Monday, May 3, 2021

صفحه نخست » چرا دولت آمریکا دیدار بین رئیس موساد با بایدن را حاشیه‌ای می‌داند؟

bbb.jpg رادیو پیام اسرائیل - رسانه‌های اسرائیلی می‌نویسند که برخلاف ادعاهای وزارت خارجه ایالات متحده، دیداری که پرزیدنت بایدن با یوسی کوهن رئیس موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل) داشته، فراتر از یک دیدار کوتاه برای عرض تسلیت بوده است. بر اساس این گزارش‌ها، پرزیدنت بایدن همراه با شماری از مشاوران خود به طور ناگهانی و شاید هم با قرار قبلی وارد جلسه‌ای شده که یوسی کوهن و چند تن از مقامات ارشد آمریکایی مشغول بحث درباره امور ایران بوده‌اند و دست کم یک ساعت با آن مقام اسرائیلی به گفتگو نشسته و به تفصیل درباره مسائل ایران رایزنی انجام گرفته است.

اسرائیل از چند هفته پیش تلاش کرده بود که دیداری برای وی با پرزیدنت بایدن ترتیب داده شود. ولی با آن که یوسی کوهن اکنون بیش از یک هفته است در واشنگتن به سر می‌برد، چنین ملاقاتی انجام نگرفته بود و اکنون نیز جای شگفتی است که چرا مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌کوشند دیدار پرزیدنت بایدن با یوسی کوهن را پرده پوشی کنند و یا دست کم آن که این ملاقات را حاشیه‌ای و فقط برای ابراز تسلیت نسبت به جان باختن ۴۵ تن باورمند یهودی در فاجعه تپه مرون جلوه دهند. چند تن از قربانیان این فاجعه، یهودیان آمریکایی و شماری از کشورهای دیگر بودند.

پس از انجام این دیدار، سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد که دیدار کوتاه بوده و هدف آن تسلیت گویی توصیف شده است - امری که منابع خبری در اسرائیل آن را نادرست می‌دانند.

تلاش دولت پرزیدنت بایدن برای پنهان نگه داشتن امور مربوط به تعامل کنونی با حکومت اسلامی ایران، نگرانی‌های اسرائیل را دو چندان کرده است.

مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار بین نمایندگان اسرائیلی اعزامی به واشنگتن با آنها، وعده داده بودند که واشنگتن پیش و پس از هرگونه گفتگویی با نمایندگان رژیم ایران در وین، دولت اسرائیل را در جریان آن قرار می‌دهد. ولی اسرائیلیان همچنان بیم دارند که آمریکا بسیاری از نکات مهم را از آگاهی اسرائیل به دور نگاه می‌دارد.

همچنین جریان اعزام یک هیات ورزیده اسرائیلی به واشنگتن برای اجرای یک رشته گفتگوهای مشروح با مقامات آن کشور، به علت ابراز ناخرسندی‌های آشکار و پنهان دولت آمریکا عملی نشد. ابتدا قرار بود که این هیات بزرگ، شامل یوسی کوهن رئیس موساد، مئیر بن شبات دبیر شورایعالی امنیت ملی، ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش، و همچنین رئیس رکن اطلاعات ستاد ارتش و کارشناس نظامی امور ایران باشد.

ولی دیدار ژنرال کوخاوی و هیات همراه او، به علتی نامعلوم عملی نشد. ولی در گزارش مربوط به دیدار ناگهانی پرزیدنت بایدن با یوسی کوهن آمده است که در این نشست یک ساعته، ویلیام برنز رئیس سی آی اِی _ (سرویس امنیت خارجی ایالات متحده) نیز حضور داشت و گفتگوهای مفصلی درباره ایران انجام گردید.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می‌گوید که احتمالا پرزیدنت بایدن بیم دارد که اگر تماس‌ها با اسرائیل در رابطه با گفتگوهای غیرمستقیم در وین، علنی شود، علی خامنه‌ای دستور قطع مذاکرات را صادر کند و تلاش‌های دولت کنونی در واشنگتن به بن بست برسد.

رئیس موساد در روزهای اخیر با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و همچنین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی پرزیدنت بایدن دیدارهای جداگانه‌ای داشت.

گفتنی است که دوران خدمت یوسی کوهن در مقام رئیس موساد در تابستان امسال به پایان می‌رسد و احتمال می‌رود که او به عنوان سرپرست امور ایران در نهادهای امنیتی اسرائیل منصوب گردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy