Monday, May 24, 2021

صفحه نخست » ای کاش نصف وقت ی را که در کلاب هاوس می گذرانیم صرفِ...؛ ف. م. سخن

CABB6467-C4D7-4E86-9311-032684BAB4D0.pngراست اش را بگویم، تا این لحظه از کلاب هاوس چیزی دریافت نکرده ام و بحث های کلاب هاوسی فایده ای برای من نداشته است، جز این که با یک سری خصائل بد «ایرونی» آشنا شده ام و عظمت حماقت اصلاح طلبان حکومتی و نوچه های آن ها را که به خیال خود در صدد گرم کردن تنور انتخابات ۱۴۰۰ هستند به چشم دیده ام.

می دانم در کلاب هاوس، ما هم علی الظاهر می توانیم نظر بدهیم و مقداری از دق دل مان را در میان جمع های چند صد نفری باز گشایی کنیم، اما همین کار هم، در «رووم»های پر مشتری ممکن نیست چون مُدریتورها به شما اجازه صحبت نمی دهند یا اگر بدهند چیزی در حدود یک تا دو دقیقه وقت می دهند که آدم در طول یک یا دو دقیقه، وضع هوای بیرون را هم نمی تواند بازگو کند چه برسد به وضع هوای درون!

باز می دانم که ما اهل مطالعه نیستیم و حوصله ی مطالعه نداریم و با این که هر کدام مان در موبایل و تبلت و رایانه مان، چند هزار جلد کتاب «پی دی اف» جمع آوری کرده ایم، کمتر وقت گذاشته ایم و حوصله کرده ایم حتی ده تا از آن ها را بخوانیم.

اما یک چیزی هست صوتی، که مثل کلاب هاوس، آدم صدا را می شنود، و ناچار نیست چشمان شهلایش را خسته کند، و آن کتاب صوتی ست.


باز نمی گویم به کتاب های صوتی خارجی با کیفیت عالی گوش کنیم چون می دانم خیلی از ما زبان کشوری را که سی چهل سال است در آن ساکن هستیم درست بلد نیستیم و درست مطالب «کتابی» را نمی فهمیم و از طرفی پولی را که باید صرف چلوکباب با گوجه اضافه یا دستکم قهوه و پیتزا هات کنیم، دوست نداریم صرف کتاب، آن هم از نوع صوتی اش، که نمی دانیم چرا کپی کردن اش این قدر مشکل است کنیم.

ولی یک چیزی هست به نام کتاب صوتی فارسی، که کیفیت اش در طول زمان خیلی خوب شده و ما می توانیم این کتاب ها را -که مژده بدهم و خبر خوب بدهم و نگرانی را از خودمان دور کنم اغلب رایگان، بله رایگان است- گوش کنیم.

یعنی در حالی که به افق های دور دست خیره شده ام، آرزو می کنم به جای این که در کلاب هاوس بنشینیم خزعبلات عده ای را گوش کنیم و به ما اجازه ی صحبت هم ندهند، نصف وقت صرف شده در آن جا را، صرف گوش کردن کتاب صوتی کنیم که دستکم یک کَمَکی به معلومات مان اضافه شود، هر چند می دانم خیلی از ما دارای فوق معلومات هستیم و نیازی به معلومات جدید نداریم، ولی چون اینجا روز تعطیل است و من هم مقداری ابله تشریف دارم، گفتم بنشینم این مطلب را بنویسم و این توصیه را بکنم، شاید شده یک نفر، به این حرف من گوش کند و مردم ایران رهین منت خود سازد! :)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy