Thursday, Jun 24, 2021

صفحه نخست » قاضی‌‌زاده هاشمی: جمهوری اسلامی دست‌کم تا ده سال دیگر باید یکدست باشد

france24.jpgرادیو بین المللی فرانسه - قاضی زاده روز پنج‌شنبه به ایلنا گفت: من نمی‌خواهم بگویم که چنین اتفاقی ممکن نیست اما شرایط کشور به گونه‌ای است که ما به دلیل اوضاعی که در حوزه اجرا و مشکلات مردم ایجاد شده نیاز به چنین اتفاقی داشتیم که یک قدرت متمرکز در حوزه اجرا داشته باشیم.

او ادامه داد: کشور برای اینکه از جا بلند شود حداقل ده سالی باید دعواها را کنار بگذارد؛ به همین دلیل به نظر من مردم با هوشمندی این را انتخاب کردند. به این دلیل که مردم معمولا مجلس و دولت را به نوعی انتخاب می‌کردند که این تمرکز اتفاق نیفتد؛ اما این بار که این اتفاق رخ داد به نظر من با هوشمندی بود به این علت که کشور یک سرعتی پیدا کند.

بسیاری از تحلیلگران، رئیس جمهور شدن رئیسی را گامی نهایی در جهت یکدست شدن حکومت در ایران دانسته اند. اما عباس عبدی، یک تحلیلگر سیاسی در ایران در این زمینه نوشته است که با آمدن رییسی این یکدست شدن در کوتاه‌مدت اتفاق می افتد اما «شکاف‌های درونی» جمهوری اسلامی «به گونه‌ای نیست که وحدت پایدار و بلندمدتی را فراهم کند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او پیشتر نوشته بود: «حکومت در نظام یکدست نیست چرا که زمینهٔ آن به‌لحاظ تشکیلاتی، فکری، پایگاه طبقاتی و درآمدی ایجاد نشده و تحقق‌ناپذیر است. نظام به سمتی می‌رود که همراه با یکدست شدن، ریزش شدید نیرو و البته تنش شدید درونی را هم تجربه می‌کند.»

به عقیده عبدی، «مؤلفه‌های بسیار زیادی در بروز تنشهای جناح حاکم تأثیرگذار خواهد بود که با گذر زمان و ظهور تحولات دیگر به مرحله اجرا می‌رسد. ذات مجلس یازدهم برآمده از حذف گستردهٔ دیگران و مشارکت پایین و حداقلی در انتخابات است. مطالبات مردم به سطحی بسیار بالاتر از توان پاسخ‌دهی و ظرفیت سیستم رسیده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy