Sunday, Jun 6, 2021

صفحه نخست » درگیری مسلحانه دو ایل کرد در کرمانشاه

bbc6.jpgبی بی سی فارسی - براساس گزارش‌ها، این درگیری سه‌شنبه یازدهم خرداد در چراگاه‌های اطراف روستای "کوییک" در شهرستان "سرپل ذهاب" میان افرادی از ایل قلخانی و ایل جاف آغاز و به خود روستای کوییک و روستاهای اطراف کشیده شده است.

ایل قلخانی یارسانی (اهل حق) هستند و ایل جاف سنی.

همین گزارش‌ها حاکیست درگیری با دخالت نیروی انتظامی و رهبران مذهبی یارسان و اهل سنت و بازداشت عده‌ای پایان یافته است.

منابعی در منطقه به بی‌بی‌سی گفته‌اند ریشه این درگیری به اختلاف "بر سر خرید و فروش زمینی در اطراف روستای کوییک" بین دو ایل برمی‌گردد. فروشندگان از ایل قلخانی و خریداران از ایل جاف بوده‌اند و "مراجع قضائی حق را به ایل جاف داده‌اند اما یارسانی‌ها با استناد به گفته یکی از پیرزادگان خود، استفاده از این زمین‌ها را حق خود می‌دانند."

منابعی از ایل قلخانی در بی‌بی‌سی گفتند سه‌شنبه گذشته، چوپانان قلخانی که گوسفندان خود را برای آب خوردن به زمین‌های مورد اختلاف برده بودند، با "حمله" عده‌ای از افراد مسلح ایل جاف روبرو شدند و برای "دفاع از خود" دست به اسلحه بردند. در مقابله، روحانیون جاف مردم را به "جهاد" علیه قلخانی‌ها فرا می‌خوانند و عده زیادی از اهل سنت سرپل‌ذهاب، ریجاب و سایر مناطق خود را به محل می‌رسانند.

دیگر منابع محلی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که قلخانی‌ها نیز متقابلا بسیج می‌شوند و هم‌کیشان از مناطق دیگر نیز به آنها می‌پیوندند و درگیری آنان با ایل جاف به کشته شدن "چهار" نفر و زخمی شدن عده‌ای دیگر می انجامد.

اما منابع قلخانی‌ها می‌گویند یکی از قربانیان "به علت بی‌توجهی به ایست نیروی انتظامی"، هدف گلوله پلیس قرار گرفته و جان باخته و یکی دیگر نیز از مهاجمانی بوده که به روستای قلخانی‌نشین قلاواری (قلعه واری) حمله کرده بودند و در "جریان دفاع" اهالی روستا از خود کشته شده است.

به گفته منابع محلی، در روزهای درگیری، طرفین در روستاها سنگربندی کرده بودند و دامنه تنش تا جایی بوده که در روستاهای سنی‌نشین، نماز جمعه برگزار نشده و حتی در شهر سرپل ذهاب نیز عده‌ای از خانه خارج نشده‌اند.

نصرالدین حیدری از رهبران مذهبی یارسان و از سران عشایر منطقه برای خانواده کشته‌شدگان پیام تسلیت فرستاده و در چند اطلاعیه از قلخانی‌ها خواسته که از درگیری دست بکشند و به خانه برگردند. شماری از روحانیون اهل سنت منطقه از جمله امام جمعه پاوه نیز خواستار خویشتنداری دو طرف شده‌اند و اکنون درگیری‌ها پایان یافته‌اند.

درگیری میان عشایر جاف و قلخانی که در همسایگی یکدیگر زندگی می کنند، پیشینه تاریخی دارد و به بهانه‌های مختلفی که معمولا اختلاف بر سر کشتزارها و مراتع بوده، بارها رخ داده اما در بسیاری موارد رنگ و بوی مذهبی یافته و گسترش پیدا کرده است.

یکی از اهالی محله دولت‌آباد شهر کرمانشاه به بی‌بی‌سی گفت چندی پیش اختلاف بر سر پس دادن کالا میان خانمی از ایل قلخانی با فروشنده‌ای از ایل جاف بسرعت جنبه مذهبی یافت و باعث درگیری در این محله شد. به گفته وی، ظهور داعش در عراق و بویژه کشتار ایزدیان باعث حساسیت بیشتر یارسانی‌ها شده که با ایزدی‌ها به دلیل شباهت‌های آیینی و اعتقادی همذات پنداری می‌کنند و خود را همچون آنان، در معرض قربانی شدن می‌بینند. این حساسیت باعث می‌شود اختلافات کوچک بسرعت به درگیری مذهبی بینجامد و فضای مجازی نیز به آن دامن بزند.

یارسانی‌ها یا اهل حق پیروان کیشی‌اند که در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و همیشه قربانی تبعیض بوده‌اند. بخش عمده پیروان این کیش در خاستگاه آن در غرب استان کرمانشاه ساکنند.

این کیش میان کردها و لک‌های شرق و جنوب استان کرمانشاه و استان‌های لرستان، مازندران، همدان و همچنین آذری‌زبانان استان‌های آذربایجان، همدان، قزوین نیز پیروانی دارد.

بخشی از یارسانی‌ها ساکن عراق‌اند و به کاکه‌ای معروفند.

شماری نیز در قره‌باغ ساکن بوده‌اند که پس از جنگ به دیگر مناطق جمهوری آذربایجان کوچیده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy