Wednesday, Jun 16, 2021

صفحه نخست » اولین انصرافی های انتخابات ریاست‌جمهوری + واکنش محمد خاتمی

farda15.jpgصدای آمریکا - دو روز مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، علیرضا زاکانی به نفع ابراهیم رئیسی و محسن مهرعلیزاده به نفع عبدالناصر همتی از شرکت در انتخابات انصراف دادند.

ه گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی، سیاستمدار اصولگرا و رئيس سابق بسیج کشور، با بیان این که رئیسی را «اصلح» می‌داند، ابراز امیدواری کرده است که با رئیس‌جمهوری شدن او، در کشور «اصلاحات اساسی» اجرا شود.

عبدالناصر همتی طی مناظره‌های انتخاباتی بارها آقای زاکانی را کاندیدای «پوششی» و «سوپر پوششی» نامیده بود.

در این حال، محسن مهرعلیزاده در نامه‌ای به وزیر کشور از ادامه رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام انصراف کرد.

به گزارش ایسنا، ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای کناره‌گیری محسن مهرعلیزاده را تایید کرد، اما در این بیانیه نام زاکانی همچنان در میان نامزدهای انتخاباتی دیده می‌شود.

احتمالا او هنوز روند قانونی انصراف از ادامه رقابت‌ها را طی نکرده است.

عبدالناصر همتی در پیامی به مهرعلیزاده با تاکید بر این که «مسئولیت مرا سنگین‌تر کرده‌اید»، ضمن درخواست «دعای خیر»، او را به «کمک فکری و عملی برای فردای بهتر ایران» در دعوت کرد.

سعید جلیلی هم به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشید

سعید جلیلی، یکی از کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شامگاه چهارشنبه ۲۶ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای انصراف خود از شرکت در رای‌گیری انتخابات را اعلام کرد. او در این اطلاعیه دلیل انصراف خود را حمایت‌ها از ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرای دیگر عنوان کرد و نوشت: «شایسته است تا همه باورمندان جبهه انقلاب مبتنی بر آن‌چه ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی است برای آغازی استوار، ازهم‌اکنون ایشان را با رأی خود در قبول این مسئولیت بزرگ یاری رسانند.»

تشکر محمد خاتمی از مهرعلیزاده برای کناره‌گیری و شکسته‌نشدن آرا

بی بی سی - محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران در پیامی از محسن مهرعلیزاده به خاطر کناره‌گیری از انتخابات تشکر کرده است. همزمان حسن خمینی نیز چند روز پیش با انتقاد از شورای نگهبان گفته بود "نمی‌شود برای مردم تصمیم‌گیری کرد"، امروز در بیانیه‌ای از مردم خواسته "رای صحیح" بدهند.

آقای خاتمی نوشته که "در موقعیت حساس کنونی که جمهوریت نظام در معرض تهدید جدی" است.

محمد خاتمی با قدردانی از محسن مهرعلیزاده نوشت: "اقدام مسئولانه و فداکارانه شما در انصراف از نامزدی ریاست جمهوری، شایسته تقدیر فراوان است". آقای مهرعلیزاده وعده داده بود که دولت سوم محمد خاتمی و دولت اصلاحات را احیا خواهد کرد.

محمد خاتمی اکنون در تازه‌ترین موضوع‌گیری انتخاباتی خود گفته اقدام آقای مهرعلیزاده "موجب خواهد شد تا کسانیکه می خواهند رأی بدهند و در عین حال تسلیم عرصه ای نشوند که یک جریان اقلیت خواست خود را به هر قیمت بر جامعه تحمیل کند، آرائشان شکسته و تقسیم نشود".

هرچند آقای خاتمی مستقیما و به صراحت از عبدالناصر همتی حمایت نکرده اما از متن پیام او برمی‌آید که او خواستار اتحاد آرای اصلاح‌طلبان به نفع آقای همتی است.

آقای خاتمی پیشتر در پیامی به کنگره حزب جوانان هم نوشته بود "در این فضای سرد و فسرده" جامعه "نیاز به نشاط و اميد و اشتياق به شركت در عرصه سرنوشت دارد".

او ابراز امیدواری کرده بود که "همه تشکل ها و احزاب و جریان های سیاسی و مدنی بتوانند در این برهه حساس، مسئولیت خود را نسبت به میهن و مردم بدرستی بشناسند و در انجام آن مسئولیت موفق باشند".

پیش از این مجمع روحانیون مبارز، به رهبری محمد خاتمی و موسوی خوئینی‌ها، رسما اعلام کرده بود که هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران ندارد. این گروه سیاسی در بیانیه خود نوشته بود که دلیل این تصمیم "پرهیز از افتادن در دامی" است که "مهندسان انتخاباتی تدارک دیده‌اند".

آقای خاتمی در انتخابات مجلس نهم که گروه‌هایی مسئله "مهندسی" شدن را پیش کشیده بودند، برای رای دادن از تهران خارج شده و در دماوند رای داده بود. اقدامی که بسیاری منتقد آن شدند.

دعوت حسن خمینی به دادن "رای صحیح"

حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هم امروز در بیانیه‌ای گفته "ضمن احترام به نظر همه ایرانیان بر این باورم که یکی از راه‌های حفظ جمهوریت نظام، دادن رأی صحیح است".

حسن خمینی که رهبر ایران با نامزدشدنش در انتخابات مخالفت کرده است، می‌گوید: "امروز اگرچه تنگ نظری‌ها و رفتارهای ناصحیح، همگان را به حق نگران میراث تاریخی‌مان کرده است و اگر چه همین بی‌توجهی عمیق به جمهوریت علت اصلی نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی است ولی باز هم می‌توان نه با رفتاری سلبی، بلکه با تصمیمی ایجابی به حفاظت از آینده و ساختن امروز و رفع مشکلات معیشتی روزمره همت گمارد".

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy