Sunday, Jul 18, 2021

صفحه نخست » انتقاد شدید آمریکا به اظهارات عراقچی

araghchi_061721.jpgسخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادعاهای عراقچی را "شرم‌آور" خواند

ند پرایس ایران را متهم کرد که از زیر بار پذیرش مسئولیت به بن‌بست کشیده شدن مذاکرات هسته‌ای در وین شانه خالی می‌کند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد تا کنون توافقی بر سر تبادل زندانیان حاصل نشده است.

***

رادیو فردا - ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه ۲۶ تیرماه از اظهارات عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران درباره نقش آمریکا در به تاخیر انداختن «مبادله زندانیان» و مذاکرات هسته‌ای به شدت انتقاد کرده است.

عباس عراقچی روز شنبه در یک رشته توییت٬ آمریکا و بریتانیا را متهم کرد که با «اهداف سیاسی» هم مانع تبادل زندانیان و هم دسترسی به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام شده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده بود: «ده زندانی از همه طرف‌ها شاید همین فردا آزاد شوند اگر که ایالات متحده و بریتانیا تعهدات خود را طبق توافق انجام دهند.»

ند پرایس در بیانیه‌ای گفته است، این اظهارات عباس عراقچی «تلاشی زننده» جهت رفع تقصیر (و نپذیرفتن مسئولیت) بن‌بست کنونی برای بازگشت بالقوه به اجرای تعهدات در چارچوب برجام است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده است، ما آماده‌ایم هر زمانی که ایران تصمیم ضروری را بگیرد به وین برگردیم و کار بازگشت متقابل به برجام را تمام کنیم.

ایران و آمریکا شش دور مذاکرات غیر مستقیم با میانجیگری اعضای حاضر در توافق برجام را در وین، پایتخت اتریش، با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند تا برجام را احیا کنند. اما به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در ایران، فاصله میان دور ششم مذاکرات با دور بعدی طولانی شده است.

عباس عراقچی در رشته توییت خود تعلیق مذاکرات را مربوط به دوره انتقالی برای تشکیل دولت جدید ایران دانسته تاکید کرده که گفت‌وگوهای وین باید در انتظار دولت جدید بماند تا آغاز شود.

پیشتر منابع دیپلماتیک گفته بودند که ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، آمادگی حضور در دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین، پایتخت اتریش را ندارد.

این منابع گفته بودند که جمهوری اسلامی این پیام را به اروپایی‌ها که به طور غیر مستقیم کار میانجیگری بین ایران و آمریکا را انجام می‌دهند٬ منتقل کرده است.

طبق این گزارش انتظار این است که دور هفتم مذاکرات مربوط به احیای برجام احتمالا تا پیش از نیمه ماه اوت (بیش از یک ماه دیگر) در وین از سر گرفته نشود.

مبادله زندانیان

ند پرایس همچنین به اظهارات عباس عراقچی درباره تبادل زندانیان واکنش نشان داده و گفته است، درباره اظهاراتی که درباره آمریکایی‌هایی که به ناحق در ایران زندانی هستند، مطرح شده نیز باید گفت که ما شاهد تلاش بی رحمانه برای امیدوار کردن خانواده‌های آنها هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، عراقچی می‌گوید ما توافق (درباره زندانیان) را به گروگان گرفته‌ایم، در حالی که دولت او چهار آمریکایی بی‌گناه را به ناحق سال‌هاست که زندانی کرده است.

ند پرایس اظهار داشت، در خصوص موضوع زندانیان هیچ توافقی وجود ندارد. و اگر واقعا ایران به دنبال نشان دادن حرکت انسان‌دوستانه است، تنها کافی است که این زندانی‌ها را آزاد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده آزادی شهروندان زندانی را یک اولویت اصلی خود می داند و همچنان منتظر رخ دادن سریع آن است.

ند پرایس در ادامه گفته است که آمریکا در جریان مذاکرات وین گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام داده است و «تأخیر» برای ازسرگیری این روند، مفید نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، به رغم این که اگر مذاکراتی در وین برگزار می شد و به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم، موثر بود، اما ما آماده ادامه‌دادن به مذاکرات درباره زندانی‌ها طی این دوره (انتقالی در ایران) هستیم.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، ۱۶ تیرماه طی یک نشست مجازی با عنوان «کمک به گروگان‌ها در سرتاسر جهان» به موضوع زندانیان آمریکایی در ایران پرداخت و به‌طور ضمنی از مذاکره میان واشینگتن و تهران بر سر آزادی آن‌ها خبر داد.

آقای مالی در آن نشست تاکید کرد٬ دولت جو بایدن خواهان آزادی تمام آمریکایی‌هایی است که به طور ناعادلانه در ایران زندانی هستند و توافق برای آزادی تنها بخشی از آن‌ها را نخواهد پذیرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy