Tuesday, Jun 15, 2021

صفحه نخست » جایزه بهترین فیلمنامه سال ۲۰۲۱ آلمان به یک سینماگر ایرانی ـ آلمانی رسید

Behrooz_Karamizade_2.jpg رادیو زمانه - وزیر فرهنگ آلمان جایزه بهترین فیلمنامه سال ۲۰۲۱ را به بهروز کرمی‌زاده سینماگر ۴۳ ساله ایرانی ـ آلمانی به‌خاطر فیلمنامه «تورهای خالی» اعطا کرد. این فیلمنامه روایتگر سرنوشت یک ماهیگیر در دریای خزر است.

مونیکا گروترز، وزیر فرهنگ آلمان شامگاه دوشنبه ۲۴ خرداد / ۱۴ ژوئن جایزه بهترین فیلمنامه آلمان در سال ۲۰۲۱ را به بهروز کرمی‌زاده فیلمنامه‌نویس ایرانی ـ آلمانی اعطا کرد.

در این فیلمنامه که «تورهای خالی» نام دارد کرمی‌زاده داستان امیر، جوان ایرانی را روایت می‌کند که در دریای خزر ماهیگیر است و تلاش می‌کند هزینه ازدواج‌اش با عشق بزرگ خود نرگس را تأمین کند.

در بیانیه هیئت داوران درباره این فیلمنامه آمده است:

«"تورهای خالی" به سرنوشت فردی امیر می‌پردازد و از خلال آن به تأثیرات مشکلات جهانی و تنش‌های سیاسی نگاهی می‌افکند. داستانی اجتماعی و درخشان با فضایی منسجم که به جنبش‌های پناهجویی و مهاجرت در جهان چهره‌ای انسانی می‌بخشد.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

بهروز کرمی‌زاده، فیلمنامه‌نویس، فیلمیردار، فیلمساز و تدوین‌گر در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷) در اهواز متولد شده است. در سال ۱۹۸۶ او به همراه خانواده خود به اتحاد جماهیر شوروی سابق مهاجرت کردند و سپس از آن‌جا به آلمان رفتند.

کرمی‌زاده پس از پایان تحصیلات دبیرستانی در آلمان، به مدت دو سال به‌عنوان دستیار عکاس کار کرد و سپس تحصیلات خود را در آکادمی هنر کاسل، واقع در شمال ایالت هسن آلمان در رشته ارتباطات تصویری با تخصص در زمینه فیلم و تلویزیون آغاز کرد.

کرمی‌زاده با درجه عالی تحصیلات خود را در این رشته به پایان رساند و بعد چندین فیلم کوتاه ساخت که در بیش از ۲۰۰ جشنواره فیلم شرکت کرده و جوایز بسیاری به‌دست آوردند؛ از جمله در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام، جشنواره فیلم کوتاه اوبرهاوزن و جشنواره جهانی مونترال. فیلم فارغ‌التحصیلی او با نام «بهار در سرزمین عجایب» در بیش از ۱۵۰ جشنواره فیلم شرکت کرد، ۲۰ جایزه از جمله جایزه حقوق بشر آلمان را در سال ۲۰۱۴ به‌دست آورد و در شبکه تلویزیونی«آرته» به نمایش در آمد.. او از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان مدرس در کالج هنر کاسل در بخش فیلم و تلویزیون کار کرد.

بهروز کرمی‌زاده افزون بر کارگردانی، به‌عنوان فیلمبردار و تدوین‌گر فیلم‌های کوتاه و مستند فعالیت کرده و برنده جوایز بسیاری شده است. به‌تازگی، فیلمبرداری او در فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای «دریاچه خوشبختی» ساخته آلیاکسی پالویان، موفق به دریافت جایز اسکار ۲۰۲۱ و نامزد جایزه بهترین فیلمیرداری سینمای اروپا در سال ۲۰۲۰ شد.

بهروز کرمی‌زاده هم‌اکنون در حال آماده‌سازی فیلم «تورهای خالی» است که قرار است در ایران فیلمبرداری شود.

جایزه بهترین فیلمنامه آلمان از سال ۱۹۸۸ اهدا می‌شود. این جایزه معتبرترین جایزه برای نویسندگان فیلمنامه در آلمان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy