Wednesday, May 19, 2021

صفحه نخست » گمرک و هلال احمر از هرگونه اطلاع‌رسانی درباره واکسن‌های وارداتی منع شدند

vaccine.jpg ایران اینترنشنال - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به ‌ رییس کل گمرک ایران، هرگونه اطلاع‌رسانی درباره واکسن‌های وارداتی کرونا، میزان، مبدا و عوارض آن را ممنوع اعلام کرد.

این اقدام سه روز پس از انجام شد که وزارت بهداشت نیز در نامه‌ای سازمان هلال احمر را از هرگونه خبررسانی و ارائه اطلاعات واکسن‌های وارداتی منع کرد.

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که همزمان رییس کمیته اطلاع‌رسانی کروناست، در نامه خود به مهدی میراشرفی، رییس گمرک ایران، عنوان کرد که بر اساس شیوه‌نامه اطلاع‌رسانی واکسیناسیون مقابله با کرونا، تمامی امور مرتبط به اطلاع‌رسانی حوزه واکسن بایستی با هماهنگی با وزارت بهداشت انجام شود تا «شهروندان دچار اطلاعات پراکنده و تناقض نشوند و از سوء استفاده جریان‌های معاند نظام و کشور جلوگیری» شود.

صالحی در ادامه نامه با ارائه فهرستی، تاکید کرد که در این «محورها هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی بدون هماهنگی با وزارت بهداشت انجام نشود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود که اطلاع‌رسانی گمرک درباره «واردات واکسن خارجی» از جمله اطلاع‌رسانی درباره «میزان واردات واکسن، کشور مبدا، شیوه توزیع، میزان تزریق، عوارض واکسن و مواد مشابه» را ممنوع کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

علاوه بر واکسن‌های وارداتی، در نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است که در مورد واکسن‌های داخلی نیز هرگونه اطلاع‌رسانی منحصر به مقام‌های وزارت بهداشت و برای سایرین ممنوع است. از جمله اعلام اطلاعات «میزان تولید، برآورد تولیدات در ماه‌های آینده، شیوه توزیع، عوارض واکسن و موارد مشابه» ممنوع اعلام شد.

در نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده که «هرگونه اطلاع‌‌رسانی بدون هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی غیر مجاز بوده و تخلف محسوب می‌شود.»

سه روز پیش هم یک مقام ارشد جمعیت هلال احمر از «ممنوعیت اطلاع‌رسانی درباره واردات واکسن‌ها از سوی هلال احمر» خبر داد و به روزنامه همشهری گفت: «یک نامه کتبی از وزارت بهداشت به ما رسیده که درباره واردات واکسن از سوی ما، اطلاعاتی منتشر نشود و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.»

به گفته مقام‌های هلال احمر مجوز واردات واکسن روز ۱۴ فروردین ماه برای این سازمان صادر شد و هلال احمر اولین محموله واکسن سینوفارم را از چین در ۱۲ اردیبهشت ماه وارد کرد و مدیرعامل هلال احمر گفت که این سازمان می‌تواند تا خرداد ماه ده میلیون دوز واکسن وارد کشور کند.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشتر گفته بود که «طرف چینی» خواسته نامی از سینوفارم به عنوان واکسن وارداتی به ایران برده نشود تا «به‌دلیل تحریم‌ها» دچار مشکل نشود اما یک مقام هلال احمر به شماره دوشنبه روزنامه همشهری گفت که این واکسن‌ها با مساعدت سازمان جهانی صلیب سرخ و درحالی انجام می‌شود که «صلیب سرخ چین هیچ ملاحظه‌ای در این زمینه ندارد و پس از شروع به‌کار دولت جو بایدن چنین حساسیت‌هایی درباره ایران» از بین رفته است.

محمد حسن قوسیان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، نیز گفت: «دلیل اینکه وزارت بهداشت تاکید کرده مجموعه‌ها نتوانند خبری درباره واکسن اعلام کنند را نمی‌دانیم اما پایبند به سیاست‌های ابلاغ شده از سوی دولت خواهیم بود.»

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت، نیز در واکنش با بیان اینکه «هلال‌‌احمر واردات این واکسن را انجام داده اما اطلاع‌رسانی برای ورود آن باید از سوی مرجع واحد، وزارت بهداشت، انجام شود»، گفت که ما محموله محرمانه نداریم.

این درحالی است که معصومه پاشایی بهرام نماینده مرند هفته گذشته با بیان اینکه تا‌کنون بیش از سه میلیون دز واکسن وارد کشور شده و بر اساس آمار‌ سامانه تیتک، نزدیک به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است، گفت که تعدادی از واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع خارج شده و با مبالغ هنگفت ۲۵ تا ۳۰۰ میلیون تومانی در بازار سیاه به فروش رسیده است.

محسن دهنوی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت که ۲۰۰ هزار دوز واکسن مفقود شده است.

گزارش‌های غیر رسمی از اختصاص سهمیه‌های ویژه به برخی از نهادها و سازمان‌های حکومتی، نظامی و انتظامی منتشر شده است.

همچنین واکسیناسیون طیف‌ها و اقشار خاصی از جامعه نیز اغلب با سکوت خبری در جریان است که تازه‌ترین آن به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان «تزریق واکسن به خانواده‌های شهدا، رزمندگان و ایثارگران» است که از سوم خرداد آغاز می‌شود.

مقام‌های وزارت بهداشت همه این موارد را رد کرده‌اند اما چند روز بعد از این تکذیب‌ها، اکنون دو وزارت بهداشت و فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه اطلاع‌رسانی درباره واکسن‌های وارداتی را برای هلال احمر و گمرک ایران، یعنی دو مرکز مهم در واردات واکسن ممنوع کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy