Friday, Jul 9, 2021

صفحه نخست » خطر به‌کارگیری سلاح اتمی در منازعات جهانی

atomic_060921.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

وزارت دفاع آمریکا با انتشار گزارشی هشدار داد که طی ده سال گذشته خطر به‌کارگیری سلاح اتمی در جنگ‌های منطقه‌ای و جهانی افزایش یافته است. در این گزارش شصت‌و‌هفت صفحه‌ای وزارت دفاع آمریکا تصریح کرده است که برخلاف آمریکا، روسیه و چین شمار و کیفیت سلاح‌های اتمی خود را ارتقاء داده‌اند.

در این گزارش می‌خوانیم : "روسیه و چین انواع جدیدی از توانایی‌های اتمی را بر زرادخانۀ خود افزوده‌اند و در راهبرد و طرح‌های آنها اهمیت سلاح‌های اتمی جایگاه مهم‌تری یافته است، مضاف بر این که دو کشور رفتاری بیش از پیش تهاجمی اتخاذ کرده‌اند."

گزارش وزارت دفاع آمریکا سپس تصریح می‌کند که از این پس با مجموعۀ بی سابقه‌ای از تهدیدها از جمله تهدیدهای متعارف اصلی از قبیل سلاح‌های شیمیایی، میکروبی، اتمی، فضایی، سایبری و نیروها و گروه‌های غیردولتی خشونت‌طلب مواجه هستیم. گزارش پنتاگون می افزاید که برغم تلاش‌های آمریکا برای کاهش نقش سلاح‌های اتمی در امور بین‌المللی و مذاکرات این کشور برای کاهش شمار سلاح‌های هسته‌ای ... هیچیک از حریفان و رقبای آمریکا نقش و شمار سلاح‌های اتمی را در راهبرد امنیت ملی خود کاهش نداده است. بالعکس همۀ آنها مسیر عکس را دنبال کرده‌اند.

گزارش وزارت دفاع آمریکا سپس نتیجه می‌گیرد که خطر جنگ‌های منطقه‌ای میان قدرت‌های مجهز به سلاح اتمی در شماری از بخش‌های جهان و همچنین خطر تنش اتمی در برخی از بحران‌ها و منازعات افزایش یافته ‌است. بر اساس گزارش پنتاگون، به غیر از روسیه و چین، کره شمالی و ایران تهدیدهای اتمی بالقوه به شمار می‌روند. گزارش از ادامۀ برنامۀ سلاح‌های اتمی کره شمالی به‌عنوان فوری‌ترین و خطرناک‌ترین تهدید در زمینۀ تکثیر سلاح‌های اتمی یاد کرده و افزوده است که توسعۀ برنامۀ موشک‌های بالستیکی جمهوری اسلامی ایران، راهبرد خصمانه و رفتارهای بی ثبات‌کنندۀ آن در قبال کشورهای همسایه به اندازۀ سلاح‌های اتمی کره شمالی خطرناک هستند و تردیدهای جدی دربارۀ خودداری این کشور از دستیابی به سلاح اتمی به وجود آورده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در این حال، دیروز پنجشنبه هشتم ژوئیه، "رابرت وود"، نمایندۀ آمریکا در کنفرانس جهانی خلع سلاح اتمی در ژنو گفت که چین در نظر دارد سامانه‌های سلاح‌های اتمی خودکار دریایی و هوایی توسعه دهد. به گفتۀ نمایندۀ آمریکا در کنفرانس ژنو در چنین صورتی محیط ثبات راهبردی دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. به گفتۀ "رابرت وود" دولت چین به پیروزی از روسیه سرگرم توسعۀ سامانه‌های پرتابگر اتمی موشک‌های بالستیکی خود است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy