Monday, May 10, 2021

صفحه نخست » آیا رژیم ایران باز هم با دوگانه «تندرو» و «میانه‌رو» جامعه بین المللی را فریب می‌دهد؟

doganeh_050921.jpgالعربیه - دکتر رضا پرچی‌زاده، نظریه‌پرداز ایرانی-آمریکایی، در گفتگو با شبکه «سی بی اس» آمریکا، معتقد است رژیم ایران با دوگانه «تندرو» و «میانه‌رو» جامعه بین المللی را فریب می‌دهد.

پرچی زاده در این گفتگو نظام جمهوری اسلامی را «شرکت سهامی جنایتکاران» نامید و تاکید کرد «فرقی نمی‌کند در انتخابات پیش رو چه کسی رئیس‌جمهور بشود، رژیم دست از رفتارهای خرابکارانه و جنایتکارانه‌اش در خاورمیانه بر نخواهد داشت».

واکنش خامنه‌ای به فایل ظریف

این کارشناس مسایل ایران در پاسخ به سوالی درباره واکنش علی خامنه‌ای به فایل ظریف، گفت: «خامنه‌ای تقریبا یک هفته سکوت کرد، گذاشت همه حرف‌های‌شان را بزنند و شلوغ‌کاری‌های‌شان را بکنند، و بعد سر فرصت واکنش نشان داد. بنظر می‌رسد داشت بررسی می‌کرد ببیند چه سودی می‌تواند از فایل لورفته ببرد.»

از نظر پرچی زاده «فایل ظریف ظاهرا نشان می‌دهد که درون رژیم دو دستگی وجود دارد. این چیزی است که رژیم ایران همیشه تلاش کرده به نمایش بگذارد: تندروهای ضد غرب و میانه‌روهای هوادار غرب. ظاهرا خامنه‌ای در حال بررسی این مساله بود که چگونه در جهت منافع رژیم این دوگانگی را برای چندمین بار پررنگ کند. اگر با به اصطلاح میانه‌روها کنار نیایید تندروها در ایران قدرت می‌گیرند.»

پرچی زاده افزود: واکنشی هم که در آخر به موضوع فایل نشان داد حساب‌شده بود. درست است که ظاهرا ظریف را شماتت کرد، اما به منتقدان ظریف هم تشر زد، که سیاست خارجی مملکت را وزیرخارجه تعیین نمی‌کند، و از جاهای بالاتری - یعنی خودش و نزدیکانش - تعیین می‌شود. مطابق تقسیم وظایف، سپاه باید در خاورمیانه توسعه‌طلبی کند، ظریف هم سر غرب را کلاه بگذارد. پس "میدان" و "دیپلماسی" دو بازوی نظام هستند و باید هماهنگ حرکت کنند.»

دوگانه «تندرو» و «میانه‌رو» در انتخابات ریاست جمهوری

در پاسخ به این سوال که «آیا مردم ایران به امید انتخاب یک رئیس‌جمهور بهتر در انتخابات پیش رو شرکت خواهند کرد؟» پرچی‌زاده گفت «دوگانهٔ «تندرو» و «میانه‌رو» که رژیم ایران دو دهه است ادعایش را می‌کند افسانه‌ای بیش نیست. جمهوری اسلامی یک رژیم تمامیت‌خواه است که هر دفعه برای دستیابی به اهداف متفاوت چهره متفاوتی رو می‌کند. می‌خواهند جلوی مردم ایران و غرب تبلیغ کنند که اینجا دموکراسی و چندصدایی داریم، و حداقل دو جناح سیاسی مستقل داریم، پس با ما مذاکره و معامله کنید و به ما مشروعیت بدهید.»

از نظر دکتر رضا پرچی‌زاده «مردم ایران در طول دو دههٔ گذشته درس‌شان را بلد شده‌اند و دیگر زیر بار این نمایش‌های دروغین نمی‌روند. هر مرتبه که مردم پای صندوق‌ها می‌روند و رای می‌دهند، هرکه از صندوق درمی‌آید همان رویه دولت‌های سابق را پی می‌گیرد. با انتخابات هیچ چیزی در بنیاد تغییر نمی‌کند؛ فقط نقاب رژیم عوض می‌شود. ولی این برای مردم ایران نان و آب و آزادی نمی‌شود.»

او درباره کاندیدای اصلی انتخابات گفت: «طبیعتا هرکس که خامنه‌ای و رهبران رژیم تشخیص بدهند که بیشترین منافع را برای رژیم در داخل ایران و در عرصهٔ بین‌المللی در یک برهه خاص تامین می‌کند، همان رئیس‌جمهور می‌شود. لذا حتی وزیرخارجه ظاهرا مغضوب نیز شانس رئیس‌جمهور شدن دارد.»

پرچی زاده همچنین درباره زمان افشای مصاحبه ظریف با دوران انتخابات معتقد است این کار « جناحی در داخل رژیم است که می‌خواهد ظریف را برجسته کند».

او افزود: « اگر خامنه‌ای ببیند که ظریف می‌تواند بار دیگر جو بایدن ریاست جمهوری آمریکا و رهبران کشورهای اروپایی را فریب داده و با غرب معامله خوبی به نفع رژیم جوش بدهد، شاید حرف آن جناح را گوش کرده و ظریف را کاندیدا و رئیس‌جمهور کند. اگر اینطور بشود، خامنه‌ای باز دوباره روی برد همان دوگانه تندرو و میانه‌رو سرمایه‌گذاری کرده است.»

پرچی زاده با انتقاد از رسانه‌های لیبرال و چپگرا در غرب گفت آنها مدام روی این دوگانه دروغین مانور می‌دهند و می‌گویند اگر غرب به میانه‌روان به رهبری ظریف امتیاز ندهد، تندروان و سپاه به قدرت می‌رسند، این در حالی است که ظریف خودش به صراحت در فایل مذکور اعتراف کرد که به اصطلاح میانه‌روها و دیپلمات‌ها هیچ‌کاره‌اند، و حرف آخر را در ایران سپاه پاسداران می‌زند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy