Sunday, May 2, 2021

صفحه نخست » برای کاستن از نگرانی دربارۀ ایران واشنگتن نمایندگانش را به خاورمیانه فرستاد

wh.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - به گزارش آسوشیتدپرس شماری از مقامات ارشد دولت بایدن و سنای آمریکا از امروز دوشنبه سوم ماه مه سفر به کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس و خاورمیانه را آغاز کردند تا از نگرانی رهبران کشورهای منطقه دربارۀ تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام و دیگر تغییرات سیاست این کشور در خاورمیانه بکاهند.

نمایندگان کاخ سفید و سنای آمریکا در این سفر با رهبران امارات، عربستان، اردن و مصر ملاقات می‌کنند. کشورهای عرب خاورمیانه که در زمان اوباما از مذاکرات آمریکا و ایران برای دستیابی به برجام حذف شده بودند، اکنون خواستار مشارکت در مذاکرات دولت بایدن و حکومت ایران برای احیای برجام هستند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

سناتور دموکرات "کریس کانس" در امارات نگرانی‌های ابوظبی را دربارۀ بازگشت آمریکا به برجام قابل فهم و مشروع خواند و گفت تبادل‌نظرهای مستقیم و تنگاتنگ میان دو کشور دربارۀ مذاکرات وین مهم و در جریان است. او ابراز امیدواری کرد که ایالات متحد آمریکا نه فقط امارات را از مذاکرات جاری وین مطلع کند، بلکه به این کشور نیز یاری برساند.

"برت مک‌گرک"، عضور شورای امنیت ملی آمریکا، و "دریک شولت"، به نمایندگی از وزارت امور خارجۀ آمریکا، کریس کانس را در سفر به منطقه همراهی می‌کنند. در این سفر قرارداد فروش دهها فروند جنگندۀ "اف ۳۵" و پهپادهای نظامی از نوع "ریپر" به ارزش بیست و سه میلیارد دلار با مقامات امارات مورد بحث قرار گرفت. این قرارداد در زمان دونالد ترامپ میان آمریکا و امارات منعقد شد، هر چند دموکرات‌های آمریکا از جمله سناتور کریس کانس با آن مخالفت کردند. کریس کانس در سفر جاری خود به امارات بار دیگر در این خصوص با مقامات ابوظبی گفتگو کرد و گفت که اظهارات مقامات امارات در خصوص این قرارداد اطمینان بخش بوده‌اند و او در بازگشت به واشنگتن در گفتگو با دولت بایدن خواهد کوشید راه‌حلی برای مسئله جستجو کند. سناتور کانس همچنین از منتقدان عربستان سعودی در زمینۀ حقوق بشر و حملات نظامی این کشور در یمن است. او در این خصوص گفت که جنگ ویرانگر یمن نگرانی آمریکا را از کاربرد فنون این کشور توسط عربستان افزایش و به اعتماد آمریکا لطمه وارد آورده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy