Saturday, May 8, 2021

صفحه نخست » انتشار جزییات جدید از عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا برای ترور قاسم سلیمانی

soleimani_050821.jpgایران اینترنشنال - پایگاه اینترنتی «یاهو نیوز» در گزارشی تحقیقی و به نقل از منابع مختلف، جزییات جدیدی از چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای طرح دولت پیشین آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش که روز شنبه ۱۸ اردیبهشت منتشر شد، به دنبال دستور دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا، مبنی بر کشتن فرمانده سپاه قدس، نیروهای ویژه ارتش آمریکا برنامه‌ریزی دقیقی برای اجرای این دستور انجام دادند.

در عملیات هدف قرار دادن قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد سه گروه از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، موسوم به «دلتا فورس»، در محل حضور داشتند و برخی از آنان لباس‌های مبدل از جمله لباس‌ کارگران فرودگاه به تن داشتند و در ساختمان‌های قدیمی یا خودروهای کنار جاده موضع گرفته بودند.

جاگیری این سه تیم تک‌تیرانداز به گونه‌ای بود که مثلثی را به فاصله پانصد تا نهصد متری از «منطقه کشتن» یعنی هنگام خروج سلیمانی از فرودگاه تشکیل می‌دادند.

بنا بر این گزارش، به دولت عراق گفته شده بود بخش جنوب شرقی فرودگاه بغداد به دلیل تمرینات آموزش نظامی بسته شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

به نوشته یاهونیوز، فرماندهی نیروهای ویژه دلتا و همچنین نیروهای پشتیبان، آن شب در محل سفارت آمریکا در بغداد حضور داشتند و از طریق دوربین یکی از تک‌تیراندازان وقایع را به طور زنده مشاهده می‌کردند.

همچنین بر اساس این گزارش، واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق نیز در ارائه اطلاعات محلی و همچنین شناسایی از نزدیک قاسم سلیمانی به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند.

هواپیمای حامل قاسم سلیمانی از مبدا دمشق، پایتخت سوریه، با چندین ساعت تاخیر در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

علاوه بر تیم‌های مستقر در زمین، سه پهپاد آمریکایی نیز که دو فروند از آنها به موشک‌های هل‌فایر مسلح بود بر فراز محل در پرواز بودند.

یاهونیوز همچنین به نقل از یکی از مقام‌های نظامی آمریکا گزارش داده که سلیمانی در شش ساعت منتهی به پرواز از فرودگاه دمشق، سه بار موبایل خود را تغییر داد. با این حال به نوشته یاهونیوز، نیروهای آمریکایی به همراه همتایان اسرائیلی خود در تل‌آویو مستقر بودند و موبایل‌های سلیمانی را ردیابی می‌کردند. به نوشته این گزارش، اسرائیلی‌ها که به شماره تلفن‌های سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را به نیروهای آمریکایی دادند.

یاهو نیوز اضافه کرده که سفارت اسرائیل در واشینگتن به سوالات این پایگاه خبری در این زمینه پاسخ نداده است.

این گزارش درباره لحظه کشتن سلیمانی نیز گفته است وقتی دو خودرو حامل سلیمانی و همراهانش وارد منطقه مورد نظر در بیرون فرودگاه بغداد شدند، یکی از پهپادها دو موشک به سوی خودروی سلیمانی شلیک کرد. راننده خودرو دوم که قصد فرار داشت پا را روی گاز گذاشت، اما پس از طی کردن حدود صد متر، نیروهای دلتا به سوی این خودرو آتش گشودند و موشک دیگری از سوی پهپادها نیز به سمت خودروی دوم شلیک شد.

کشته شدن سلیمانی در محوطه بیرونی فرودگاه بغداد ۱۳ دی‌ماه ۹۸ روی داد.

پایگاه خبری یاهو گزارش خود را بر مبنای گفت‌وگو با ۱۵ مقام فعلی و پیشین آمریکایی تهیه کرده است. به نوشته یاهونیوز، دولت ترامپ درباره کشتن سلیمانی مدت‌ها بحث و رایزنی داشته است.

در این گزارش تاکید شده که کشتن سلیمانی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود که تاثیرات آن برای سال‌ها ادامه خواهد داشت و احتمالا فضای استراتژیکی که جو بایدن اکنون با آن در منطقه مواجه است، شکل خواهد داد.

مقام‌های دولت دونالد ترامپ و همچنین مقام‌های دولت فعلی آمریکا هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. با این حال چند مقام دولت ترامپ در ویدیویی که یاهونیوز از این گزارش منتشر کرده حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به ویکتوریا کوتس، معاون وقت مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اشاره کرد.

به گفته کوتس، او در آن شب به اتفاق همکارانش عملیات را در «اتاق وضعیت» کاخ سفید دنبال می‌کرد. او همچنین می‌گوید مایک پومپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا، آن شب در پنتاگون بود و دونالد ترامپ نیز در عمارت «مار ئه لاگو» در پام‌بیچ فلوریدا حضور داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy