Saturday, Jun 12, 2021

صفحه نخست » واکنش پوتین به خبر مربوط به فروش سیستم ماهواره ای پیشرفته به ایران

putin_061121.jpgرادیو فردا - ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست را درباره ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته روسی به ایران که امکان بی‌سابقه‌ای به جمهوری اسلامی در ردیابی اهداف نظامی در منطقه را می‌دهد٬ «خبر جعلی» توصیف کرد.

ولادیمیر پوتین روز جمعه ۲۱ خرداد در مصاحبه اختصاصی با «ان بی سی نیوز» در واکنش به گزارش روزنامه واشینگتن پست گفت، ما با ایران برنامه‌های همکاری، از جمله همکاری‌های نظامی و فنی داریم.

رئیس جمهوری روسیه اضافه کرد، این (گزارش) فقط خبر جعلی است. حداقل این که من چیزی در خصوص این مطالب نمی‌دانم، آنهایی که در خصوص این صحبت کرده‌اند، احتمالا بیشتر بدانند.

ولادیمیر پوتین اضافه کرد، این (گزارش) کاملا مزخرف و اشغال است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روزگذشته به نقل از مقا‌م‌ها و منابع مطلع آمریکایی نوشته بود، روسیه در تدارک ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته به ایران است که جمهوری اسلامی را قادر می‌کند اهداف نظامی بالقوه را در خاورمیانه ردیابی کند.

به گزارش واشینگتن پست، روسیه قرار است یک ماهواره «کاناپوس وی» ساخت این کشور که به دوربین با کیفیت بالا مجهز است به ایران بدهد که می‌تواند ظرف چند ماه از روسیه به مدار زمین پرتاب شود.

این گزارش اضافه کرده بود، این ماهواره پیشرفته می‌تواند توانایی جاسوسی و تجسسی ایران در منطقه خاورمیانه را بسیار افزایش دهد.

واشینگتن پست به نقل از این مقامات که نام آنها فاش نشده، نوشته بود٬ ماهواره «کاناپوس وی» امکان نظارت مستمر ایران بر امکانات و تاسیسات مختلف از جمله پالایشگاه‌های نفت در حوزه خلیج فارس، پایگاه‌های نظامی اسرائیل و پادگان‌های عراق که میزبان نیروهای آمریکایی هستند٬ را فراهم می‌کند.

کارشناسان روسی بهار امسال به ایران سفر کردند تا نیروهای ایرانی را برای هدایت این ماهواره در مرکز تازه تاسیس شده در کرج آموزش دهند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز روز جمعه در پاسخ به پرسشی در خصوص صحت گزارش واشینگتن پست گفت، من نمی‌توانم این گزارش‌ها را تایید کنم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد، قطعا من در خصوص مسائل اطلاعاتی صحبت نمی‌کنم. البته این پرسشی مهمی است که باید در برابر رهبران در تهران و مسکو قرار داد.

این گزارش در آستانه نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا منتشر شده است.

واشینگتن پست نوشته بود، پرتاب قریب الوقوع ماهواره ساخت روسیه برای ایران، مورد دیگری است که به فهرست طولانی موارد اختلافات و مناقشه در روابط بین مسکو و واشنگتن اضافه خواهد شد.

روابط آمریکا و روسیه «در پایین‌ترین سطح»

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از این مصاحبه و در آستانه دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در روز ۱۶ ژوئن گفت که روابط واشینگتن و مسکو به پایین سطح رسیده است.

رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت، روابط دوجانبه‌ای داشته‌ایم که در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

ولادیمیر پوتین و و جو بایدن هفته آینده در ژنو دیدار می‌کنند. جو بایدن روز چهارشنبه نخستین سفر رسمی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به یک کشور خارجی را آغاز کرد. رئیس جمهوری آمریکا در آغاز این سفر به ولادیمیر پوتین هشدار داده بود که در دیدار سران دو کشور پاسخی صریح به رئیس جمهوری روسیه خواهد داد.

جو بایدن گفته بود ما به دنبال درگیری با روسیه نیستیم. ما خواهان رابطه ای پایدار و قابل پیش بینی هستیم. اما من صریح بوده‌ام: اگر دولت روسیه به فعالیت‌های مضر بپردازد، ایالات متحده به روشی قاطع و معنی دار پاسخ خواهد داد.

رئیس جمهوری روسیه در این مصاحبه از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا تمجید کرد.

ولادیمیر پوتین از دونالد ترامپ به عنوان فردی « فوق‌العاده و مستعد» یاد کرد که به رغم این که در سیاست آمریکا حضور نداشته بود، توانست رئیس‌جمهور این کشور بشود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین جو بایدن را فردی کار کشته در سیاست آمریکا توصیف کرد که عمرش را در این عرصه گذارنده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy