Monday, Jun 7, 2021

صفحه نخست » شکست برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران، محمدرضا محبوب فر

MohammadReza_Mahboubfar.jpgجدیدترین نقشه کرونا در ایران نشان می‌دهد برخی شهرستان‌های قرمز با انتشار ویروس هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستند. عدم رعایت مطلوب و مناسب پروتکل‌ها شروع پیک جدید کرونا در کشور را رقم زده است. در کشور رعایت شیوه نامه‌‌های بهداشتی کاهش یافته است و در چند روز اخیر تعداد بستری شدگان بیماران مبتلا به کرونا بیش از ده درصد افزایش داشته است. در حال حاضر متاسفانه استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان وضعیت خطرناکی پیدا کرده‌اند و متاسفانه مردم جنوب کشور با بیماری کرونا از گونه‌های هندی و آفریقایی درگیر هستند. وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان بحرانی و حاد است و با توجه به گستردگی شیوع ویروس کرونا در این استان پیک پنجم موج اول کرونا در کشور از هرمزگان آغاز شده است. وضعیت جنوب و غرب کشور بسیار جای نگرانی دارد و در پی کاهش رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در کشور چندین شهر خوزستان به وضعیت قرمز کرونا تغییر وضعیت داده‌اند. مرگ و میرهای کرونایی در سطح هرمزگان به جوانان رسیده و بسیاری از مبتلایان با درگیری شدید ریه مواجه بوده‌اند.

روزهای تعطیل خرداد ماه با محدودیت هایی از سوی ستاد ملی کرونا مواجه شد، اما گزارش‌ها از سطح کشور حاکی از پابرجا بودن سفرهای جاده ‌ای در روزهای ممنوعه کرونا بوده است و در هفته ‌ای که گذشت و درحالی که از چهارشنبه ممنوعیت‌‌های کرونایی سفر اعمال شده بود، کاهش نسبی تردد وسایل نقلیه مختلف در جاده‌های کشور مشاهده نشد و خبری از پایین آمدن ترافیک و شلوغی محورهای مواصلاتی کشور نبود. ممنوعیت‌های روزهای تعطیل آنطور که می‌باید اجرایی نشد و نظارتی هم بر روی اجرای پروتکل‌های بهداشتی کرونا نبود.

پیک پنجم کرونا جنوب و غرب کشور را فرا گرفته است و طی یکی دو هفته آینده تعداد شهرهای قرمز کشور افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی صحبت از وضعیت زرد و نارنجی و آبی در کشور شوخی با سلامت جامعه و بیشتر شبیه به طنز می‌ماند. همزمان با مشاهده شدن کوچک ترین مواردی از ابتلای به بیماری کرونا در یک جامعه علم اپیدمیولوژی می‌گوید باید نسبت به تعطیلی کامل و اعمال قرنطینه شدید در حد حکومت نظامی و انجام بیماریابی فعال در منطقه آلوده اقدام نمود. اما نکته جالب و قابل تأمل این بوده است که از پیدایش ویروس کرونا در کشور ایران کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا به محوریت ستاد دولتی ملی کرونا اصلا اعتقادی به قرنطینه نداشت و در اظهاراتی عجیب از زبان مغز متفکر این کمیته عملاً قرنطینه را منسوخ در جهان اعلام کردند و در دی ماه و بهمن ماه سال ۹۸ به جای اینکه کشور را قرنطینه کنند تا موج اول کرونا کنترل شود ترک فعل آشکاری درخصوص کنترل و مبارزه با کرونا صورت دادند و کشور را تا پیک پنجم کرونا کشاندند و تعدادی از منتقدان و مخالفان سیاست‌های جاری ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان را نیز بایکوت خبری و منزوی و از کار برکنار کردند.
بحران تأمین دوز دوم واکسن کرونا در شهرهای ایران نیز امروز در کشور سر باز کرده است. وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است تاکنون چهار میلیون و ۳۵۳ هزار و ۳۸۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۳۲ هزار و ۹۲۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌‌اند. در روزهای گذشته بسیاری از کسانی که بنا به نوبت ‌شان باید دز دوم واکسن را دریافت می‌‌کردند، به مراکز اعلام شده مراجعه کردند، اما شنیدند که واکسن موجود نیست. در ایران بسیاری از مردم می‌‌گویند دوز دوم واکسن کرونا در دسترس نیست و به خیلی از سالمندانی که برای دریافت دوز دوم واکسن مراجعه کرده بودند جواب منفی داده شده است. این در حالی است که واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۰ سال در ایران در نوبت اول به طور کامل انجام نشده است و تعداد زیادی از سالمندان جزو جاماندگان واکسن کرونا در ایران به شمار می‌روند.
واکسیناسیون نوبت دوم در کشور تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است؛ خبری که شکست برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران را برملا می‌کند. علیرغم تأکید علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه تزریق واکسن کرونا متوقف نشده است و اعلام اینکه تا رسیدن محموله جدید، واکسینه شدن گروه‌های سنی پرخطر ادامه می‌‌یابد، توقف واکسن ۶۵ ساله‌ها و کمبود دوز دوم واکسن کرونا و تأخیر در برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم با ثبت رکوردی تازه در هرمزگان و اوج گیری بیماری در جنوب و جنوب غرب کشور همراه بوده است. عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در حالی که شیوع نوع مسری ‌تر ویروس کرونا در کشور باعث نگرانی شدید کارشناسان مستقل و غیردولتی سلامت و متخصصان متعهد درمان شده است ادعا کرده است تأخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه تأثیری در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت. همچنین وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام داشته افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. اما این اظهارات در حالی است که تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا علاوه بر اینکه می‌تواند اثربخشی و ایمنی زایی واکسن کرونا را تحت تأثیر قرار دهد، به منزله بی اثر بودن تزریق دوز اول کرونا خواهد بود. به عبارتی تزریق دوز دوم واکسن کرونا با هر گونه تأخیر و خارج از برنامه زمان بندی تعریف شده شروعی برای واکسیناسیون کرونا در نوبت اول خواهد بود. در پی بی نظمی و بلاتکلیفی در واکسیناسیون کرونا در ایران و تأخیر در ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور سویه‌های جدیدی از ویروس کرونا که اکنون در جنوب و غرب کشور شایع شده است به زودی در تمامی کشور غالب خواهد شد و موجب بستری شدن افراد بیشتری می‌شود.
مطالعات جهانی نشان می‌دهد کوتاه شدن فاصله دو تزریق واکسن کرونا می‌تواند اثربخشی آن را افزایش دهد، اما به تأخیر انداختن تزریق دوز دوم واکسن‌های کرونا در ایران با هدف افزایش تزریق نوبت اول واکسن در بین جمعیت حساس و پرخطر جامعه صورت می‌گیرد و به غلط به عنوان راهی برای مقابله با کرونا در کشور مطرح شده است. مردم نگران تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا در سطح کشور هستند و جای شگفتی و تعجب است که دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و درمان و سخنگوی آن اعلام می‌کنند با تأخیر در تزریق نوبت دوم واکسن اثربخشی واکسن از بین نخواهد رفت و نسبت به این موضوع که ساخت واکسن‌های کرونا در جهان و برنامه تزریق آن مطابق با زمان بندی مشخص شده می‌تواند مؤثر باشد بی اطلاع هستند.
رویکرد وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا نسبت به تغییر نوع واکسن کرونا در نوبت دوم واکسیناسیون یکی دیگر از شگفتی‌های این روزهای مدیریت کرونا به سبک ایرانی است. تأخیر در ورود محموله‌های واکسن باعث تغییر در برنامه واکسیناسیون در کشور شده است. دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ هم این مسأله را تأیید کرده و گفته وزارت بهداشت در زمینه تأمین دوز دوم واکسن کرونا مشکل دارد. در همین حال این پرسش مطرح شده است که آیا ممکن است افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند مجبور شوند دوز دوم را واکسن دیگری مانند واکسن ایرانی دریافت کنند؟ اما اظهارات عاطفه عابدینی، دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ درباره اینکه «یکسری مطالعات در دنیا هست که دارند ترکیب واکسن‌ها را استفاده می‌‌کنند و از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم» کمی این نگرانی را تقویت می‌‌کند. آنچه مسلم است؛ ایراد چنین حرف‌ها و سخنانی در تاریخ نظام سلامت ایران درخصوص تأخیر در برنامه زمانی واکسیناسیون و ترکیب متفاوت واکسن در دو نوبت تزریق بی سابقه است و در هیچ کجای دنیا تاکنون شنیده نشده است.
و اما همزمان با توقف برنامه واکسیناسیون در ایران بهانه جویی وزارت بهداشت و درمان این کشور در واردات واکسن کرونا مثال زدنی است. پشت پرده واردات واکسن کرونا در ایران نشان از تناقضات آشکار حرف و عمل ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور است. تعداد شهرهای در وضعیت قرمز افزایشی است و به دلیل تأخیر در ورود واکسن به ایران برنامه تزریق مطابق با زمان بندی پیش نمی‌رود. علیرغم دعوت دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت و درمان از شرکت‌های خصوصی برای واردات واکسن کرونا و نهایی شدن واردات واکسن از سوی شرکت‌های خصوصی سرانجام پس از مدت‌ها تعلل رئیس سازمان غذا و دارو واگذاری واردات واکسن کرونا بە شرکت‌های خصوصی را طرحی شکست‌ خوردە عنوان می‌کند و می‌گوید تا امروز هیچ ‌کدام از معرفی نامه ‌ها و رایزنی‌‌های بخش خصوصی منجر به نتیجه و واردات واکسن نشده است. اما این اظهارات در حالی است که تعدادی از شرکت‌های خارجی از مدت‌ها قبل برای واردات واکسن کرونا به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و معلوم نیست چرا در حال حاضر حسن روحانی، رییس جمهور و سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان و محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت می‌‌گویند پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سعی داشته‌اند زمینه را برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی هموارتر کنند اما هیچ شرکتی موفق به واردات واکسن نشده است. مقامات وزارت بهداشت و درمان عنوان کرده‌اند که امکان خرید واکسن توسط شرکت‌های خارجی وجود ندارد، در حالی که تعدادی از شرکت‌های معتبر اروپایی مستقر در کشورهایی مثل آلمان و حتی شرکت‌های ایرانی واردکننده دارو و واکسن طی نامه نگاری با دولت ایران و وزارت بهداشت و درمان آمادگی خود را برای واردات واکسن‌های معتبر و برند دنیا به ایران اعلام داشته‌اند و بر واردات مرحله اول واکسن به کشور تا ۱۰ میلیون دوز و به قیمت ۱۰ تا ۱۳ دلار برای هر دوز واکسن در مدت زمان یک هفته تأکید داشته‌اند. علیرغم اعلام آمادگی شرکت‌های خارجی و داخلی برای واردات واکسن به کشور وزارت بهداشت و درمان هزینه‌های ورود واکسن به کشور را غیرواقعی خوانده و مجوز واردات واکسن‌های برند و معتبر خارجی به کشور را صادر نمی‌کند. شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی هم بارها خواستار واردات واکسن خارجی کرونا از سوی دولت جمهوری اسلامی و وزارت بهداشت و درمان شده‌اند و صدور فوری مجوز برای ورادات آن را ضروری دانسته‌اند و شنیده‌ها حاکی از این است که تاکنون توصیه‌ای برای منع واردات واکسن به کشور یا مانع تراشی برای واردات آن نداشته‌اند.
این پرسش مطرح است که آیا حفظ جان مردم کشورمان ارزش پرداخت هزینه ۱۳ دلاری برای هر دوز واکسن وارداتی را ندارد؟ این اظهارات مقامات سلامت کشور در حالی بیان شده است که گردش مالی وزارت بهداشت و درمان در دوران کرونا میلیاردها تومان بوده است و خرید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی هیچ یک با نظر انجمن‌های پزشکی و درمانی از جمله انجمن آی سی یو در کشور نبوده است. واردات واکسن و دارو به ایران هم مشمول تحریم‌های بین المللی نیست و بارها کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا تأکید نموده‌اند که شرکت‌های دارویی و واکسن سازی برند و مطرح دنیا می‌توانند با برداشت منابع مالی بلوکه شده ایران به این کشور دارو و واکسن و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی وارد کنند.
وزارت بهداشت و درمان فاقد تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای ذخیره سازی و نگهداری واکسن می‌باشد و تنها توانایی دپوی ۸۰۰ هزار دوز واکسن داخلی را دارد، و اظهارات بیان شده درخصوص تولید انبوه واکسن در کشور یا واردات میلیون‌ها دوز واکسن به کشور و آغاز واکسیناسیون سراسری در ایران در ماه‌های مرداد و شهریور و مهر بی پایه و اساس است و با وضع موجود نمی‌تواند جنبه اجرایی داشته باشد. ضمن اینکه شرکت‌های داخلی و خارجی برای واردات تجهیزات ذخیره سازی و نگهداری واکسن کرونا به کشور نیز اعلام آمادگی کرده‌اند و تاکنون وزارت بهداشت و درمان مجوزی در این خصوص صادر نکرده است.
در تحولی دیگر؛ این روزها رشد تبلیغات واکسن هراسی در کشور نگران کننده است. در صورت تداوم چنین وضعیتی مردم با پیروی از ضد واکسن‌‌ها خود را به کام مرگ می‌‌کشانند. تمام واکسن‌های تولیدشده در جهان روی جهش‌های جدید ویروس کرونا مؤثر هستند و تلاش شبانه روزی شرکت‌های واکسن ساز مطرح دنیا به گونه‌ای است که امروز واکسن‌های کرونا یک انقلاب عظیمی در صنعت واکسن سازی دنیا را به بار آورده‌اند. دیگر ویروس‌های جدید کرونا نمی‌توانند واکسن گریز باشند. بنابراین سخنان برخی مقامات سلامت کشورمان درخصوص واکسن گریز بودن سویه‌های جدید واکسن کرونا به دور از واقعیات موجود است و قویاً تکذیب می‌شود. همچنین در روزهای اخیر فیلم و تصاویری در فضای مجازی منتشر می‌‌شود که برخی ادعا می‌‌کنند بعد از تزریق واکسن کرونا اجسامی مانند قاشق، چنگال و کلید به بدن آنها و محل تزریق واکسن چسبیده است. پزشکان و مراکز تحقیقاتی بسیاری درباره خاصیت آهن‌ ربایی و مغناطیسی بدن بعد از تزریق واکسن کرونا توضیحاتی ارائه داده ‌اند. توضیحاتی که همه متفق ‌القول نشان می‌‌دهد که چنین ادعایی درست نیست و خاصیت مغناطیسی پیدا کردن بدن و محل تزریق واکسن به این دلیل است که در ساخت واکسن‌ها در دنیا از نمک‌های آلومینیوم و مقادیر جزئی جیوه برای تحریک پذیری بیشتر سیستم ایمنی و همچنین ممانعت از آلودگی‌های بیولوژیکی واکسن در زنجیره توزیع و نگهداری استفاده می‌شود و واکسن کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست.
این روزها تبلیغات واکسن هراسی از سوی مقامات مسئول در کمیته علمی ستاد ملی کرونا در ایران بسیار جلب نظر کرده است. در پی انتشار ویدیو‌هایی مبنی بر خاصیت آهن ربایی بدن بعد از تزریق واکسن کرونا، عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید این عارضه فقط در ایران رخ نداده است و گروهی بنا شده است روی این موضوع کار کنند تا توجیه علمی برای این مسئله پیدا شود. او در عین حال این اتفاق را خطرناک ندانسته که موجب مرگ و میر گردد. این اظهارات در حالی بیان شده است که گویا کمیته علمی ستاد ملی کرونا ‏این کشف را انجام داده است و اولین نهادی بوده است که در مورد آهن ربایی شدن بدن افراد پس از تزریق واکسن کرونا تحقیق می‌کند.
بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از ابتدای مهر ماه هم از دیگر تحولات مرتبط با کرونا در ایران بوده است. عدم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از ابتدای مهر در کشور قطعی است. در برخی شهرستان‌‌های قرمز سویه‌‌های کرونای هندی و آفریقای جنوبی در حال انتشار است. امروز در کشور چون تعطیلی کامل و قرنطینه سراسری و بیماریابی فعال در مناطق آلوده به اجرا در نمی‌آید چیزی به اسم رنگ بندی کرونایی به صورت آبی و سفید و زرد و نارنجی وجود ندارد و تمامی مناطق کشور به نسبت مساوی در معرض ویروس کرونا هستند. واکسیناسیون جامعه برعلیه ویروس کرونا پایان پاندمی است و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها منوط به واکسینه کردن معلمان و استادان و دانشجویان و دانش آموزان و اعضای خانواده آنان است. تا پوشش واکسیناسیون در کشور به رقم ۷۰ درصد نرسد برگزاری حضوری کلاس ‌های درس در مهر امسال غیرممکن است و برای مهر جاری ستاد ملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم اجازه نخواهند داشت کلاس‌‌های مدارس و دانشگاه‌ها را به صورت حضوری برگزار کنند. شعارها و سخنان ایراد شده نیز شوخی با افکار عمومی است چرا که همین الان واکسیناسیون در کشور به حالت تعطیل درآمده است و تداوم وضعیت موجود و بازگشایی‌ها در مهرماه به هرج و مرج در ساختار آموزشی کشور منجر خواهد شد. بنابراین مهرماه ۱۴۰۰ مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی نخواهند شد و آنلاین خواهند ماند.
با توصیفی که از آخرین تحولات کرونا در سطح کشور بیان شد، عملکرد وزارت بهداشت و درمان حداقل درخصوص نحوه کنترل و مدیریت بیماری کرونا در کشور را غیرقابل توجیه است. کشور ترکیه، همسایه ایران تاکنون ۳۰ میلیون دوز واکسن تزریق کرده است اما در ایران روزانه ۲۰۰ هزار واکسن تزریق می‌شود و این روزها کشور با کمبود واکسن مواجه شده است و عملاً واکسیناسیون در کشور به حالت تعطیل درآمده است و تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. علاوه بر آن، بحران افزایش قیمت و سهمیە بندی دارو در شهرهای ایران بر مشکلات مردم کشورمان افزوده است. مراکز درمانی و بیماران این روزها با چالش جدی و مشکلات مالی در تأمین دارو مواجه شده ‌اند و بسیاری از اقلام دارویی از یک سرم ساده گرفته تا آنتی ‌بیوتیک‌‌ها سهمیه‌ بندی شده ‌اند و کمبود قطعی در مورد آن‌‌ها وجود دارد. دولت ایران و وزارت بهداشت و درمان باید پاسخگوی وضعیت موجود باشند.
تبدیل وضعیت استان‌ها و شهرهای ایران از حالت زرد به حالت قرمز در فروردین ماه و شیب تند کرونا در ایران در پیک چهارم، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر آن داشت تا با اشاره به ارسال نامه این کمیسیون به رئیس قوه قضائیه، برای برخورد قضایی با قصور و تقصیر ستاد ملی مبارزه با کرونا وعده بدهد. او حتی مطرح کرده بود رونوشتی از این نامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز ارائه شده تا این کمیسیون نیز در چارچوب وظایف قانونی ‌اش موضوع را پیگیری کند؛ علاوه بر این، بنا بود گزارش مفصلی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس براساس تبصره یک ماده ۴۵ آیین ‌نامه داخلی مجلس تهیه گردد و تحویل هیأت رئیسه برای قرائت در صحن مجلس شود، که تاکنون از سرنوشت تهیه چنین گزارشی و قرائت آن در صحن علنی مجلس خبری در دست نیست.
امروز خواست ملی، حواشی ورود قوه قضائیه و کاندیداهای ریاست جمهوری برای تنویر افکار عمومی مردم درخصوص کم و کیف سیاستگذاری‌های دولتی مدیریت بیماری کرونا است. این روزها اولویت نخست کشور باید بیماری کرونا و انجام فوری واکسیناسیون سراسری باشد. هر رییس جمهوری که در خردادماه ۱۴۰۰ برگزیده شود بدون حل و فصل بیماری کرونا در کشور توفیقی درخصوص حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور نخواهد داشت. تاکنون کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران بی خیال کرونا شده‌اند و اشاره‌ای به این بیماری در برنامه‌های تبلیغاتی خود و مناظره‌های پخش شده از رسانه ملی نداشته‌اند. صحبت از رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور با وجود کرونا و جهش و پیشرفت کشور در این زمینه‌ها بی پایه و اساس است و هیچ وقت شعارها و سخنان کاندیداها تحت شرایطی که سلامت مردم کشورمان توسط ویروس منحوس کرونا هدف گرفته شده است جنبه اجرایی پیدا نخواهند کرد.
گشایش سیاسی و اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران لازمه مهار کرونا در کشور است و تاکنون کاندیداهای ریاست جمهوری به این موضوع اشاره‌ای نداشته‌اند. صد نفر از رهبران پیشین کشورهای جهان از جمله رؤسای جمهور، نخست وزیران و وزرای امور خارجه، از کشورهای ثروتمند عضو گروه ۷ خواستند که هزینه واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا را پرداخت کنند. کاخ سفید هم اخیراً اعلام کرده آمریکا قصد دارد ۲۵ میلیون دوز واکسن کرونا را به برنامه جهانی واکسیناسیون، کوواکس، برای مقابله با این بیماری اهدا کند. آمریکا همچنین برخی محدودیت‌ها را برای خرید تجهیزات آمریکایی واکسیناسیون لغو می‌‌کند تا برخی کشورها راحت ‌تر به این تجهیزات دسترسی داشته باشند. دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای سلامت شهروندان و حفظ جان مردم کشور باید سازمان بهداشت جهانی را خطاب قرار دهد تا بخشی از واکسن ‌های کرونا که آمریکا قرار است اهدا کند به مردم ایران اختصاص یابد. در صورت اهمال دولت ایران در خصوص نامه نگاری به سازمان بهداشت جهانی، ایرانیان خارج از کشور باید با تشکیل کمپین هایی در حمایت از اهدای واکسن‌های جهانی به مردم ایران خواستار دخالت مستقیم سازمان بهداشت جهانی برای اختصاص واکسن به مردم ایران گردند. بدیهی است؛ پایان کرونا در جهان و پیدایش ایمنی جمعی در دنیا منوط به واکسیناسیون سراسری تمامی کشورها است و با عنایت به اینکه اکثریت مردم ایران تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده‌‌اند در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند و این یک خطر بزرگ برای برنامه‌های کنترل و مبارزه جهانی برعلیه کرونا محسوب می‌شود. جهش و بازگشت چند باره ویروس کرونا در کشورهای نیازمند و فقیر دنیا از جمله کشور ایران به ‌عنوان تهدیدی برای جهان خواهد بود و باید از وقوع و تکرار پاندمی در این کشورها جلوگیری شود.
آخرین خبری که این روزها در سپهر رسانه‌ای و فضای مجازی ایران به گوش می‌رسد ممنوع المصاحبه شدن منتقدین سیاست‌های دولتی کرونا است. صحت و سقم ممنوع المصاحبه شدن برخی کارشناسان مستقل و غیردولتی حوزه سلامت و تعدادی از پزشکان و متخصصین بهداشت ودرمان کشورمان در بخش آی سی یو و بیهوشی در حال بررسی و گمانه زنی است. از بدو ورود ویروس کرونا به کشور رانت و رابطه در ساختار سلامت کشور تشدید یافته است و جایگاه افراد متخصص و مرتبط در وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا ضعیف شده است. درخصوص مرگ و میرهای کرونایی که در بخش‌های آی سی یو و بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها اتفاق می‌افتد از متخصصین بیهوشی و آی سی یو تاکنون برای علت یابی دقیق مرگ‌ها و تأثیرپذیری داروها در روند درمان بیماری کرونا در وزارت بهداشت و درمان دعوت نشده است یا نظرسنجی در این خصوص انجام نشده است. به نظر می‌رسد این روزها فضای مجازی و فضای رسانه‌های داخلی از فضای حقیقی وزارت بهداشت و درمان در روند اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم کشور واقعی تر است. البته اخبار منتشرشده از برخی منابع غیررسمی در کشور دلالت از این موضوع داشته است که به توصیه برخی مقامات وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا تعدادی از کارشناسان مستقل و منتقد غیردولتی حوزه سلامت کشور و تعدادی از پزشکان و متخصصین شاغل و مرتبط با کرونا در برخی بیمارستان‌های کشور از جمله بیمارستان‌های تهران از حضور در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی و همچنین مصاحبه با برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور منع شده‌اند تا وزارت بهداشت و درمان و نهادهای دیگر مرتبط با کرونا بیشتر از این با چالش تداوم وضعیت موجود مدیریت کرونا در کشور رو به رو نباشند.

محمدرضا محبوب فر
کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy