Saturday, Jun 5, 2021

صفحه نخست » شورای نگهبان تحت نفوذ کجاست که برای سخنان رهبری اقدامی انجام نداد؟

304CA07A-C6FB-40AA-BE50-D26B5F22894A.pngرویداد ۲۴

زینب غبیشاوی

رهبری درباره فرایند احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات 1400 تذکر دادند و از ظلم و جفایی که به برخی از افراد شده بود، گفتند و خواستار جبران آن شدند. در مقابل شورای نگهبان به انتشار یک بیانیه کوتاه اکتفا کرد و گفت که گزارش‌های نادرست در در نتیجه تایید صلاحیت‌ها موثر نبوده است. اتفاق روز گذشته فضای انتخاباتی و سیاسی کشور را در شوک فرو برده. تحلیلگران این سوال را مطرح می‌کنند که پاسخ به جبران مورد نظر رهبری، بیانیه رفع تقصیر شورای نگهبان بود؟ پروانه سلحشوری، فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید به نظر می‌رسد کسانی که اطلاعات غلطی به شورای نگهبان داده‌اند دست برتر و بالاتر را دارند و حتی قدرت بیشتری دارند.

پروانه سلحشوری نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان روز گذشته رهبری در خصوص ردصلاحیت‌ها به رویداد۲۴، گفت: همزمان با سخنان رهبری، هم خبرگذاری فارس و هم نهاد‌هایی که نزدیک به بیت هستند بلافاصله واکنش نشان دادند و اعلام کردند که اتفاقی رخ نمی‌دهد و این سخنان رهبری به معنای این نیست که ایشان خواستار تجدیدنظر در بررسی صلاحیت‌ها شده‌اند. در حالی که برای ما معمولا واژه جبران، این مفهوم را دارد که کار اشتباه باید اصلاح شود. اما خب شورای نگهبان اعلام کرد که به خاطر اطلاعات کذب و خانواده، افراد را رد صلاحیت نکردیم.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم این سخنان به نفع لاریجانی شد یا نه، تصریح کرد: رهبری می‌گوید رد صلاحیت‌ها بر اساس اخبار کذب درباره خانواده‌ها بوده درحالی که شورای نگهبان می‌گوید نه ما افراد را به دلایل دیگری ردصلاحیت کرده‌ایم. این موضوع برای ما شهروندان ابهامات بیشتری به همراه دارد. زیرا هنوز نمی‌دانیم مقصر چه کسی بوده و دلیل رد صلاحیت‌ها نیز چه بوده است. من دیروز در یکی از اتاق‌های انتخاباتی کلاب هاوس بودم و آقای ابطحی گفتند که بعد از سخنان رهبری هیچ اتفاق و تغییری ایجاد نخواهد شد، این در حالی است که همه ما حتی امید داشتیم ۵۰ درصد شرایط تغییر کند، آنهم وقتی که رهبری مملکت تذکر می‌دهد و سخنان ایشان همواره فصل الخطاب بوده است.

سلحشوری ادامه داد: با توجه به اینکه تغییری در رویه شورای نگهبان رخ نداده است، به نظر می‌رسد کسانی که اطلاعات غلطی به شورای نگهبان داده‌اند دست برتر و بالاتر را دارند و حتی قدرت بیشتری دارند. همه این اتفاقات باعث شد سرخوردگی بیشتری در جامعه ایجاد شود و یکبار دیگر به نوعی توی ذوق مردم خورد، زیرا برخی امید داشتند که با سخنان رهبری برخی از کاندیدا‌ها تایید صلاحیت شوند و اکنون شور و امید از مردم گرفته شده است.

مکانیزم عملکرد شورای نگهبان را قبول ندارم

نماینده سابق مجلس، با بیان اینکه نمی‌دانم شورای نگهبان تحت نفوذ کجاست که برای سخنان رهبری اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت: خاطرم هست برای انتخابات مجلس که همکاران ما را ردصلاحیت کرده بودند، همکاران ما که برای اعتراض به شورای نگهبان رفته بودند می‌گفتند در کنار عضو شورای نگهبان فرد دیگری حضور داشت که مشخص نبود کیست و از کجاست، ولی او پرونده سازی‌هایی که شده بود را برایشان مطرح می‌کرد و او به جای اعضای شورای نگهبان از افراد ردصلاحیت شده سوال و جواب می‌کرد.

پروانه سلحشوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه انتظار داشتیم بعد از سخنان رهبری، شورای نگهبان به جای انتشار بیانیه پاسخ درخوری ارائه می‌کرد گفت: آقایان لاریجانی و جهانگیری هم می‌دانستند تغییری رخ نمی‌دهد که آن نامه کوتاه را به رهبری نوشتند. بالاخره آبروی افراد مهم است، افرادی که سال‌ها در این نظام خدمت کردند، حداقل باید در جریان دلیل رد صلاحیت خود قرار می‌گرفتند. البته بگویم من درباره اینکه بعد از سخنان رهبری چه افرادی مجددا باید برمی‌گشتند یا نه، نظری ندارم، زیرا اساس مکانیزم عملکرد شورای نگهبان را قبول ندارم. تازه این افراد شناخته شده بودند خدا می‌داند چقدر از افراد به دلایل ناشناخته رد شدند و در حق آن‌ها ظلم شد.

این فعال سیاسی، ادامه داد: سخنان رهبری نکته مهم دیگری هم داشت. سخنان دیروز رهبری نشان داد که افراد و نهاد‌ها قداست ندارند و این گمانه‌زنی که اتفاقاتی در کشور از سوی نهادی پنهان مدیریت می‌شوند را تقویت کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy