Saturday, Jul 24, 2021

صفحه نخست » دشمنی با اسراییل، کیسه ثروت آرش میراسماعیلی را هر روز پرتر می‌کند

judo_062421.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

«آرش میراسماعیلی»، رییس فدراسیون «تعلیق شده» جودوی ایران، روز گذشته در ویژه‌برنامه سازمان صداوسیمای حکومتی ایران شرکت کرد و خود را «فرزند نظام جمهوری اسلامی» خواند.

آرش میراسماعیلی با انتقاد از «برخی مدیران ورزش» کشور مدعی شد که آن‌ها در داخل کشور، از آن‌چه «سیاست حمایت از مردم مظلوم فلسطین» خوانده می‌شود و «مبارزه نکردن با ورزشکاران اسراییلی» دفاع می‌کنند و در خارج از کشور در اتاق مدیران فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک، سخن دیگری می‌گویند.

فدراسیون جودوی ایران از چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ به دلیل دخالت سیاست در امور ورزش، از سوی فدراسیون جهانی جودو تعلیق شد. فدراسیون جهانی جودو معتقد بود ایران، به صورت سیستماتیک مانع از مبارزه جودوکاران این کشور با حریفان اسراییلی می‌شود.

این موضوع پس از آن مورد توجه فدراسیون جهانی قرار گرفت که «سعید مولایی» جودوکار ایرانی، به دلیل فشار مدیران حراستی و فدراسیون جودو ایران با حریف اسراییلی خود مبارزه نکرد و این موضوع را به اطلاع فدراسیون جهانی رساند.

آرش میراسماعیلی ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ مدعی شد که دادگاه حکمیت ورزش، حکم تعلیق فدراسیون جودو ایران را شکسته است. اما دقایقی پس از آن‌که رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و صداوسیما این ادعای او را پوشش دادند، دادگاه حکمیت ورزش و فدراسیون جودو رسما این ادعا را رد کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اردیبهشت سال جاری فدراسیون جهانی جودو بار دیگر جودو ایران را به مدت چهار سال از هرگونه فعالیت داخلی و خارجی محروم کرد. در صورت تغییر نکردن رویه جمهوری اسلامی در قبال مبارزه نکردن با ورزشکاران اسراییلی، فعالیت‌های این فدراسیون چهار سال دیگر نیز تعلیق می‌شود.

آرش میراسماعیلی در حالی که می‌داند تعلیق جودوی ایران باعث محرومیت حداقل ۵ جودوکار ایرانی از حضور در رقابت‌های المپیک شده است، امروز گفت: «باید حرف و دل ما با نظام مقد‌س‌مان یکی باشد. من فرزند این نظام هستم و تا انتها از پرچم این نظام دفاع می‌کنم.»

این گفتار رییس فدراسیون جودو، تازگی ندارد. سال ۱۳۹۹ او در نامه‌ای خطاب به مدیران سازمان صداوسیما، از به تصویر کشیده شدن چهره‌ «محمد منصوری»، سرمربی سابق تیم جودو در برنامه «خندوانه» انتقاد کرد.

محمد منصوری سرمربی سابق تیم ملی جودو ایران بود که سال ۱۳۹۸ و پس از اعلام پناهندگی سعید مولایی به آلمان، از کشور خارج شد و دیگر به ایران بازنگشت. او نیز از صحبت‌های سعید مولایی و سیاست‌زدگی این فدراسیون انتقاد کرده بود.

میراسماعیلی در نامه خود خطاب به مدیران سازمان صداوسیما نوشته بود: «آقایان صداوسیما خجالت بکشید. ما داریم تاوان می‌دهیم و له می‌شویم و شما شدید مبلغ اسراییلی‌ها و افرادی که به کشور خیانت کردند. چند بار باید تذکر بدهیم و نامه بنویسیم؟»

در حالی که فدراسیون جهانی جودو سال ۱۳۹۹ در نامه‌ای خطاب به فدراسیون جودو ایران، راه‌ حل پایان دادن به تعلیق را «پذیرش مسابقه با حریفان اسراییلی» اعلام کرده بود، آرش میراسماعیلی در دیدار با امام جمعه همدان، از قاطعیت خود برای آن‌چه «دفاع از آرمان‌های امام و انقلاب در مقابل اسراییل» می‌خواند، حرف زد.

او دو هفته پس از نامه فدراسیون جهانی جودو به دفتر «حبیب‌الله شعبانی موثقی»، امام جمعه همدان رفت و تعلیق این فدراسیون به دلیل مبارزه نکردن با اسراییل را «موهبت الهی» و «افتخار ورزش ایران» دانست.

پیش از این نیز در خرداد ۱۳۹۹ آرش میراسماعیلی در دیدار با سردار «حمید خرم‌دل» فرمانده سپاه فتح، آرزوی «نابودی اسراییل» را بازگو کرده بود.

آرش میراسماعیلی طی سال‌های اخیر، با استفاده از همین ادبیات‌، رانت‌هایی ویژه از نظام گرفته است.

او که امروز ریاست فدراسیون جودوی ایران را برعهده دارد، سال ۲۰۰۴ میلادی، پرچم‌دار کاروان ایران در المپیک آتن بود. آرش میراسماعیلی در اولین قرعه، به حریف اسراییلی خورد. کاپیتان تیم ملی جودوی ایران می‌دانست که حق رقابت با حریف اسراییلی را ندارد، پس خودش مدعی شد که به وزن استاندارد نرسیده است.

اما رسانه‌های ایران به صراحت از ممنوعیت مبارزه او با ورزشکار اسراییلی نوشتند. روزنامه «جهان فوتبال» به صاحب امتیازی «مهدی تاج»، رییس کنونی فدراسیون فوتبال هم تیتر زد: «پرچمدار زمین خورد». «میثم زمان‌آبادی»، سردبیر وقت خبرگزاری «ایپنا» متعلق به باشگاه پاس (نیروی انتظامی) تیتر روزنامه جهان فوتبال را توهین به مقدسات مردم ایران دانست.

آرش میراسماعیلی در بازگشت به فرودگاه بین‌المللی تهران، مورد استقبال «غلامعلی حداد عادل»، رییس وقت مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس قرار گرفت. رهبر ایران در دیدار با ورزشکاران، با تجلیل از میراسماعیلی گفت: «در این قضیه جوسازی فراوانی شد تا این اقدام محکوم شود، ولی این جوان مومن ایرانی توانست آن‌ها را در انفعال و در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.»

همین طور «سیدمحمد خاتمی»، رییس‌جمهور وقت مبلغی معادل ۱۲۵ هزار دلار آمریکا جایزه نقدی به او پرداخت کرد.

از سویی دیگر، «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران هم سال ۱۳۹۱ مجموعه‌ای در بزرگراه «رسالت»، حد فاصل میدان رسالت و پل «سیدخندان» (محله مجیدیه) را به نام آرش میراسماعیلی نام نهاد و این اقدام را جهت تشکر از مردی عنوان کرد که در حمایت از مردم فلسطین، با حریف اسراییلی مبارزه نکرده است.

همان عدم رویارویی و ذوق‌زدگی مقام‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرای جمهوری اسلامی، دو بازخورد منفی برای ورزش ایران داشت؛ اول حساسیت ویژه کمیته جهانی المپیک برای مبارزات بعدی ورزشکاران یا تیم‌های ایرانی مقابل رقبای اسراییلی و دوم، تذکر جدی در پرونده آرش میراسماعیلی. همین تذکر جدی در آبان ماه سال ۱۳۹۴ برای او محرومیت پنج ساله از حضور در تمامی پست‌های مدیریتی ورزشی را به همراه داشت.

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو با بسنده کردن به تذکر کمیته جهانی المپیک، آرش میراسماعیلی را به دلیل آن‌چه در رقابت‌های قهرمانی جهان در ایران رخ داده بود، پنج سال از مدیریت ورزشی محروم کرد.

پیش از این قرار بود تمام کاروان ایران از المپیک آتن اخراج شوند؛ اما ۸ ساعت مذاکرات سرپرست کاروان ایران با مسئولین برگزارکننده مسابقات در نهایت به اخراج آرش میراسماعیلی ختم شد. اخراجی که توام با ثروت برای او بود.

در حالی که در ورزش ایران، دریافت حقوق ماهیانه برای روسای فدراسیون‌ها منع شده است، آرش میراسماعیلی از «فدراسیون تعلیق شده جودو» همچنان حقوق دریافت می‌کند. حقوق دریافتی او برای فدراسیونی است که حق برگزاری هیچ مسابقه‌ای را ندارد. این بودجه از سوی وزارت ورزش و جوانان تامین می‌شود.

ثروت کنونی آرش میراسماعیلی، محصول پیروی او از همان نظامی است که او خود را فرزندش می‌خواند. اسراییل و دشمنی‌های فرضی با آن، اگر ورزش جودو را تعلیق و ویران کرد، آقای میراسماعیلی را آباد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy