Friday, May 14, 2021

صفحه نخست » روایت فلاحیان از نامه‌های استالین

falahian_051421.jpgناصر غضنفری، انصاف نیوز:

شنبه ۸ فروردین ۱۳۷۷ | ۲۹ ذیقعده ۱۴۱۸ | ۲۸ مارس ۱۹۹۸

پیش از ظهر، تمام وقت به دیدارهاى عید نوروز و سفر مکه گذشت. وزرا، معاونان و مدیران از دولت و دفتر رهبرى و مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارتخانه‌ها آمدند. به خاطر زیادى رفت و آمد، فرصت بحث و مذاکره نبود. کمى در مورد علت همکارى عربستان سعودی در امر نفت صحبت شد که گفتم، مطابق قرارهایى که در ریاض گذاشتیم، عمل مى‌کنند. از وزرا خواستم، همکارى با عربستان را جدى بگیرند.
.
آقاى سیدعلی‌اصغر حجازى از دفتر رهبرى، از آثار مهم سفر به عربستان سعودی، در تحسین روابط و حل مشکل نفت و به خصوص حذف آقاى شیخ علی عبدالرحمن حذیفى، از امامت مسجد مدینه تمجید کرد. این مسأله در اظهارات بسیارى از دیدارکنندگان امروز بود. کم‌کم از آثار سفر مطلع مى‌شوند و وضع مبهم آن، تبدیل به یک حرکت مثبت و سازنده مى‌شود.

آقاى سیدمحمد میرمحمدى، گله داشت‌که چرا ایشان را نبرده‌ایم؛ با توجه به اینکه اکثر اعضای دفتر همراه بوده‌اند.

آقاى دکتر مُعین، وزیر فرهنگ و آموزش عالی گفت، حرکتى براى همکارى در سطح دانشگاه‌ها شروع کرده و گفت، عربستان سعودی در تهیه مقالات علمى بین‌المللى، از ما جلو افتاده است.

یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۷۷  ۳۰ ذیقعده ۱۴۱۸ ۲۹ مارس ۱۹۹۸

آقاى محمدعلی زم، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تحلیلى داشت از آثار سیاسى و اقتصادى آن و خلع‌سلاح مراکز وهابى و افراطى سُنّى در سراسر دنیا که تحت تأثیر عربستان سعودی، علیه ما تبلیغ مى‌کردند.

آقاى مسیح مهاجرى، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی که معمولاً در رابطه با عربستان، مطالب منفى در روزنامه مى‌نویسد هم موضع معتدلى گرفته و گفت، با اصل تحسین روابط موافق است.

آقاى زنگنه، وزیر نفت آمد. خوشحال است، از فشارى که بعد از اجلاس جاکارتا و سقوط قیمت نفت، روى او بوده است، نجات یافته و براى بحث و تصمیمات در جلسه فرداى اوپک در وین، مشورت کرد. قرار شد، از کاهش تولید اعضا پشتیبانى‌کند. گفت، بناست که خط لوله‌اى به ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه، براى انتقال نفت آسیاى میانه از شمال به تهران ایجاد کنند..

عصر آقاى فلاحیان وزیر سابق اطلاعات آمد. تحلیلى از محور فعالیت جریان‌هاى ضدولایت‌فقیه و منجمله روزنامه جامعه، ارایه داد. معتقد است که مخاطب رهبرى در مشهد این روزنامه بوده و از مواضع تبلیغى دولت براى پوشش ضعف و اداره کشور انتقاد داشت. نقل‌کرد که استالین به رؤساى جمهورى‌هاى شوروى، سه نامه دربسته مى‌داده که در هر شرایطى، یکى را باز کنند و آن را عمل کنند:

۱- هنگام شروع کار که دستور این بوده، کارهاى گذشته به شدت محکوم شود.
۲- اگر نتوانستند کار مهمى انجام دهند، خبر از تشکیل گروه‌هاى کارى براى بررسى و طرح اصلاحات آینده بدهند و بگویند مخالفان مانع کارند.
۳- اگر باز هم موفق نبودند، استعفا بدهند.

گفت آماده انتشار روزنامه مى‌شود.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy