Wednesday, May 19, 2021

صفحه نخست » روحانی: توافق اصلی در وین انجام شده است

rouhani.jpg• به گفته او، طرف‌های مذاکره رفع تحریم‌های اصلی «نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه و بانک مرکزی» را قبول کرده‌اند

ایندیپندنت فارسی - مژگان غفاری شیروان - حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت که توافق اصلی در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها انجام شده و تنها بحث‌هایی در موارد جزئی باقی مانده است.

بیش از یک ماه است که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از طریق مذاکراتی غیرمستقیم در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام برای احیای برجام در وین تلاش می‌کنند. لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کنار گام‌های ایران برای بازگشت به تعهداتش در برجام، مهم‌ترین مسائل مورد مذاکره در طول گفت‌وگوهای وین بوده است.

حسن روحانی روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت، در مراسم افتتاح سه طرح پتروشیمی وزارت نفت ایران، گفت که در مذاکرات وین، رفع تحریم‌ها «در مسائل اصلی چون تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها همه را قبول کرده‌اند و تمام شد».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

رئیس جمهوری افزود که «گام اصلی و بزرگ» را در مذاکرات وین برداشته‌ایم و «توافق اصلی» انجام شده و بحث‌هایی در موارد جزئی وجود دارد که در حال مذاکره است تا به توافق نهایی برسیم.

این درحالی است که عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، پس از پایان دور چهارم مذاکرات وین برای احیای برجام، با اشاره به «پیشرفت‌های خوب در مذاکرات» و «رسیدن به چارچوب بک توافق»، گفته بود که چند «موضوع کلیدی» در مذاکرات باقی مانده است که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها دارد. قرار است تیم‌های مذاکره‌کننده پس از آن، برای دور بعدی مذاکرات، بار دیگر به وین بازگردند.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، نیز روز چهارشنبه پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، اعلام کرد «کاملا مطمئن» است که توافقی در این ارتباط حاصل خواهد شد، اما نمی‌تواند زمان دستیابی به توافق را پیش‌بینی کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy