Wednesday, May 5, 2021

صفحه نخست » خشونت و بازداشت علیه دانش‌آموزان معترض به امتحانات حضوری

student.jpg کیهان لندن - اعتراضات دانش‌آموزان پایه «نهم» و «دوازدهم» در ابعاد گسترده‌ای در شهرهای یزد، اردبیل، تهران، کرج، گلپایگان، شیراز، اصفهان، شهرکرد، سمنان، بروجرد و قزوین با حضور شمار زیادی از شاگردان مدارس برگزار شده است. در برخی شهرها نیروهای انتظامی با هجوم به دانش‌آموزان آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده و حتا بازداشت کردند.

اعتراضات پراکنده دانش‌آموزان پایه «نهم» و «دوازدهم» دبیرستان و خانواده‌هایشان به برگزاری حضوری امتحانات پایان سال تحصیلی و لغو این دستور از سوی وزارت آموزش و پرورش پس از یک هفته، همچنان ادامه پیدا کرده است.

این اعتراضات اکنون ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته و در شهرهای یزد، اردبیل، تهران، کرج، گلپایگان، شیراز، اصفهان، شهرکرد، سمنان، بروجرد و قزوین با حضور شمار زیادی از معترضان برگزار شده است.

دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین اعلام ورود ویروس جهش‌یافته‌ی هندی و آفریقایی، شرکت در مراکز امتحانی را عاملی برای ابتلا به کرونا می‌دانند و نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در این امتحانات ابراز بی‌اعتمادی می‌کنند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

این در حالیست که وزارت آموزش و پرورش و ستاد مقابله با کرونا، به دلیل سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی که قرار است ۲۸ خردادماه برگزار شود و احتمال جدی آغاز اوج پنجم کرونا تلاش می‌کنند تا این امتحانات را اواخر اردیبهشت برگزار کرده و از آن خلاص شوند.

اعتراض دانش‌آموزان به برگزاری امتحانات حضوری پایان سال تحصیلی، از هفته‌های قبل در فضای مجازی با هشتگ‌های #نه_به_امتحانات_حضوری، #تبعیض_قائل_نشوید و #ما_قربانی_کروناییم شروع و سپس به تجمع در مقابل ساختمان‌های ادارات آموزش و پرورش مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها کشیده شد.

بر اساس گزارش‌های ویدئویی متعددی که از این اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شمار بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش استان خود تجمع کرده و شعار سر دادند. این اعتراضات مسالمت‌آمیز در یزد از سوی نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد و دانش‌آموزان مورد ضرب و جرح نیروهای پلیس قرار گرفته و بازداشت نیز شده‌اند.

بر اساس این ویدئوها، در تجمع‌های دانش‌آموزان شعارهایی چون «امتحان حضوری نمیخوایم، نمیخوایم»، «حضوری، کفن میخواد، نداریم»، «آموزش مجازی، امتحان مجازی» و «امتحان حضوری با کرونا نمیشه» سر می‌دهند. با حمله نیروی انتظامی به دانش‌آموزان معترض در یزد، آنها شعار دادند: «نترسید، نترسید ما همه با هم هستیم».

در این میان، وزارت آموزش و پرورش از ابتدای اعتراض دانش‌آموزان، بر برگزاری حضوری این امتحانات تأکید داشته و حتی در قبال برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی با دانش‌آموزان نیز تا لحظه تنظیم این گزارش سکوت کرده است.

واکنش‌ها به این اعتراضات از سوی افکار عمومی بسیار متنوع است و برخی کارشناسان آموزشی آن را به عنوان «جنبش دانش‌آموزی» برای احقاق حقوق از سوی معترضان تعبیر می‌کنند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا شامگاه دیروز در کلاب هاوس درباره رویکرد این ستاد گفت که به خواست وزارت آموزش و پرورش و تصمیم کمیته‌ها، امتحانات این مقاطع باید به صورت حضوری برگزار شود و آموزش و پرورش اصرار دارد تا این امتحانات نیز در زمان خودش برگزار شود تا کنکور نیز به تعویق نیافتد.

آنگونه که از سیاست‌گذاری وزارتخانه آموزش و پرورش و ستاد مقابله با کرونا می‌توان نتیجه گرفت، این مسئولان در تلاش هستند تا پیش از سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در پایان خردادماه، امتحانات دبیرستان‌ها را تمام کنند تا مدارس برای ستادهای انتخاباتی و تبدیل شدن به حوزه‌های رأی‌گیری خالی باشد.

همچنین پیش‌بینی بروز موج پنجم ویروس کرونا در خردادماه مزید بر علت شده تا دانش‌آموزان بدون توجه به اثرگذاری این امتحانات برای انتخاب رشته و نتایج کنکورشان، توسط مسئولان هرچه سریع‌تر به سوی امتحانات سوق داده شوند آنهم در حالی که مسئله ابتلا به کرونا نه تنها به تندرستی دانش‌آموزان کشور مربوط می‌شود بلکه موضوع مرگ و زندگی این نوجوانان و جوانان است!

بر اساس آمار وزارت بهداشت، شمار ابتلای روزانه به کرونا در ایران بیش از ۲۰ هزار نفر و شمار مرگ در حال حاضر دست‌کم ۳۵۰ نفر است و ورود کرونای هندی و آفریقایی نیز که سرایت‌پذیری و شدت بیماری بیشتری نسبت به انواع جهش‌های قبلی دارند، از سوی سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy