Tuesday, Apr 13, 2021

صفحه نخست » پژوهشگر ایرانی-آمریکایی: آزادی ایرانی‌ها از رژیمی بی‌رحم باید مساله هسته‌ای را تحت الشعاع قرار دهد

voa13.jpgصدای آمریکا - مریم معمارصادقی، پژوهشگر ارشد «انستیتو مکدانلد-لاریر»، از موسسان و مدیران پیشین «توانا: آموزشکده جامعه مدنی ایران»، در یادداشتی در روزنامه «هیل» نوشته است اگر چه ایرانی ها امروز می توانند از طریق رسانه های اجتماعی به جهان بیرون دسترسی داشته باشند، اما با بی رحمی و خشونت کمتری روبرو نیستند. اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به بزرگترین نمایش خشونت حکومتی علیه معترضان صلح جو از انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون منجر شد.

معمارصادقی می گوید مردم ایران خوب می دانند که ولی فقیه منتخب نیست، سه دهه است که قدرت مطلق را در اختیار داشته، و ریاست جمهوری یکی از ابزارهای در دسترس او برای حفظ کنترل کامل است. رئیس جمهوری و اعضای مجلس به محض انتخاب، قدرت و استقلالی نخواهند داشت و تابع خامنه ای خواهند ماند.

هر چند ماهیت غیردموکراتیک انتخابات در ایران برای همه روشن است، رژیم با انتشار تبلیغات حکومتی و اطلاعات غلط سعی کرده است این کلاهبرداری انتخاباتی را برای مردم گرفتار ایران به عنوان رقابتی واقعی بین اصلاح طلب و تندرو جا بیاندازد و این ترس را تزریق کند که هر چقدر هم اوضاع بد باشد می تواند از این بدتر شود.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

حتی در جریان جنبش سبز هم بخشی از جامعه ایران، انتخابات را تحریم کرده بود. آن هایی که به وعده تغییرات تدریجی باور داشتند دیگر در انتخابات های جعلی شرکت نمی کنند و به مخالفانی پیوسته اند که از زمان شکل گیری جمهوری اسلامی به آن رای نداده اند.

این ها تا همین اواخر بخش عمدتا ساکت جامعه بوده اند. در حالی که رژیم برای کشاندن مردم پای صندوق های رای آماده می شود، بیش از هر زمان به رای تائید مردم نیاز دارد. این بار تحریم بزرگ انتخابات یک واقعیت ممکن است.

فشار حداکثری به اعتراضات گسترده، اعتصاب ها و دیگر اشکال نافرمانی مدنی علیه رژیم منجر شد.

تحریم ها تغییر بنیادین در مباحثات و ترکیب جمعیتی مخالفان رژیم را به همراه آورد. «مستضعفین» در بیش از ۲۰۰ شهر ایران به خیابان ها آمدند.

کمپین «نه به جمهوری اسلامی» مورد حمایت بیش از ۱۴۰۰ نفر از رهبران و شخصیت های سیاسی، هنری، ورزشی، و دانشگاهی قرار گرفته است. این تلاش به شکلی تعمدی ساده و رد کامل و قاطعانه رژیم است.

اگر جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ درسی برای ما داشته باشد این است که چنان چه ایالات متحده به مردم مصمم به کسب آزادی پشت کند، بازنده خواهد بود. تنها راهی که جهان آزاد می تواند صلح و ثبات را در منطقه تامین کند کمک به ایرانیان برای به دست آوردن آزادی‌شان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy