Monday, May 24, 2021

صفحه نخست » احمدی‌نژاد شورای نگهبان را تهدید کرد، حمایت فائزه هاشمی از لاریجانی

faezeh_052421.jpgرادیو فردا - یک روز مانده به اعلام اسامی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران توسط شورای نگهبان، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین، بار دیگر تهدید کرد که در صورت رد صلاحیت، رای نمی‌دهد.

آقای احمدی‌نژاد که در یک نشست انتخاباتی در شهر قزوین سخنرانی می‌کرد، خطاب به مسئولان حکومت ایران گفت «ضدانقلاب کسانی هستند که شرایط کشور را به وضعی درآوردند که اکثر مردم ناراضی و ناراحتند» و اگر او رای ندهد، «کار ضدانقلابی» نکرده است.

این مقام سابق ایران در سال ۹۶ نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود ولی شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد.

پیش از این برخی از چهره‌های مشهور اصولگرا از جمله غلامعلی حدادعادل پیش‌بینی کرده بودند که صلاحیت احمدی‌نژاد مانند دوره گذشته رد می‌شود.

در همین حال، فائزه هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که پیش از این اعلام کرده بود در انتخابات ریاست‌جمهوری رای نمی‌دهد، در تحلیل فضای کنونی رقابت‌های انتخاباتی به سایت خبرآنلاین گفته است که به نظر او علی لاریجانی «معتدل‌تر و منطقی‌تر و مدیرتر» از ابراهیم رئيسی است.

ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصلی اصولگرایان در دوره کنونی است و اغلب احزاب و ائتلاف‌های اصولگرا گفته‌اند که از او حمایت می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

فائزه هاشمی تاکید کرده است که دوقطبی نهایی انتخابات بین ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی شکل می‌گیرد و کاندیداهای اصلاح‌طلب با توجه به این‌که پایگاه رای آن‌ها انگیز‌ه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند، شانسی برای پیروزی ندارند.

بر اساس نظرسنجی‌های مختلفی که در ماه‌های اخیر در خارج و داخل ایران منتشر شده است، بین ۲۵ تا ۳۹ درصد واجدان شرایط اعلام کرده‌اند که در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ایران شرکت می‌کنند که در صورت تحقق این ارقام، پایین‌ترین میزان مشارکت پس از انقلاب بهمن ۵۷ رقم خواهد خورد.

در شبکه‌های اجتماعی اما برخی از کاندیداها حضور فعال‌تری نسبت به بقیه دارند، از جمله سعید جلیلی که امروز چند توییت علیه دیگر کاندیداها منتشر کرد.

او ابتدا از علی لاریجانی خواست که با توجه به ۱۲ سال حضورش در ریاست مجلس «کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند» و با کنایه به اسحاق جهانگیری گفته است که «۱۸ میلیارد دلار از بیت‌المال هدر رفت».

این عدد اشاره به ارز توزیع شده پس از تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار توسط روحانی دارد که به گفته منتقدان دولت روحانی باعث توزیع ۱۸ میلیارد دلار ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان با مصارف مبهم و نامعلوم شده است.

آقای جلیلی چند توییت دیگر هم در زمینه فساد منتشر کرده است و به نظر می‌رسد این موضوع یکی از مهم‌ترین محورهای تبلیغاتی او در انتخابات ریاست‌جمهوری باشد.

حامیان ابراهیم رئیسی نیز در ماه‌های گذشته به طور عمده او را یک چهره مهم در زمینه مبارزه با فساد معرفی کرده‌اند.

پیش از این علی لاریجانی در توییتی با کنایه از سعید جلیلی به عنوان یار پوششی «کاندیدای اصلی» نام برد. اکانت توییتر منتسب به علی لاریجانی از سه روز پیش مسدود شده است و او فعالیتی در توییتر ندارد.

گمانه‌زنی‌ها درباره تایید صلاحیت‌ها

در خارج از توییتر، گمانه‌زنی‌ها درباره تایید صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌ها اوج گرفته است.

در همین زمینه، پیمان مولاوردی، سردبیر وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان در توییتی نوشته است که تاکنون صلاحیت «رئیسی، لاریجانی، جهانگیری، شریعتمداری، پزشکیان، جلیلی و ضرغامی» توسط شورای نگهبان تایید شده است.

وب‌سایت آرمان شرق نیز با نقل این توییت نوشته که ممکن است علاوه بر این هفت نفر، سه نفر دیگر از داوطلبان توسط شورای نگهبان تایید شوند و تعداد کاندیداها به ۱۰ نفر برسد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خرداد امسال برگزار شود. در انتخابات امسال بیش از ۵۹۰ نفر ثبت‌نام کردند ولی سخنگوی شورای نگهبان گفته که تنها پرونده ۴۰ نفر از این افراد بررسی می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که از استانداردهای سازمان ملل در زمینه «آزاد و عادلانه» بودن به‌دور است، در هفته‌های اخیر در فضایی بسیار سرد و شبه‌تحریمی به سر می‌برد و بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی در بحث‌های زنده در شبکه‌های اجتماعی بویژه «کلاب هاوس» به این مسئله اذعان دارند.

برخی فعالان سیاسی و چهره‌های جنبش سبز از جمله ابوالفضل قدیانی، خانواده کشته‌شدگان آبان و قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی نیز خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy