Friday, Jun 4, 2021

صفحه نخست » اعترافات مصلح؛ افشای اسرار «جعبه سیاه» شبه‌نظامیان عراقی

shargh4.jpgبغداد: الشرق الاوسط - قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در دومین حضور رسانه ای خود در عرض دو روز، اظهارات جنجالی را دربارهٔ دستگیری قاسم مصلح از فرماندهان نیروهای الحشد الشعبی را مطرح کرد.

در همین حال، منابع نزدیک به کمیته تحقیق دولت تأکید کردند که اکنون آنها «جعبه سیاه» جناح‌های مسلح را در اختیار دارند.

الخزعلی شامگاه چهارشنبه در اظهاراتی تلویزیونی گفت که «دولت الکاظمی سیاست‌های روشنی را دنبال می‌کند که منجر به ایجاد یک دولت پلیسی می‌شود».

وی اضافه کرد که «برخی از بازداشت شدگان متهم به فساد مالی مجبور به اعتراف علیه شخصیت‌های سیاسی خط اول عراق شدند». الخزعلی ادعا کرد که «مصلح در بازداشت مورد حمله و تعرض قرار گرفته‌است».

اظهارات الخزعلی شباهت زیادی با اظهارات هفته گذشته هادی العامری رهبر ائتلاف فتح داشته‌است. العامری گفته بود که عراق «به سمت دیکتاتوری در حال حرکت است» و بازداشت شدگان «شکنجه می‌شوند».

از سوی دیگر، یک منبع ارشد نزدیک به کمیته تحقیق دولت فاش کرد که مصلح، اعترافات «مهم و بی‌سابقه ای» در مورد تخلفات جدی این گروه کرده‌است.

این منبع تأکید کرد که بازپرس‌ها «هم‌اکنون با حجم عظیمی از اطلاعات سر و کار دارند که اهمیت آنها تقریباً مانند جعبه سیاه شبکه ای از شبه نظامیان قدرتمند در عراق و بازوهای سیاسی است که آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد».

به گفته این منبع، اعترافات مصلح به پرده برداشتن از «لیست ترور ده‌ها فعال و روزنامه‌نگار که توسط یک شبکه مجرب افراد مسلح وابسته به فرماندهان عالی‌رتبه انجام شده‌است» کمک کرده‌است.

وی توضیح داد که «این شبکه خود به سرویس‌های امنیتی عراق نفوذ کرده و مصونیت خود را از حضور در آن موسسات تضمین می‌کند».

مصلح از سال ۲۰۱۷ علاوه بر فرماندهی تیپ ۱۳ معروف به تیپ «الطفوف» در کربلا، سمت فرماندهی عملیات الحشد الشعبی در غرب استان الانبار را بر عهده داشت.

این منبع اضافه کرد که «این اعترافات شامل فاش کردن عملیات بزرگ اختلاس و مصادره امکانات و تأسیسات حیاتی در سراسر عراق شده‌است».

رحیم العبودی یکی از رهبران جریان الحکمه نیز گفت که «دولت، کلیشه‌های سیاسی موجود را تغییر داد و از خطوط قرمز عبور کرد».

اما یک رهبر شیعی در مورد اعترافات مصلح اظهار کرد که تعامل با این اطلاعات «دولت را در یک وضعیت پیچیده و چندلایه قرار می‌دهد، به ویژه از آنجا که دفاتر حزبی مخالفان الکاظمی فشار زیادی را انجام می‌دهند تا شخص دیگری را نزدیک به فضای جناح‌های مسلح جایگزین او کنند».

این رهبر شیعی، که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید که «پیش‌بینی پایان درگیری میان جناح‌ها و الکاظمی کاملاً به نحوه خاتمه تحقیقات مصلح و سازوکار اعلام نتایج بستگی دارد».

در همین حال، الحشد الشعبی در حال آماده‌سازی رژه نظامی به مناسبت «هفتمین سالگرد فتوای جهاد علی السیستانی مرجع شیعیان» برای مبارزه با داعش در سال ۲۰۱۴ است که پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار مرد مسلح از ۷۰ تیپ سازمان الحشد الشعبی در آن شرکت کنند.

طبق بیانیه نیروهای الحشد، این رژه شامل «رونمایی از سلاح‌های جدیدی از جمله خودروهای زرهی ساخت عراق و تانک‌های روسی ساخته شده در ایران است که برای اولین بار وارد سرویس می‌شوند».

این رهبر شیعی به «الشرق الاوسط» گفت که این جو، جنگ سرد میان الکاظمی و جناح‌ها را کاملاً خاتمه داد و همه چیز به نتایج پرونده مصلح گره خورده‌است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy