Wednesday, May 5, 2021

صفحه نخست » با شخصی خواندن نامزدی نظامیان در انتخابات سردار سلامی چنددستگی در سپاه پاسداران را تأیید کرد

salami.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - حسین سلامی، فرماندۀ سپاه پاسداران در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفت که حضور نظامیان در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری ایران آزاد یا به گفتۀ او "انتخابی شخصی" فرماندهان سپاهی است و سپاه پاسداران به عنوان سازمان از حمایت یا تشویق یک نامزد خاص نظامی در این انتخابات پرهیز می‌کند.

فرماندۀ سپاه پاسداران گفت: "نظامی‌ها هم مثل بقیه افراد [... ] می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و این موضوع صرفاً انتخاب شخصی آنها است و هیچ ربطی به سازمان ندارد [... ] و هیچ‌گونه تشویق و یا حمایت از سوی سازمان وجود ندارد. "

حسین سلامی در جای دیگری از سخنانش تلویحاً اعتراف کرد که سپاه پاسداران دست کم در خصوص انتخابات آینده یکدست و یک نظر نیست. او گفت: "سپاه متشکل از مجموعه پاسدارانی است که هر کدام‌شان به نامزد مورد نظر خودشان رأی می‌دهند و یک جریان [یا گرایش خاص] در سپاه وجود ندارد که بخواهد نسبت به اینکه به چه کسی رأی داده شود و یا نشود تصمیم بگیرد."

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

تاکنون شماری از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله حسین دهقان، سعید محمد، محسن رضایی... نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند و تعدد نامزدهای نظامی بعضاً به بروز کشمکش‌های علنی میان فرماندهان سپاه پاسداران منجر شده است. برای نمونه، نامزدی سردار سعید محمد، فرماندۀ پیشین قرارگاه خاتم الانبیاء، ابتدا واکنش تُند معاون سیاسی علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران، سردار یدالله جوانی، و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، سردار رمضان شریف، را برانگیخت که هر دو سعید محمد را متهم کردند که با نقض مقررات درونی سپاه پاسداران نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده یا اینکه نامبرده به دلیل تخلف در وظایفش از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء برکنار شده است.

در نامه‌ای که دیروز چهارشنبه چهاردهم اردیبهشت سردار سعید محمد خطاب به دیگر نامزدهای انتخابات به ویژه نامزدهای نظامی منتشر کرد آمده بود که مردم به شدت از وضعیت کنونی کشور در همۀ زمینه‌ها ناراضی و خواستار تحولی عظیم در شیوۀ حکمرانی کشور هستند.

به نظر می‌رسد که سردار حسین سلامی با موضعگیری جدید خود تلویحاً اعتراف کرده است که سپاه پاسداران قصد ندارد با حمایت از یک نامزد نظامی در انتخابات ریاست جمهوری کشمکش‌های درونی سپاه پاسداران را تشدید کند و از تبعات آن رنج ببرد.

سردار سلامی در جای دیگری از مصاحبۀ تلویزیونی‌اش مدعی شد که او شاهد "زوال تدریجی" قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، یعنی عربستان و اسرائیل و آمریکا است و این زوال به گمان او حاصل اقدام‌های سپاه قدس در منطقه و قدرت نظامی پهپادی و موشکی سپاه پاسداران به ویژه علیه عربستان در جنگ یمن است.

فرماندۀ سپاه پاسداران گفت که در نتیجۀ اقدام‌های سپاه پاسداران قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای "فاصلۀ زیادی از هم گرفته‌اند و قادر به کمک به یکدیگر نیستند" یا به قول سلامی "برای یکدیگر هزینه نمی‌کنند [... ] و هر کس در راستای منافع خود عمل می‌کند. "

فرماندۀ سپاه پاسداران گفت که دیگر "آمریکا نمی‌تواند برای عربستان سعودی و نجات آن از یک شکست آشکار اقدامی انجام بدهد" و "خود آمریکا نیز به شکل گذشته توانایی مداخلات مستقیم یا غیرمستقیم را ندارد. " به گمان سردار سلامی "آمریکا نمی‌تواند مانع شکست عربستان [در جنگ یمن] شود" و اساساً "مجبور است تحولات منطقه" و عراق را را "ترک کند. "

در خصوص جنگ نیابتی ایران و عربستان در یمن، حسین سلامی گفت: "موازنۀ قوا به طرز واضحی به نفع یمن در حال تغییر است و سعودی‌ها تحت ضربات بسیار مداوم قرار گرفته‌اند. " به گفتۀ فرماندۀ سپاه پاسداران "هیچ یک از سامانه‌های پدافند هوایی و ضدموشکی سعودی‌ها که همه آمریکایی هستند قادر نیست از عملیات پهپادی یمنی‌ها جلوگیری کند". با این سخن فرماندۀ سپاه پاسداران تلویحاً بر برتری توان موشکی و پهپادی سپاه پاسداران در مقابل عربستان، اسرائیل و آمریکا تأکید کرد. او در جای دیگری از سخنانش گفت: "قدرت پهپادی ما یک قدرت مدرن و پیشرفته است که با همه قدرت‌های پهپادی پیشرفته جهان رقابت می‌کند" و پهپادهای سپاه پاسداران "خودشان مانند موشک هستند. "

سردار سلامی مدعی شد که وضعیت امنیتی اسرائیل نیز شبیه عربستان است. او گفت "سیستم امنیت ملی اسرائیل" دچار "آسیب و شکنندگی" شده و آمریکا که به گمان سردار سلامی از این پس از "کهولت و فرسودگی" در قدرت رنج می‌برد نمی‌تواند کمکی به اسرائیل بکند. فرماندۀ سپاه پاسداران با اشاره به اینکه از منظر جغرافیایی اسرائیل فاقد عمق استراتژیک است گفت: "با یک عملیات می‌توان اسرائیل را منهدم کرد".

فرماندۀ سپاه پاسداران در جای دیگری از سخنانش افزود: "حباب امنیت ملی اسرائیل ترکیده است". "اسرائیلی‌ها دچار زوال هستند" و فروپاشی درونی آنها دور از انتظار نیست.

سردار سلامی با اشاره به نبرد پنهان دریایی که میان اسرائیل و ایران جریان دارد تلویحاً گفت که سپاه پاسداران قصد دارد این نبرد را گسترش دهد. فرماندۀ سپاه پاسداران تصریح کرد: از آنجا که "۹۰ درصد بازرگانی [اسرائیل] از طریق دریا صورت می‌پذیرد" "خیلی ساده می‌توان تجارت دریایی رژیم صهیونیستی را با اخلال جدی مواجه کرد. "

فرماندۀ سپاه پاسداران در پایان گفت که کشته شدن قاسم سلیمانی، فرماندۀ پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، "هیچگونه افتی" در موقعیت نظامی ایران در سوریه یا عراق به وجود نیاورده و نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه که به ادعای سردار سلامی "اعتقادی و آرمانی" است "در لبنان، سوریه، عراق، یمن و افغانستان" همچنان ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy