Wednesday, May 12, 2021

صفحه نخست » اسرائیل در آتش؛ حمله اعراب شهروند اسرائیل به اماکن یهودیان + فیلم و تصویر

farda10.jpgدر خلال تشدید درگیری میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی، اسرائیل در شهر مرکزی لاد که صحنه شورش اعراب اسرائیلی است وضعیت اضطراری اعلام کرده است. شهر لود یکی از شهرهایی است که صحنه شورش اعراب اسرائیلی است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سه شنبه شب در لاد وضعیت اضطراری اعلام کرد.

شهردار لاد می‌گوید اوضاع مانند جنگ داخلی است.

معترضان عرب در این کشور اتومبیل ها را به آتش کشیدند و بنابه گزارش ها ۱۲ نفر در درگیری هایی که شهردار لاد به جنگ داخلی تشبیه کرد زخمی شده‌اند.

قدردانی جهاد اسلامی فلسطین از ایران برای موشک‌های «بدر-۳»

ایندیپندنت فارسی - در حالی که گردان قدس جهاد اسلامی فلسطین از محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران برای اضافه کردن موشک های «بدر-۳» به تسلیحات این گروه قدردانی کرده است، تلفات حمله‌های موشکی و راکتی بین اسرائیل و حماس به گزارش رویترز به ۴۰ نفر رسید. ۳۵ نفر در غزه و پنج نفر در اسرائیل.

موضوع استفاده گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی از تسلیحات ایرانی به موازات افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و حماس مورد توجه قرار گرفته است.

در ویدیویی که در کانال تلگرامی Tura منتشر شده، ابو حمزه، سخنگوی گردان قدس جهاد اسلامی فلسطین از جمهوری اسلامی ایران بابت موشک‌های بدر-۳ تشکر می‌کند. اورشلیم پست پیش‌تر گزارش داده بود که این گروه هشت هزار راکت با برد کوتاه در اختیار دارد.

***

رادیو فردا - با تداوم درگیری بین اسرائیل و حماس تا بامداد چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت، گفته می‌شود ۳۵ نفر در غزه و پنج نفر در اسرائیل کشته شدند.

در یکی از سنگین‌ترین درگیری نظامی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در غزه در سال‌های اخیر، اسرائیل تا بامداد چهارشنبه صدها حمله هوایی به غزه انجام داد و در مقابل حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز حملات راکتی به تل آویو و بیرشبا انجام دادند.

ارتش اسرائیل هم بامداد چهارشنبه اعلام کرد که در حمله جنگنده‌های این کشور به منزل رهبران حماس در غزه، دو مسئول اطلاعاتی این گروه کشته شدند.

01.jpg02.jpg03.jpg

گروه جهاد اسلامی در غزه هم اعلام کرده است که ۱۰۰ راکت بسوی اسرائیل شلیک کرده است.

جهاد اسلامی در بیانیه‌ای گفته است، ساعت پنج بامداد (چهارشنبه) ما حمله قدرتمندی علیه دشمن انجام دادیم.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز گفته است، در بمباران‌های اسرائیل ۳۵ نفر از جمله ۱۲ کودک و سه زن کشته و ۲۳۳ تن نیز زخمی شدند.

در همین حال، جامعه بین المللی نیز خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیری شده است.

04.jpg

سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه گفت، این حق قانونی اسرائیل است که از خود در برابر حملات موشکی حماس دفاع کند اما باید بر این کشور نیز در مورد رفتار با فلسطینیان فشار آورد.

جن ساکی بر تمرکز اصلی جو بایدن، بر کاهش تنش تاکید کرد و گفت حمایت بایدن از «امنیت اسرائیل و حق قانونی دفاع از خود و مردمش اساسی است و هرگز تزلزل نخواهد یافت.»

تحولات سه‌شنبه شب

با آغاز دومین شب از حملات متقابل اسرائیل و فلسطینیان در نوار غزه، بر ابعاد و شدت حملات راکتی و بمباران‌های طرفین به میزان چشمگیری افزوده شده است.

ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه یک ساختمان ۱۳ طبقه را در نوار غزه منهدم کرد. ساعتی بعد، اسرائیل برج‌های مرتفع «الجوهره»، «السعده» و «الظفار» را نیز هدف قرار داد. خبرنگاران نظامی اسرائیلی گفته‌اند این نوع حملات در ساعات آتی ادامه خواهد یافت.

نشست خبری ستاد ارتش اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت انتقالی اسرائیل، در یک نشست خبری در ستاد ارتش در تل‌آویو گفت «خون تروریست‌ها با خودشان است». وی از مردم اسرائیل خواست «صبور باشند و بدانند که یک عملیات طولانی شروع شده است».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در این جلسه، اندکی پیش از نیمه شب، اظهار داشت، «اهداف بیشتری داریم و باید به ارتش فرصت بدهیم که اهداف ما را در غزه تامین کند».

وی به جهانیان نیز گفت که دلایل اسرائیل برای آغاز عملیات گسترده در غزه را قبول کنند.

آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل، نیز گفت: «در یک شبانه روز به بیش از ۵۰۰ هدف در غزه حمله کرده و شمار زیادی از سران ترور را هلاک کرده و این روند ادامه خواهد یافت».

از سخنان او نیز چنین استنباط می‌شد که رویدادها در روزهای آینده به سوی وخامت بیشتر خواهد رفت. رییس شباک نیز به مردم اسرائیل گفت به نیروهای امنیتی امکان بدهند که اهداف خود را تحقق بخشد.

اما همان زمان، اسماعیل هنیه، رهبر حماس در غزه، نیز در برابر دوربین‌ها گفت «معادله ما و دشمن، عوض شده است». وی حماس را «پیروز» این معرکه نامید.

آخرین تحول از شهر اورشلیم نیز حاکی است که نظامیان اسرائیلی با شلیک گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن تظاهرکنندگانی که در تجمع‌های بامداد چهارشنبه در «حرم شریف» شرکت کرده‌اند، وارد عمل شدند.

«حملات سنگین راکتی»

بمباران‌های سنگین اسرائیل پس از آن وسعت گرفت که حماس و جهاد اسلامی فلسطین حملات شدید راکتی خود را در ابعاد و تعدادی که این کشور در ۷۳ سال موجودیت خود تجربه نکرده است، افزایش دادند.

حملات وسیع راکتی سازمان‌های شبه‌نظامی فلسطینی، حتی دقایقی پیش از پایان ضرب‌الاجل آن‌ها به اسرائیل، که ساعت ۹ شب به وقت محلی بود، آغاز شد.

برای نخستین بار، فلسطینیان به «بن‌گوریون»، فرودگاه اصلی و بین‌المللی اسرائیل، حمله راکتی کردند. تمامی پروازهای ورودی و خروجی به و از فرودگاه کاملا متوقف شد و هر هواپیمایی که در آستانه نشستن بود، به سمت قبرس هدایت شد. مسئولان فرودگاه می‌گویند که این امر «موقتی» است.

«سرایا القدس»، شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین و «کتائب عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس، دوشادوش یکدیگر، ده‌ها فروند راکت به سوی تل‌آویو، «رامات هشارون»، «جافا» (یا «یافو») و سایر مناطق موسوم به «گوش دان» در مرکز اسرائیل شلیک کردند. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند شهر «گیوعاتاییم» نیز مورد اصابت قرار گرفته است.

حمله به یک «منطقه حساس در اشکلون»

آخرین خبر حاکی است که تلویزیون‌های اسرائیل فیلم انفجار وسیع در «یک منطقه حساس» در بندر «اشکلون» را پخش می‌کنند ولی نامی از آن نبرده‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی اسرائیلی ادعا شده که خط لوله نفتی «اشکلون- ایلات» (که در زمان پادشاهی پهلوی در چارچوب همکاری نفتی ایرانی- اسرائیلی احداث شده بود)، به احتمال زیاد هدف این راکت بوده است.

زبانه‌های آتش از این مکان سر به آسمان کشیده و مخازن نفتی در حال سوخت، سایر رویدادهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده است.‎

این ظاهرا سنگین‌ترین حمله راکتی به اسرائیل طی دهه‌های گذشته بوده است.‎

در تمامی درگیری‌های دو دهه پیش و از زمانی که سازمان‌های فلسطینی به توان راکتی دست یافته‌اند، شلیک شمار زیادی از راکت به سوی تل‌آویو و مناطق مرکزی این کشور سابقه نداشته است.

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل تصاویر آتش گرفتن یک اتوبوس در مرکز شهر «خولون» را پخش کردند اما اعلام کردند که کسی در این حریق آسیب ندیده است هر چند که اصابت قطعات راکت در این شهر، دستکم هشت تن را زخمی کرد.

الی لوی، یکی از فرماندهان پلیس اسرائیل، خبر داد در شهر «ریشون لتصیون» نیز که آن هم در فاصله نه چندان زیادی از تل‌آویو واقع است، اصابت راکتی قربانی برجای گذاشته است. بعدا اعلام شد که در این شهر یک زن در اصابت راکت به خانه‌اش کشته شد و زخمی‌های دیگری به بیمارستان منتقل شدند.

بیمارستان «برزیلایی» در جنوب اسرائیل نیز از درمان دهها زخمی این حملات خبر داده است. شمار زیادی از آن‌ها نیاز به درمان سرپایی داشتند اما تعدادی از مجروحین اسرائیلی با جراحات وخیم در این بیمارستان بستری شدند.

تقریبا نیمی از جمعیت یهودیان اسرائیل ساکن شهرها و مناطقی هستند که «گوش دان» نامیده می‌شود. از دوشنبه شب از رفت‌وآمد مردم در این مناطق مرکزی اسرائیل، به میزان چشمگیری کاسته شده بود و سه‌شنبه شب فضای جنگی در آن محسوس بود.

«زندگی به حالت فلج در آمده است»

از شامگاه دوشنبه تقریبا تمامی امور در بخش‌هایی از اسرائیل به حالت فلج درآمده و مردم ترجیح می‌دهند که در خانه و در نزدیکی محل‌های امن باشند.

رسانه‌های اسرائیل فریادهای مردم وحشت‌زده را در نقاط مختلف که شاهد نزدیک‌شدن راکت به محل زندگی‌شان هستند، پخش می‌کنند. پیش از آن، صدای آژیر خطر هر لحظه در شهرهای جنوبی اسرائیل، به‌ویژه در «اشکلون» و «اشدود»، در طول روز سه‌شنبه بلند بود.

شمار راکت‌هایی که فلسطینیان مسلح در این روز به این دو شهر جنوبی و مناطق اطراف آن شلیک کرده‌اند، از صدها فروند فراتر رفت و هر لحظه بر تعداد راکت‌ها افزوده می‌شود.

این حجم سنگین از راکت‌پرانی سنگین در طول چند ساعت در بخش جنوبی اسرائیل نیز امری تازه برای اسرائیلیان ساکن این مناطق است.

حماس تایید کرد که تنها در چند دقیقه ۱۵۰ راکت را به طرف اسرائیل شلیک کرده است. تحلیلگران نظامی اسرائیلی اذعان دارند که توانمندی راکتی شبه‌نظامیان خیره‌کننده است، و می‌گویند می‌توان تصور کرد که اگر اسرائیل درگیر جنگی با حزب‌الله شود، قدرت شلیک حزب‌الله سنگین‌تر خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، گفته بود که حمله راکتی دوشنبه شب حماس به اورشلیم «عبور از خط قرمز بوده» و «تروریست‌های غزه بهای سنگین آن را خواهند پرداخت».

دولت اسرائیل پس از نشست اضطراری دیگری در روز سه‌شنبه، و در پی مرگ دو شهروند غیرنظامی اسرائیلی که در اصابت مستقیم راکتی به خانه‌هایشان در جنوب کشور کشته شدند، دستور داده بود که حملات نیروی هوایی به غزه گسترش یابد.

تلفات در نواز غزه

شاخه نظامی حماس کشته شدن دستکم یک فرمانده ارشد شبه نظامی خود را تایید کرد. شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین نیز از «شهادت» سه عضو «سرایا القدس» خبر داد.

وزارت بهداشت فلسطین خبر داده بود در میان ده‌ها کشته در غزه، دستکم ۱۰ کودک دیده می‌شوند.

رسانه‌های فلسطینی می‌گویند شماری از آن‌ها کودکانی بودند که در کوچه بازی می‌کردند. هر لحظه بر شمار آسیب‌دیدگان در غزه افزوده می‌شود.

به نوشته جروزالم پست، مقامات رسمی اسرائیل گفته‌اند که در شرایط ایجاد شده، حاضر به قبول هیچ نوع آتش‌بسی نیستند.

این در حالی است که شبکه دولتی کان اسرائیل گفته که دولت این کشور از مصر، که مناسبات نزدیکی نیز با حماس دارد، خواسته است تا با میانجی‌گری، حماس را به فرونشاندن بحران تشویق کند.

پیشتر اعلام شده بود که قطر نیز که هم با اسرائیل و هم با حماس در ارتباط نزدیک است، برای پایان این بحران تلاش کرده است.

هنوز معلوم نیست که مصر تا چه حد بخواهد یا بتواند در این تلاش موفق باشد اما حماس گفته است که تنها در صورت اجابت مطالبات اکید فلسطینیان، حملات راکتی را قطع خواهد کرد.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرده بودند که اسرائیل ضرب‌الاجل فلسطینیان را در خصوص رعایت حرمت «حرم شریف» و خودداری از تخلیه ساکنین محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس «نادیده گرفته» و «باید تادیب شود».

این بحران از اصرار اسرائیل به اخراج شماری از ساکنین فلسطینی محله «شیخ جراح» آغاز شد که سپس به درگیری‌های وسیع در «حرم شریف» در شرق بیت‌المقدس منجر شد؛ جایی که بیش از ۶۰۰ فلسطینی و ده‌ها پلیس اسرائیل در آن زخمی شدند.

هیاتی از نمایندگان ۲۰ کشور اروپایی روز سه‌شنبه از محله «شیخ جراح» بازدید کرده و طرفین را به آرامش فراخواندند. این هیات از تصمیم دیوان عالی اسرائیل در تعویق جلسه مربوط به سرنوشت اختلاف مالکیت بخشی از خانه‌های این محله «تقدیر کرد».

در حالی که در طول روز سه‌شنبه نگاه‌ها متوجه حملات راکتی به اسرائیل و بمباران‌های اسرائیل در غزه بود، اوضاع در «حرم شریف» در این روز ظاهرا آرام بود و دهها هزار نمازگزار فلسطینی در آستانه عید فطر، نمازهای پنج‌گانه را در طول روز در مساجد عمر و الاقصی، در آرامشی نسبی اما شکننده، برگزار کردند.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی، با تکرار درخواست از جامعه جهانی برای کمک به فلسطینیان، جشن فطر را لغو کرده و دستور داده که پرچم فلسطین به نشان احترام به «شهدای فلسطین» به حالت نیمه افراشته درآید.

«آتش زدن» اماکن یهودیان

در یک امر کم‌سابقه نیز، شماری از رستوران‌های یهودیان، برخی خانه‌های آنها، مراکز پلیس و دستکم یک هتل، در شهرهایی که اعراب نیز بخش بزرگی از ساکنین آن هستند، مانند شهر لود، در مرکز، شهر عکا در شمال و برخی مناطق بادیه نشین در جنوب اسرائیل به آتش کشیده است.

بنظر می‌رسد این حریق‌های عمدی، واکنش اعراب ساکن شهر برای «ابراز همبستگی» با فلسطینیان بوده است. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که حریق‌های همزمان، نشانه‌هایی از خیزش جدید فلسطینی- عربی علیه اسرائیل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy