Friday, Jun 25, 2021

صفحه نخست » آیا رئیس‌جمهور شدن رئیسی خطر جنگ اتمی در خاورمیانه را افزایش می‌هد؟

war_062521.jpgمدیر اندیشکده «شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه»: تقسیم بندی دوگانهٔ «تندرو» و «میانه‌رو» در ایران امری گمراه‌کننده است

العربیه - دکتر اریک مَندِل، مدیر اندیشکده «شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه»، یکی از پیامدهای رئیس‌جمهور شدن ابراهیم رئیسی، روحانی تندروی نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را افزایش خطر وقوع یک جنگ اتمی در خاورمیانه تلقی کرده است.

اریک مندل در مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» یادآوری می‌کند که تقسیم‌ بندی سیاستمداران ایرانی به دوگانهٔ «تندرو» و «میانه‌رو» توسط مقامات و رسانه‌های آمریکایی، بیشتر از اینکه یک طبقه‌بندی دقیق باشد، امری گمراه‌کننده است، چرا که از نظر وی مقامات رژیمی همچون جهموری اسلامی همه تندرو هستند.

با این وجود، به گفته نویسنده مقاله، آنچه باعث می‌شود رئیس‌جمهور شدن رئیسی اهمیتی ویژه پیدا کند این است که او نه تنها به خامنه‌ای نزدیک است، بلکه با سپاه پاسداران هم روابط صمیمانه‌ای دارد، و مورد علاقه مجلس خبرگان نیز هست، که وظیفه‌اش انتخاب رهبر بعدی ایران است.

مدیر اندیشکده «شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه» می‌گوید که برخلاف روسای جمهور قبلی ایران، رئیسی مواضعی را بیان می‌کند که بیشترین همسویی را با نظرات خامنه‌ای درباره سیاست‌های داخلی و خارجی دارد. در مقابل، به نظر می‌رسد که خامنه‌ای نیز علاقه آشکاری به حصول اطمینان از موفقیت رئیسی به عنوان رئیس جمهور دارد.

بر همین اساس، به نظر مندل در دوران دولت رئیسی، نهاد ریاست‌جمهوری ایران در هماهنگی کامل با بیت رهبری عمل خواهد کرد و منویات تندروترین عناصر و سازمان‌های جمهوری اسلامی را پیش خواهد برد، که شامل افزایش سرکوب اعتراضات مردمی در ایران، برخورد مستقیم‌تر با غرب، و تهدید همسایگان ایران در خاورمیانه است.

مندل نتیجه می‌گیرد که اگر مقامات اسرائیل هنوز به «دکترین بگین» مبنی بر اینکه «هرگز نباید اجازه داد که یک کشور دشمن اسرائیل به سلاح هسته‌ای دست یابد» معتقدند، صعود رئیسی به قدرت و پایان مجازات‌های آمریکا در قبال حکومت ایران، احتمال حمله پیشگیرانه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران و آغاز یک جنگ گسترده منطقه‌ای را افزایش می‌دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy