Saturday, Jun 5, 2021

صفحه نخست » زد و خورد لفظی نامزد‌ها با ادبیات تحقیرآمیز در اولین مناظره نامزدهای انتخابات ایران

debate_060421.jpgهمتی از رئیسی در مقام قوه قضاییه خواست که به او مصونیت بدهد تا در صورت انتقاد از وی پس از این انتخابات مورد تعقیب قضایی قرار نگیرد. کنایه‌ای به محسن رضایی زد که خواستار محاکمه او شده بود. آقای همتی بحث عملیات کربلای ۴ را پیش کشید که شکست سنگینی را برای ایران در جنگ با عراق رقم زد، عملیاتی که لو رفته بود اما محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران، بعدها ادعا کرد که آن «عملیات فریب» بوده.

***

هشدار محسن رضایی به همتی و دیگر اعضای دولت حسن روحانی: اگر دولت را دست بگیرم، شما را ممنوع‌الخروج می‌کنم و به دادگاه می‌سپارم. دست‌های خیانتکار را که به مردم ضربه زدند، رو می‌کنم.

***

قطار انقلاب اسکوتر شد

scooter.jpgمحسن رضایی نامزد انتخابات در پاسخ به یکی از سوال‌های اقتصادی دست در جیب کرد و یک هزار تومانی بیرون آورد و گفت هشت سال پیش در واکنش به آن "کلید بی‌خاصیت" گفته ارزش پول پایین آمده است. اشاره او به عبارت تبلیغاتی آقای روحانی در انتخابات بود که گفته بود با استناد به کلید مشکلات را حل خواهد کرد.

رضایی گفت: مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد؟ چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک شده باشد و قطار انقلاب به یک اسکوتر ( وسیله حرکتی تک نفره مانند دوچرخه) تبدیل شده باشد.

***

کنایه رئیسی به سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی: مثال دروازه‌بانی است که ۱۷ گل خورد و بعد گفت که اگر من نبودم ۳۰ گل خورده بودیم.

***

حسن اعتمادی: این مضحک‌ترین مناظره تلویزیونی بود که در این‌ سال‌ها دیده‌ام

***

همتی: این چهار کاندیدا نامزد پوششی رئیسی هستند؛ اگر این آقایان قسم نخورند که تا اخر انتخابات می مانند جوابشان را نمی دهم

تا اینجا نامزدهای منتسب به جریان اصول‌گرا در سخنان خود شرایط نابه‌سامان اقتصادی را برجسته کرده و عبدالناصر همتی را مسئول آن دانسته‌اند. آقای همتی اما در دور دوم مناظره همه آنها را نامزدهای پوششی ابراهیم رئیسی دانست. تشکیکی هم در ارزش مدارک دکترای علیرضا زاکانی و محسن رضایی کرد و گفت که آقای رضایی استادان را مجبور می‌کرده بیایند در دفتر او.

***

حمله مهرعلیزاده به رئیسی: شما ۶ کلاس بیشتر سواد ندارید / با شائبه مهندسی انتخابات رو به رو هستیم

مهرعلیزاده گفت: سوالی که از آقای رئیسی دارم این است که جناب آقای رئیسی آیا شما حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس در اختیار راننده قرار راننده قرار بدهید که مومن باشد ولی گواهینامه ندارد بسپارید از شما سوال من این است که شما در سطح کلاسیک شش کلاس سواد دارید با این سواد نمی‌توانید اقتصاد را اداره کرد

savad.jpg***

تحصیلات ابراهیم رئیسی چیست؟ محسن مهرعلیزاده در بخش اول مناظره گفت که او تا کلاس ششم خوانده. رسانه‌های اصول‌گرا نیز در واکنش به او مدرک تحصیلات آقای رئیسی را منتشر کردند.

dr.jpg***

واکنش مهدی مهدوی‌آزاد به وعده انتخاباتی نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ نظام در مناظره تلویزیونی: کمدی هولناک

***

محسن رضایی هم بخش دوم مناظره را با پاسخ به عبدالناصر همتی شروع کرد. آقای همتی در بخش اول حرف‌های خود کنایه به آقای رضایی زد که گفته بود با گروگان‌گیری نیروهای آمریکایی می‌تواند در اوج تحریم‌های اقتصادی ارز وارد کشور کند. رضایی در پاسخ گفت که او خود را سرباز می‌داند و سخنش واکنشی به تهدیدهای آمریکا بوده.

***

پخش مستقیم مناظره انتخابات‌ ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در کلاب هاوس ایران اینترنشنال

***

بیشتر بخوانید:

رادیو بین المللی فرانسه - اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در حالی برگزار می‌شود که هفت نامزد این انتخابات پیش از برگزاری آن، اظهارنظرهایی را مطرح کرده‌اند. در حالی که ردصلاحیت‌های گسترده‌تر در این دوره از انتخابات، عرصه را برای یک رقابت جدی از همیشه تنگ‌تر کرده، هر یک از نامزدها مسائل کلی مثل «فساد» و «وضع موجود» را رقیب خود دانسته اند.

محسن رضایی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «برای دفاع از ملت ایران و میراث انقلاب به مناظره آمده ام. کسانی که مسبب وضع فعلی کشورند، رقیب من هستند. جز حقیقت گویی راه دیگری در پیش نخواهم گرفت.»

همچنین علیرضا زاکانی پیش از آغاز اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «من در مناظره با استدلال و منطق و عدد و رقم صحبت می کنم، من حقایق و واقعیات جامعه را بیان می کنم و صحبت هایم به گونه ای است که شعاری نخواهد بود و بر اساس شرایط روز جامعه و همچنین برای عبور از مشکلات کشور راهکار خواهم داد و اعلام می کنم توانمندی های داخل کشور چقدر هست و چرا ما به این وضعیت اسفناک افتاده ایم.»

او ادامه داد: «من آمده ام تا با اژدهای هفت سر فساد و ناکارآمدی و باندبازی رقابت کنم. مردم آمدم تا حق شما را بگیرم. این حق شما نیست که در این وضعیت زندگی کنید بعد کسانی وجود داشته باشند که از سر سیری خوابشان نبرد، آن وقت گرسنگان سنگ به شکمشان ببندند تا بتوانند بخوابند. رقیب من فساد، ناکارآمدی، قبیله سالاری است.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

محسن مهرعلیزاده دیگر نامزد انتخابات نیز رقیب خود در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را ابراهیم رئیسی معرفی کرد و در بدو ورود به محل برگزاری مناظره انتخاباتی اظهار کرد: «در مناظره امروز سعی می‌کنم صادقانه با مردم حرف بزنم و آنچه را که درد دل مردم است را در میان بگذارم و راهکارها را بگویم.»

وی ادامه داد: «همچنین تلاش می‌کنم آنهایی که در این صحنه حاضر شدند، اما آشنایی با این موارد ندارند را با این عرصه آشنا کنم؛ چرا که عرصه‌ای مشکل است و باید سابقه، تجربه و تحصیلاتشان به این کار بخورد.»

مهرعلیزاده در پاسخ به این پرسش که رقیب اصلی خود را کدام کاندیدا می‌دانید؟ گفت: «فکر کنم تنها آقای رئیسی فردی باشد که بر اساس نظرسنجی‌ها می‌تواند رقیب من باشد.»

رییسی نیز پیش از شروع اولین مناظره گفت «امروز موضوع مهم اجرای عدالت است. وضع موجود موجب نگرانی بسیاری از مردم است. ایجاد یک تحول در حوزه اجرایی کشور بسیار ضروری است، مردم تغییر را می‌خواهند؛ وضع موجود موجب نگرانی و ناامیدی مردم است.»

وی افزود: «من رقیب خود را ناکارآمدی، فساد و وضعیت ناپسند مردم می‌دانم. مردم امروز کارنامه و برنامه را با هم خواهند دید. مردم باید با عملکرد افراد قضاوت کنند که آیا توان اجرای برنامه وجود دارد یا نه؟ باید داوری را به عهده مردم گذاشت.»

سعید جلیلی نیز در بدو ورود به صداوسیما برای مناظره امروز اظهار کرد : «کشور هشت سال روند کندی داشت و در بسیاری از موارد آنطور که باید اداره نشد . ما در این هشت سال کار جدی کرده، سایه به سایه دولت را دنبال کرده و یک برنامه را در این هشت سال نوشتیم.»

عبدالناصر همتی نیز گفت: «قهر مردم با صندوق مهمترین رقیب من است ولی اگر مردم قهر خود با صندوق را کنار بگذارند من رقیبی ندارم.»

همتی هنگام ورود به سازمان صداوسیما برای حضور در نخستین مناظره انتخاباتی با بیان اینکه «من تا چند روز پیش رییس کل بانک مرکزی بودم اما الان یک شهروند عادی و یک استاد دانشگاه هستم»، اظهار کرد: «من می‌خواهم در برابر جریانی که می‌خواهد کشور را با سیاسی‌کاری اداره کند، بگویم که بحران اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد.»

وی افزود: «آمدم که بگویم حصر ایران را باید پایان دهیم و اقتصاد ایران را از حصر سیاست خارج سازیم. آمدم بگویم که جوانان را باید از حصر مقرارت خارج کنیم. آمدم بگویم که نفت‌مان را باید از حصر آمریکا خارج کنیم و از همه مهمتر آمدم بگویم که مردم را از حصر یک جریان خارج کنیم. جریانی که پنج کاندیدای آن در این انتخابات حضور دارد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy