Monday, Jul 5, 2021

صفحه نخست » رئیس‌جمهور هائیتی در اقامتگاه رسمی‌اش ترور شد

prHaiti.jpg• گروهی مسلح در ساعت ۱ بامداد به اقامتگاه ریاست‌جمهوری یورش بردند

ایندیپندنت فارسی - دولت هائیتی به صورت رسمی اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور کشته شده است. جوینل مویز در یورش شبانه به کاخ ریاست جمهوری در پورتو پرنس ترور شده است.

بر اساس بیانیه نخست وزیر که به طور کامل از تلویزیون این کشور پخش شد، گروهی از افراد مسلح، که گفته می‌شود برخی از آنها به زبان اسپانیایی صحبت می‌کردند، حدود ساعت ۱ بامداد روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه وارد محل زندگی رسمی آقای مویز شدند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

کلود جوزف، نخست وزیر هائیتی گفت: «رئیس‌جمهور ۵۳ ساله کشوربه ضرب گلوله کشته شد و بانوی اول مارتین نیز در این حمله زخمی شد.»

وی گفت که هائیتی تحت کنترل پلیس و نیروهای مسلح باقی مانده و «همه اقدامات برای تضمین تداوم دولت و حمایت از ملت انجام می‌شود.»

رئیس جمهوری مناقشه ‌برانگیز‌

دویچه وله - جوونل موئیز در اکتبر سال ۲۰۱۵ به مقام ریاست جمهوری هائیتی انتخاب شد. نهاد نظارت بر انتخابات پس از گسترش موج اعتراضات مردم و اپوزیسیون، انتخابات سال ۲۰۱۵ را نامعتبر اعلام کرد.

موئیز در انتخابات سال ۲۰۱۶ مجددا پیروز شد و در فوریه سال ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جمهوری سوگند یاد کرد.

هائیتی طی چهار سال گذشته دستخوش بحران‌های سیاسی متعددی بوده است. موئیز طی این مدت هفت بار اقدام به تغییر نخست‌ وزیر آن کشور کرده بود.

هائیتی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. گفته می‌شود که حدود ۶۰ درصد مردم این کشور در سطحی پایین‌تر از خط فقر زندگی می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy