشد.

این تحلیلگر در ادامه ارزیابی خود افزود: در بیست سال اخیر، یعنی از هنگام آغاز برنامه های مخفی اتمی در ایران، کوشش اسرائیل آن بوده که از طریق عملیات غیرنظامی، در پیشرفت برنامه های اتمی ایران اخلال کند.

این سخنان آقای منشه امیر، امروز در سخنان فریدون عباسی که از تئوریسین های برجسته رژیم محسوب می شود، مورد تایید قرار گرفت.

در یک مصاحبه تلویزیونی دیگر که شب گذشته از لوس آنجلس پخش شد، آقای منشه امیر درباره علت نیرومندی شبکه اطلاعاتی اسرائیل در داخل ایران، توضیح داد که افراد بسیاری در داخل رژیم وجود دارند که عملا با ادامه برنامه های موشکی و اتمی رژیم و رفتارهای سرکوبگرانه آن مخالفند، ولی خروج از دستگاه حکومتی را صلاح نمی دانند و از این رو، با یاری رساندن به اسرائیل، می خواهند این برنامه ها را خنثی کنند.

آقای امیر توضیح داد که هیچ یک از عملیات انجام شده که به اسرائیل نسبت داده شده، بدون همکاری گسترده از داخل ایران، قابل اجرا نبوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy