Monday, May 24, 2021

صفحه نخست » درس دیپلماسی ظریف به بلینکن

bbc23.jpgظریف و عراقچی در واکنش به بلینکن: ابتدا تحریم‌ها را بردارید

بی بی سی فارسی - محمد جواد ظریف دوشنبه صبح در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توییتر خواهان آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های مسدود شده ایران شد. همزمان عباس عراقچی رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نیز در واکنشی دیگر گفت "آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم‌های خود را بردارد".

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی خطاب به همتای آمریکایی خود نوشت: ''رفع تحریم‌های ترامپ یک تعهد حقوقی و اخلاقی است، نه یک اهرم برای مذاکرات. ''

آقای ظریف در ادامه نوشت: ''(تحریم ها) برای ترامپ کاری از پیش نبرد، برای شما هم همچنین. ''

tweet.jpgاو همچنین در ادامه پیام خود خطاب به جو بایدن نوشت: ''تاریخ انقضای میراث ترامپ به سر آمده، تحریم ها را بردار. ''

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم که سرپرستی مذاکره کنندگان هسته ای این کشور را برعهده دارد در توییتر به آقای بلینکن پاسخ داده است.

آقای عراقچی با اشاره به نشست چهار ساعته خود با اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس نوشت: ''آمریکا برجام را ترک کرده و باید نخست به طور قابل راستی آزمایی تحریم های ایران را لغو کند. آن گاه ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت. آیا آمریکا آماده است؟ ''

این سخنان پس از آن در توییتر منتشر شد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت هنوز نشانه ای مشاهده نکرده است که نشان دهد آیا ایران برای برداشتن قدم های لازم برای بازگشت به برجام آمادگی دارد یا خیر.

آقای بلینکن گفت: "من فکر می کنم ایران از آنچه برای بازگشت به تعهدات برجام نیاز است، آگاهی دارد، اما آنچه ما هنوز مشاهده نکردیم این است که آیا ایران آماده است یا قصد دارد تا تصمیم بگیرد که آنچه را که باید انجام شود، انجام دهد یا نه؟ آزمون این است و ما هنوز پاسخی نداریم."

مذاکره کنندگان ایران و آمریکا به همراه گروه ۱+۴ تاکنون چهار دور مذاکرات غیرمستقیم در وین برگزار کرده اند تا زمینه احیای توافق هسته ای، موسوم به برجام را بررسی کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هفته گذشته گفت آمریکا آماده است تا تحریم های تجاری را لغو کند اما به گفته دیپلمات های اروپایی هنوز موضوع های دشوار فراروی مذاکرات باقی است.

به گفته آنتونی بایدن،‌ مذاکره کنندگان آمریکایی به زودی به وین برمی گردند تا گفت و گوها را ادامه دهند.

او گفت بعد از حل مسئله هسته‌ای، ایالات متحده می‌تواند با ایران سر مسائل دیگر مذاکره کند.

آقای بلینکن همچنینگفت که سیاست فشار حداکثری آمریکا در دوره دونالد ترامپ هیچ تاثیری بر محدود کردن ایران نداشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy