Thursday, Jun 24, 2021

صفحه نخست » بیانیه جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران در بارۀ "انتخابات" سال ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی

Social_Democrat.jpgسیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران به پایان رسید. از ابتدای شروع این نمایش تا انتهای آن اتفاق ها و تلاطم هایی در سه جبهه: حکومت، اپوزیسیون و بخشی از مردم بوقوع پیوست که با توجه به اهمیت حیاتی شان نیروی های سیاسی نمی باید از کنار آن ها بدون تحلیلی درست و واقع بینانه بگذرند:

۱- در جناح حاکمان جمهوری اسلامی برای اولین بار اصلاح طلب ها و همچنین ملی مذهبی ها از رژیم کنده و کنار گذاشته شدند. اصلاح طلب ها در انتخابات گذشته یکی از عوامل اصلی گرم کردن تنور انتخابات بودند. این جناح برای هسته سخت قدرت تا وقتی کاربرد داشت که مردم هنوز در ابهام تاثیر گذاری آنها جهت اصلاح رژیم بسر می بردند. با اتفاق هائی که طی چهار سال گذشته در جنبش فراگیر سرنگونی طلب افتاد، این جنبش بطور صریح و روشن راه خود را از این جناح جدا کرد، ریزش بزرگی که توان رژیم را برای ادامه حکومت در تقابل با مردم را در دراز مدت کم خواهد کرد. افشاگری‌های کاندیداها علیه همدیگر نوک کوه یخ فساد گسترده و همه‌جانبه رژیم و حیف و میل ثروت مردم و بی‌کفایتی رژیم را بیش از پیش نشان داد.

۲- در جبهه اپوزیسیون، برای نخستین بار در تاریخ مبارزاتی مردم ما تحریم انتخابات تحت شعار " نه به جمهوری اسلامی" عاملی برای همبستگی اپوزیسيون خارج و داخل با بخشی از مردم شد. بخش هائی از اپوزیسیون داخل و خارج کشور برای اولین بار توانستند بطور واضح و مستقل قدرت خود را به نمایش بگذارند. این اتحاد عمل تمرین و تجربه خوبی جهت اقدام های بعدی برای پیشبرد جنبش فراگیر مردم در داخل می تواند باشد.

۳- در جبهه مردم شاهد اقدام های خودجوش متهورانه بخشی از آنها در تحریم فعالانه انتخابات بودیم. مردم معترض ابتکار عمل را بدست گرفتند و بدون انسجامی چشمگیر اما شجاعانه از هر تریبون و امکانی صدای خود را که "رای بی رای " ، " نه به جمهوری اسلامی" بود، ابراز کردند. این تمرین خودجوش پایه و قدم های اساسی جنبش گسترده فردای مردم را نوید داده است، جنبش سرنگونی طلب مسالمت آمیزی که در حال گرفتن نیرو و انسجام خود جهت برداشتن قدم های اساسی بعدی خواهد بود. در این انتخابات رژیم اسلامی بسیاری از کارمندان دولتی و کارکنان نظامی و انتظامی را نیز مجبور به رای دادن کرد و از آنها و خانواده‌ی آنها رای گرفت و حتی آنها را مجبور به رای دادن به کاندیدای مشخص کرد. علیرغم بکار گیری ترفندهای گوناگون از سوی رژیم، عدم شرکت بیش از نیمی از مردم در انتخابات و رای بالای باطله، عدم مشروعیت رژیم را در یک ‌همه‌پرسی سلبی به نمایش گذاشته شد.

"جمعیت سوسیال دمکراسی برای ایران "انتخابات اخیر رژیم را یک‌ پیروزی بزرگ برای جنبش آزادیخواهانه و عدالت جویانه مردم می‌داند. ما ضمن تبریک این پیروزی بزرگ‌ به مردم ایران و حمایت از آنان در مبارزه با رژیم و تلاش در راستای تقویت مبارزه سازمانیافته در داخل، تردید نداریم که جنبش های سیاسی ، مدنی و اعتراضی با بهره مندی از شور و دلگرمی ناشی از این پیروزی با گام هائی استوارتر به سوی شکل دهی یک نیروی اجتماعی و سیاسی تاثیر گذار پیش خواهند رفت.

ما در خارج از کشور در کنار حمایت و تقویت جنبش ها در داخل کشور حداقل دو کار مهم را پیش خواهیم برد:

روشنگری در رابطه با عدم مشروعیت و حقانیت رژیم اسلامی با اشاره به میزان مشارکت مردم در انتخابات، و تلاش برای محدود

سازی فعالیت های ابراهیم رئیسی در سطح بین الملل و در خواست طرد و محاکمه او به خاطر ارتکاب به " جنایت علیه بشریت".

ما ضمن حمایت از اعتراض ها، اعتصاب ها و مبارزه گسترده نافرمانی مدنی، آمادگی کامل خود را برای شرکت فعال در جبهه همبستگی و اتحاد فراگیر سکولار دمکرات ها و سازندگی فردای میهنمان اعلام می کنیم.

جمعیت سوسیال دمکراسی برای ایران

چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰

آزادی و عدالت اجتماعی - آزادی و عدالت اجتماعی (azadivaedalat.com)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy