Monday, May 31, 2021

صفحه نخست » عبدالناصر همتی پس از برکناری: امیدوارم روحانی مکدر نشده باشد، مدیون او هستم!

Hemati.jpg کیهان لندن - روز گذشته بطور رسمی اعلام شد که اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی جانشین عبدالناصر همتی شده است. زمزمه‌های برکناری عبدالناصر همتی از ریاست کلی بانک مرکزی در پی اختلافات او با حسن روحانی پیشتر مطرح شده بود.

طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها خبرهایی از بالا گرفتن اختلافات میان عبدالناصر همتی نامزد تأییدشده شورای نگهبان برای گزینش ریاست جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ و حسن روحانی را مطرح کرده بودند. روایت‌ها درباره علت این اختلاف متفاوت بود اما خبر اصلی زیر فشار قرار داشتن همتی برای اعلام استعفا و در غیراینصورت برکناری او از سوی حسن روحانی دور می‌زد.

رسانه‌های نزدیک به عبدالناصر همتی مدعی شده‌اند که وی به دلیل اینکه حاضر به ارزپاشی و کاهش قیمت دلار نشده در آستانه کنار رفتن از ریاست بانک مرکزی است.

رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی نیز مدعی شده‌اند که رئیس دولت اعتقاد دارد حضور همتی در عرصه انتخابات با مسئولیت‌های حرفه‌ای او تضاد دارد و به همین دلیل این دو مسئولیت قابل جمع نیست. حتا گفته شده که همتی از سوی روحانی با دو گزینه استعفا از انتخابات یا استعفا از ریاست بانک مرکزی روبرو شده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در نهایت عبدالناصر همتی در نشستی که شامگاه شنبه هشتم خرداد ۱۴۰۰ در کلاب هاوس داشت به این موضوع اشاره کرد و گفت: «با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و ایشان معتقد بودند که حضور من در صحنه انتخابات تا آخر می‌تواند بر روی نظام پولی و بانکی کشور تاثیر داشته باشد. البته من نظرم این بود حضور من در انتخابات تاثیری بر نظام پولی و بانکی کشور ندارد اما از تصمیم رئیس جمهور هم خبر ندارم. شنیدم ایشان با تعدادی از اقتصاد‌دانان برای پست رئیس کلی بانک مرکزی صحبت کرده‌اند.»

این سخنان در حالی مطرح شد که صبح روز یکشنبه نهم خردادماه اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در جلسه هیئت دولت شرکت کرد.

پیشتر اعلام شده بود که محمد نهاوندیان معاون اقتصادی روحانی و حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به عنوان دو گزینه احتمالی برای جایگزینی همتی هستند. روز گذشته نیز خبرهایی درباره جایگزینی حمدی پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با همتی از سوی برخی خبرنگاران اعلام شد اما پورمحمدی این موضوع را تکذیب کرد و گفت این پیشنهاد با او مطرح شده اما آن را رد کرده است. ساعاتی بعد خبرگزاری فارس از انتصاب اکبر کمیجانی بجای عبدالناصر همتی خبر داد؛ این خبر تا کنون بطور رسمی از سوی حسن روحانی و عبدالناصر همتی تأیید یا تکذیب نشده است.

عبدالناصر همتی شب گذشته در توئیتی برکناری خود را تأیید کرد و نوشت مدیون حسن روحانی است: «کنار گذاشتن بنده از اختیارات رئیس جمهور است. بابت اعتمادشان به‌خصوص در یکسال اول خدمتم متشکرم. وظیفه من دفاع از اصلاح روندهای اشتباه و مخالف رویه علم اقتصاد است. امیدوارم بابت این انجام وظیفه از من مکدر نشده باشد. من هم مثل همه مردم به خاطر دفاع ایشان از برجام مدیون ایشان هستم»

عبدالناصر همتی امرداد ۹۷ پس از برکناری ولی‌الله سیف به دلیل پرونده اخلال در نظام اقتصادی و بازار ارز، رئیس کل بانک مرکزی شد. حسن روحانی «اصلاح نظام بانکی، سیاست‌های مالی، پولی و بهبود روابط بانکی با دنیا و توسعه پیمان‌های پولی دوجانبه و حفظ و مراقبت از ذخائر ارزی» را از اولویت‌های همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی عنوان کرده بود.

از زمان ریاست همتی بر بانک مرکزی تا کنون اما قیمت دلار و سکه تا سه برابر افزایش یافته و دلار با قیمت ۳۲ هزار تومان رکورد زد! با این حال ناصر همتی می‌گوید عملکرد موفقی داشته و از تبدیل شدن ایران به ونزوئلا جلوگیری کرده است!

همتی طی روزهای گذشته نیز همتی در جریان تبلیغات انتخاباتی خود مدعی شد که می‌خواهد صدای مردمی باشد که به وضع موجود اعتراض دارند! او در حالی در تیم اقتصادی دولت روحانی بوده و در وضعیت موجود اقتصاد کشور مسئول و پاسخگوست که حالا خودش برای رقابت انتخاباتی انتقاداتی را به عملکرد اقتصادی دولت روحانی آغاز کرده است!

او بدون اینکه به روی خودش بیاورد که ریاست یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی کشور را در اختیار داشته، در توئیتی نوشته «برخی افرادی که خود از بانیان این وضعیت هستند می‌گویند عملکرد همتی بخشی از وضعیت فعلی است.» وی سپس مدعی شده: «من از دو سال و نیم پیش تا به حال بخشی از تغییر وضعیت موجودم نه بانی وضعیت موجود!» و ادامه داده است: «اگر روند قبلی سیاست‌های ارزی و پولی ادامه می‌یافت با شوک اقتصادی ناشی از کرونا چیزی برای رقابت باقی نمی‌ماند.»

اکنون جایگزینی برکناری همتی به دلیل حضور او در انتخابات ریاست جمهوری در حالی صورت گرفته که ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه نیز نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی است ولی هنوز از سمت خود استعفا نداده که این موضوع نیز انتقاداتی را برانگیخته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy