Tuesday, Jun 15, 2021

صفحه نخست » پخش یک ویدئو از آیت‌الله خامنه‌ای همزمان با بیانیه ناتو

kham_061521.jpgگفتم برد موشک‌ها را فعلا نباید بیش از۲ هزار کیلومتر درست کنید

بی بی سی - دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، ویدئویی از یک دیدار غیررسمی وی منتشر کرده که آقای خامنه‌ای در آن می‌گوید مانع افزایش برد موشک های بالستیک ایران به بیش از ۲ هزار کیلومتر شده است.

این ویدئو بخشی از یک مستند چند قسمتی به نام "غیررسمی" است که دفتر آقای خامنه‌ای از دیدارهای هفتگی او با دست اندرکاران بخش های مختلف کشور منتشر می کند. ویدئوی اظهارات وی درباره برد موشک های بالستیک مربوط به اواخر سال ۱۳۹۷ است.

پخش این ویدئو با بیانیه سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همزمان شده که پس از نشستی در بروکسل از ایران خواسته‌اند که همه فعالیت‌های مربوط به برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف کند.

به نظر می‌رسد انتشار بیانیه ناتو و پخش این ویدئو که از چند روز قبل زمان انتشار آن اعلام شده بود به طور تصادفی همزمان شده است.

آقای خامنه‌ای در بخشی که از مستند که درباره موشک های بالستیک ایران صحبت می کند، به حاضران در جلسه می‌گوید در زمان جنگ "از نظر تولید مهمات ما دو جور گلوله توپ تولید می کردیم حالا الان موشک بالستیک ما از راه دور که آن هم ۲ هزار کیلومتر است و آن ۲ هزار کیلومتر را هم من گفتم وگرنه آنها می‌خواستند تا ۴-۵ هزار کیلومتر برد داشته باشد که نگذاشتم و مانع شدم و گفتم فعلا بیشتر از ۲ هزار کیلومتر نباید درست کنید".

آیت الله خامنه ای در پاسخ به فردی از جمع که می پرسد "چرا مانع شدید" می‌گوید "علتی دارد" و ادامه می دهد که سازندگان موشک های بالستیک ایران از وی شکایت دارند که نمی گذارد برد این موشک ها بیشتر شود.

وی از ساخت این موشک ها تمجید کرده و گفته به فاصله یا خطای ۱۰ متر به هدف خود اصابت می‌کند.

مطابق قانون اساسی ایران آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است.

ایران به طور رسمی می‌گوید برد بلندترین موشک آن که یک موشک زمین به زمین به نام خرمشهر است است ۲ هزار کیلومتر است.

سپاه پاسداران این موشک را حدود چهار سال پیش آزمایش کرد. خبرگزاری تسنیم موشک خرمشهر را "هفتمین موشک ایران خوانده که می‌تواند در صورت لزوم از نقاط مختلف کشور به سوی تل آویو شلیک شود". این خبرگزاری این موشک‌ها را "اسرائیل زن" توصیف کرده بود.

شش سال پیش از این حسن فیروزآبادی، رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح ایران که اکنون مشاور نظامی آیت الله خامنه ای است، گفته بود که ایران "دو حد و مرز" را درباره برنامه موشکی خود رعایت می‌کند.

به گفته سرلشکر فیروزآبادی اولین شرط "آن چیزی است که در توافق هسته ای برجام در مورد منع طراحی هسته‌ای آمده است" و دومی "برد ۲ هزار کیلومتری" موشک‌های این کشور است.

توافق برجام از ایران می خواهد از تولید موشک هایی که با قابلیت و توانایی حمل کلاهک هسته ای ساخته می‌شوند خودداری کند. ایران می گوید چنین برنامه ای ندارد و موشک های بالستیک آن با هدف حمل کلاهک اتمی ساخته نمی شود.

کشورهای اروپایی و ایالات متحده پس از آزمایش های موشکی ایران گفته اند که برخی از این موشک ها توان حمل کلاهک اتمی را دارد و از این کشور خواسته اند تولید و آزمایش آنر ا متوقف کند.

آیت الله خامنه ای گفته این موضوع مربوط به سیاست دفاعی ایران است و آن را متوقف نمی کند.

آمریکا می گوید یکی از اهداف آن از بازگشت احتمالی به توافق برجام و رفع تحریم ها علیه ایران، گشودن باب مذاکره درباره موشک های بالستیک ایران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy